Ciąg dalszy fotograficznej relacji z Rajdu Krak 2012.
Saab 96 De Luxe z 1960 roku.
Porsche 911 Monte Carlo z 1966 roku.
Mercedes-Benz 190 SL, czyli sportowy samochód produkowany w latach 1955 - 1963.
I jeszcze jeden Mercedes-Benz 190 SL. Ten przyjechał z Niemiec.
Zaporożec (ZAZ) 965, który o własnych
siłach przyjechał z Ukrainy. Model ten produkowano w latach 1960 - 1969 w
Związku Radzieckim, a dokładniej w Ukraińskiej Socjalistycznej
Republice Radzieckiej. Śmieszny mały pojazd z odwrotnie otwieranymi
drzwiami.
Porsche 356A Cabriolet. Produkowany w latach 1955 - 1959.
Fiat Abarth 695. Gość z Włoch.
Alfa Romeo Giulia. Ten włoski samochód był produkowany w latach 1962 - 1978.
Mercedes W108, model 250S. Był produkowany od lipca 1965 do marca 1969.
Porsche 912 z 1967 roku.
Austin-Healey 3000, czyli brytyjski samochód sportowy produkowany w latach 1959 - 1967.
Jeszcze jeden Zaporożec (ZAZ) 965, który także przyjechał z Ukrainy.
Mercedes-Benz W111, model 250SE Pullman, czyli luksusowa limuzyna.
Lancia Fulvia. Produkowana w latach 1963 - 1976. Tu w wersji rajdowej.
Pod koniec grudnia 2011 pisałem o
przeprowadzce oświęcimskiego PKS-u z zajezdni przy ul. Więźniów
Oświęcimia na dworzec autobusowy (tu link).
Spory dochód ze sprzedaży bazy pozwolił władzom firmy na dość ciekawe
działania. Przyznam, że byłem tym bardzo zdziwiony i początkowo nie
wierzyłem w informacje, które najpierw usłyszałem od pracowników PKSiS.
Potwierdzeniem tego dość szybko okazały się teksty zamieszczone w
Internecie oraz naoczne obserwacje. I tak faktem jest, że PKSiS Oświęcim
SA to nowy właściciel PKS-ów w Krakowie i Nowym Sączu.
Z tymi zmianami wiążą się oczywiście
różne nowe przydziału taboru. Najbardziej zauważalne jest wysyłanie
krakowskich autobusów na linię Kraków – Oświęcim, z której PKS Kraków
wycofał się już wiele lat temu. Poniżej przykład, czyli krakowski
Mercedes O550 Integro (#K00099) fotografowany gdzieś na trasie (z
jadącego samochodu) w sierpniu br.
Zwykły pasażer tak łatwo nie dowie się o zmianie właściciela wiozącego
go autobusu. Na początku sierpnia jechałem pospiesznym relacji Katowice
(6:00) – Kraków (7:40 – 7:50) – Nowy Sącz (9:50 – 10:10) – Krynica Zdrój
(10:55). To kurs obsługiwany przez PKS Nowy Sącz. Na bilecie nadal
była stara nazwa przewoźnika (czyli bez informacji o Oświęcimiu).
Autobus miał także dotychczasowe logo. W tym przypadku był to Jelcz
T120/3 z 1999 roku. Na zdjęciu przed rozpoczęciem kursu.
Wraz z nowym rokiem szkolnym 2012/2013 PKS Kraków powrócił do obsługi
placówek oświatowych. Tak jest np. w Niepołomicach. Kursy te zawsze
wykonują przypisane im pojazdy. Od lat te same. I tak do czasu zmiany
właściciela. We wspomnianych Niepołomicach od 3 września pojawił się
Autosan H9-20.41 z PKS Nowy Sącz. Dokładniej pojazd o rejestracji KN
23845 z 1997 roku. Zastąpił on inną H9 z Krakowa, którą
najprawdopodobniej wycofano z eksploatacji. Na poniższym zdjęciu obok
przeniesionego z Nowego Sącza autobusu stoi już kilkuletnia obsługa
niepołomickiego gimnazjum, czyli Autosan A1010T o rejestracji KR 8627A.
