czwartek, 11 maja 2017

Setra S212 HD z Oświęcimia


Autobusy parkujące pod domami kierowców to dość częsty widok. Szczególnie w mniejszych miejscowościach. W Blogu Transportowym kilka razy publikowałem zdjęcia wykonane w miejscach nocowania różnych pojazdów (np. Autosan z firmy Veolia – link). Teraz zapraszam do Oświęcimia.

Przy ul. Stefana Batorego regularnie odstawiany jest autobus firmy Drobisz-Tur. To przewoźnik z miejscowości Hecznarowice w województwie śląskim (w pobliżu małopolskich Kęt, które od Oświęcimia oddalone są o około 20 km). Na swojej stronie internetowej Drobisz-Tur podaje, że „dysponuje taborem 36 autokarów, które w ruchu ciągłym świadczą usługi przewozowe na terenie całego kraju oraz zagranicą”.

Przede wszystkim firma Drobisz-Tur znana jest z przewozów pracowniczych. Autobus parkujący na ul. Batorego właśnie takie ma zadanie. Zgodnie z umieszczoną za przednią szybą informacją, jeździ dla firmy Electrical Components International, czyli w skrócie ECI. Siedziba tego jednego z największych producentów komponentów elektrycznych na świecie to Bielsko-Biała. Zatem autobus z ul. Batorego kursuje w relacji Oświęcim – Bielsko-Biała – Oświęcim.

Na ul. Batorego w Oświęcimiu nocują różne autobusy firmy Drobisz-Tur. W świąteczny dzień, 26 grudnia 2016 udało mi się natrafić na dość ciekawy egzemplarz Setry. To model S212 HD o rejestracji SBI 21947. Według strony Bezpieczny Autobus jest to rocznik 1989.


Setra S212 HD, Drobisz-Tur

Setra S212 HD, Drobisz-Tur

Setra S212 HD, Drobisz-Tur
Setra S212 HD pozuje przy ul. Batorego w Oświęcimiu. 


Do miejscówki przy ul. Batorego powrócę za jakiś czas. Bohaterką wpisu będzie wówczas inna Setra.


Blog Transportowy na Google +

poniedziałek, 8 maja 2017

Rajd Krak 2013 – czwarta część


Kolejna część relacji z niezwykłego pokazu pięknych, historycznych osobówek, czyli z Konkurs Elegancji Rajdu Krak 2013 na krakowskim Rynku Głównym. Wcześniejszy materiał pod tym linkiem. Samochody jechały w kolumnie, a obok nich przechodziło dość sporo osób, więc nie było łatwo fotografować.

Zaczynam od Citroëna DS20. Model ten produkowano w latach 1955 – 1975. W dniu jego premiery, na targach w Paryżu w 1955 roku, okrzyknięto go samochodem przyszłości. Prezentowany egzemplarz przyjechał do Krakowa z Wielkopolski, z powiatu poznańskiego:


Citroën DS20


Na żółtych tablicach rejestracyjnych z Katowic przyjechał Mercedes-Benz W108. Dokładnie model 250S, który był produkowany w latach 1965 – 1969:


Mercedes-Benz W108


Ten piękny kabriolet to brytyjski Morgan Plus 4. Samochód sportowy produkowany w latach 1950 – 1958 przez firmę Morgan Motor Company. Warto zwrócić uwagę na jego rejestrację, w której zawarto nazwę modelu: S1 PLUS4:


Morgan Plus 4


Fiat 127 powstawał w latach 1971 – 1983. Poniższy, krakowski egzemplarz to rocznik 1981:


Fiat 127


Citroëna Traction Avant produkowano w latach 1934 – 1957. Po II wojnie w Polsce kojarzono go niezbyt pozytywnie, po pojazdy te były używane przez UB, czyli Urzędy Bezpieczeństwa Publicznego. Poniższy egzemplarz to wersja nadwoziowa oznaczona jako BL, rocznik 1952:


Citroën Traction Avant

Citroën Traction Avant


Z Gliwic przyjechał Mercedes-Benz 190 z roku 1956. Żółte tablice rejestracyjne:


Mercedes-Benz 190


Za gliwickim Mercedesem jechał gość z Niemiec, przedstawiciel luksusowej rodziny Mercedes-Benz W180:


Mercedes-Benz W180


Historyczne już maleństwo, czyli brytyjski Austin A35. Samochód produkowany w latach 1956 – 1968. Pokazany w Krakowie egzemplarz to rocznik 1958:


Austin A35

Austin A35


Na tym kończę relację z 2013 roku. W kolejnej edycji rajdu także uczestniczyłem, więc za jakiś czas powrócę do tematu pięknych osobowych klasyków pokazanych w Krakowie.  



Wpisy Rajd Krak 2013 część Iczęść II  , część III i część IV
Wpisy Rajd Krak 2012 część I, część IIczęść III  


Zamów bezpłatny newsletter

czwartek, 4 maja 2017

Krakowskie tramwaje online


W lutym 2014 opublikowałem wpis o radarze lotniczym, który pozwala określić dokładną lokalizację poszczególnych samolotów (tu link). Wspaniałe narzędzie szczególnie dla miłośników lotnictwa. Przyznam, że wówczas bardzo żałowałem, że nie ma podobnych stron pokazujących lokalizację innych środków transportu. Minęło kilka lat i takie www już funkcjonują.