Temat zmian związanych z przejęciem PKS-ów w Krakowie i Nowym Sączu
przez oświęcimskiego przewoźnika pojawi się jeszcze. Będzie też dość
spory materiał o autobusach w Niepołomicach, także z uwzględnieniem
pojazdów szkolnych.
Pojazdy ciężarowe są coraz częściej
nagradzane w różnych konkursach. Jakiś czas temu publikowałem informację
prasową o nagrodach dla MAN-a, a teraz czas na DAF-a. Jak podaje jego
producent, DAF XF105 wygrał nagrodę Design Award™ w kategorii
„Motoryzacja i transport” podczas gali Australian International Design
Awards (AIDA) 2012 w Sydney. Pojazd ten wyróżniono za elegancki wygląd,
ergonomię i wyjątkowy komfort.
Do konkurs AIDA Design Awards nominowane
są projekty australijskie oraz z innych krajów. Edycja 2012 zgromadziła
łącznie ponad 100 kandydatur do tytułu najlepszego designu. Model XF105
w Australii oferowany jest dopiero od marca 2012 i jak widać szybko
przypadł do gustu również osobom niekoniecznie związanym z transportem.
Jurorzy uznali, że jest on ciekawszy niż pojazdy osobowe znanych marek –
Jaguar i Audi, które otrzymały niższe oceny.
Poniżej zdjęcie australijskiego DAF-a XF105.
Ciężarówki w Australii to bardzo ciekawy temat. W Internecie można
znaleźć sporo materiałów. Bezcennym źródłem „ruchomych i dźwiękowych”
informacji jest bez wątpienia Youtube. Zatem na zakończenie wpisu o
wyróżnionym DAF-ie kilka innych ciężarówek z Australii. Parę screenów i
około dwuminutowy film.
W dniach 5-8 lipca 2012 odbył się
Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych Krak 2012. Impreza niezwykła,
bo biorą w niej udział historyczne pojazdy. Niektóre kiedyś popularne,
inne zbudowane tylko w niezbyt licznej serii. Łączy je jedno – są
oczkiem w głowie swoich właścicieli. Wyjątkowo zadbane i odrestaurowane z
ogromną dokładnością. Ich oglądanie to prawdziwa przyjemność, której
nie mogłem sobie odmówić. Oldtimery swój rajd rozpoczęły w Krakowie, z
którego przejechały do Wadowic i dalej z postojami w Zakrzowie, Kalwarii
Zebrzydowskiej i Lanckoronie wróciły do Krakowa. Łącznie ponad 120 km.
W rajdzie uczestniczyło ponad 40
pojazdów. Można było je podziwiać w sobotę 7 lipca na Rynku Głównym w
Krakowie. Wówczas, o 12:45 rozpoczął się Konkurs Elegancji. Uczestnicy
prezentowali swoje pojazdy oraz siebie – w strojach z okresu, w którym
powstało dane auto. Było to niezwykłe widowisko, którego podziwianie w
pewien sposób utrudniało palące słońce.
Poniżej fotoreportaż z Konkursu
Elegancji. Fotografowałem także pojazdy, które w rajdzie nie brały
udziału, ale zostały zaprezentowane na płycie rynku. Niestety modeli
wszystkich samochodów nie udało mi się ustalić, dlatego część zdjęć jest
dość ogólnie podpisanych. Ze względu na ilość pojazdów wpis ten został
podzielony na trzy części. Zatem miłego oglądania.
Ford A. Model ten powstawał w latach
1927 - 1931, w zakładach Forda w Stanach Zjednoczonych oraz w
Argentynie, Francji, Kanadzie, Niemczech i w Wielkiej Brytanii.
Prezentowany egzemplarz to rocznik 1928, po renowacji w 2010 r.
Citroën C4. Był produkowany w latach 1928 - 1932.
Citroën serii B. W Internecie
znalazłem informację, że to dokładnie: Citroën 10CV Type B14 - taki
podpis widniał pod jego zdjęciem. Rocznik 1927. Auto przyjechało do
Krakowa z Niemiec.
DKW F5 Sport z 1936 roku. Także gość z Niemiec.
Ford Eifel - produkowany w latach 1935
- 1940 w zakładach w Niemczech i na Węgrzech. Nazwa Eifel pochodzi od
pasma górskiego w południowo-zachodnich Niemczech. Poniżej krótki filmik
pokazujący ten pojazd w ruchu:
BMW, niestety nie ustaliłem dokładnie
jaki to typ. Najprawdopodobniej model 315, który był produkowany w III
Rzeszy, w latach 1934 - 1937.
Singer 9 Roadster. Produkowany w
Anglii w okresie 1939 - 1949. W trakcie drugiej wojny światowej
produkcja została wstrzymana (1940 - 1946). Jak podają źródła
internetowe jest to rocznik 1939.
Dodge Brothers.
Warszawa M20. Model ten produkowano w latach 1951 - 1957.
Jaguar XK 140 FHC z 1955 roku.
AWZ P70. Produkowany w NRD w latach
1955 - 1959, od roku 1958 pod nazwą Sachsenring P70. Nadwozie wykonane z
tworzyw sztucznych (duroplast), z którego zasłynął jego następca -
Trabant.
Na polskie drogi często trafiają dość
unikatowe pojazdy. Przeważnie dotyczy to taboru używanego, sprowadzanego
z zagranicy. Nietypowe marki, nieznane zabudowy. Takie sytuacje dotyczą
także fabrycznie nowych pojazdów. W opisywanym przypadku producent i
model ciężarówki są jednak znane i nawet dość powszechne w Polsce. To
Renault Magnum.
Chodzi o limitowaną serię Renault Magnum
Legend. Jak pod koniec lipca podał producent, pierwszy w kraju
egzemplarz został sprzedany firmie Duda Transport & Logistic z
Kielc. To jednocześnie jeden z pierwszych pojazdów zakupionych w Europie
– oznaczono go fabrycznym numerem 10. Łącznie na drogi świata wyjedzie
tylko 99 takich ciężarówek. Co je odróżnia od tradycyjnych Renaultów
Magnum? Posiadają charakterystyczne biało-czarne malowanie, które
nawiązuje do pierwszej wersji tego pojazdu – z 1991 roku.
Jak mówi właściciel firmy Duda Transport & Logistic – Sławomir Duda –
nowe Magnum nie będzie tuningowane. Pewną modyfikację jednak już
wprowadzono, dodając orurowanie z oświetleniem diodowym pod progami i z
przodu pojazdu oraz dachową belkę z dodatkowymi lampami. Naczepa
ciągnika została wzbogacona o polerowane, aluminiowe obręcze kół. Legend
będzie normalnie pracować, ale ma się także pojawiać na zlotach
ciężarówek – jako wizytówka firmy.
Jak podaje firma Solaris, ostatniego
dnia lipca podpisano umowę na dostawę 20 trolejbusów do Lublina. Zostaną
one wyprodukowane do końca 2012 roku. To model Trollino 12, którego
przedstawiciele już kursują po ulicach miasta.
Nowe trolejbusy zamówił Zarząd
Transportu Miejskiego w Lublinie. Wszystkie zostaną wyposażone w osprzęt
elektryczny polskiej firmy Medcom. Bedą miały także napęd alternatywny,
czyli agregat prądotwórczy, pozwalający na dalszą jazdę w przypadku
braku napięcia sieciowego. Pojazdy zostaną także wyposażone w automaty
biletowe, monitoring i klimatyzację.