Jedną z nich jest strona Krakowpodreka.pl, która prezentuje rzeczywistą lokalizację krakowskich tramwajów. Informacje bardzo przydatne dla pasażerów, a ponieważ podawany jest także numer taborowy danego wagonu, również dla miłośników komunikacji miejskiej, którzy teraz bez przeszkód mogą ustalić np. w której części miasta jest interesujący ich pojazd.

Po włączeniu dodatkowych opcji na stronie wyświetlą się również stacje roweru miejskiego Wavelo, z podaną liczbą dostępnych rowerów. Możemy także sprawdzić, gdzie zaparkowane są samochody z wypożyczalni Traficar.


Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa
Screen ze strony Krakowpodreka.pl. Na Mapy Google naniesione przystanki tramwajowe oraz rzeczywiste lokalizacje tramwajów. W symbolu graficznym określającym typ taboru (kółko dla wagonu niskopodłogowego, kwadrat dla wysokopodłogowego, a czworościan z zaokrąglonymi rogami to pojazd z częściowo obniżoną podłogą, np. EU8N) numer linii obsługiwanej przez dany pojazd.


Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa
Po kliknięciu w symbol z numerem linii wyświetla się typ oraz numer taborowy wagonu obsługującego dany kurs, a także informacja o rodzaju taboru. W tym przypadku na linii nr 22 jedzie wysokopodłogowy E1 #HW114. Nie podano informacji, że prowadzi on doczepę C3 #HB514. Po prawej stronie zostaje pokazana dalsza trasa przejazdu wraz z rozkładem jazdy.


Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa
Czasami nie wyświetla się informacja o rozkładzie jazdy. Zamiast niej zobaczymy komunikat o treści: „Przepraszamy, nie udało się pobrać rozkładu jazdy”. W tym przypadku dotyczy to składu Konstal 105Na #HZ273+HZ274 na linii 1, która trasą objazdową jedzie przez ul. Ujastek. 


Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa
Strona Krakowpodreka.pl pokazuje także tramwaje zjeżdżające do zajezdni. Te jadące do Nowej Huty są oznakowane symbolem „NH”. Na screenie wagon EU8N #HL424 na al. Jana Pawła II, który kończy obsługę linii 19, zjeżdżając z pętli Krowodrza Górka. Cała trasa przejazdu zaznaczona jest grubą linią.


Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa
Z kolei do zajezdni Podgórze zjeżdża Bombardier NGT8 #RY814, który obsługiwał linię nr 3.


Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa
Oprócz tramwajów strona Krakowpodreka.pl pokazuje także lokalizację stacji rowerów Wavelo (wraz z ilością dostępnych rowerów) oraz miejsca postoju samochodów z wypożyczalni Traficar.


Niestety czasami trafiają się tramwaje, które nie nadają sygnału GPS. Są to jednak tylko sporadyczne przypadki. Gdzieś w Internecie wyczytałem, że dotyczy to wszystkich solowych E1, czyli „niewidzialne” są linie 16 (Mistrzejowice – Pleszów, część kursów skrócona do Kopca Wandy; trasa czasowo zmieniona) i 21 (Osiedle Piastów – Walcownia, trasa czasowo zmieniona), które te pojazdy obsługują.



Kalendarz imprez komunikacyjnych

wtorek, 2 maja 2017

KrAZ – kilka informacji prasowych


Na początku kwietnia 2017 ukraiński KrAZ poinformował, że odpady z terenu fabryki w miejscowości Krzemieńczuk, ze względu na wielkość (około 150 hektarów) nazywanej „miastem w mieście”, będą wywożone przy wykorzystaniu śmieciarki bramowej na bazie podwozia KrAZ 5401 (4x2) z silnikiem gazowym Daimler M906LAG Euro-5. Nowy pojazd obsługuje kontenery o pojemności 10 m3. Zabudowę wykonała miejscowa firma Viva. Zbiorniki na gaz zamontowano za kabiną rodem z Renaulta.

Informacja ta była oczywiście także formą promocji modelu 5401.


KrAZ 5401 bramowiec

KrAZ 5401 bramowiec

KrAZ 5401 bramowiec
KrAZ 5401 bramowiec.


Z kolei pod koniec marca 2017 zaprezentowano nową wersję modelu 4501, czyli 4501Н2 4х2. Jest ona lżejsza i mniejsza od poprzednika. KrAZ podaje, że ta ciężarówka idealnie zastąpi na rynku ukraińskim lekkie i średnie pojazdy ciężarowe produkcji zagranicznej.

KrAZ 4501Н2 jest przeznaczony pod specjalistyczne zabudowy przemysłowe. Ładowność 5 ton, długość 6,23 m.


KrAZ 4501H2

KrAZ 4501H2

KrAZ 4501H2
KrAZ 4501Н2 gotowy pod zabudowę. Na pierwszy rzut oka to MAN (kabina).


W styczniu 2017 KrAZ pisał o śmieciarce dostarczonej do miasta Brody (rejon Lwowa). Powstała ona na podwoziu KrAZ 5401Н2, a zabudowę wykonała wspomniana na początku wpisu firma Viva. Ciężarówka może przyjąć około 6 ton odpadów.

Jak podaje producent, podwozie 5401H2 jest obecnie najczęściej wykorzystywane pod zabudowy komunalne: śmieciarki, szambiarki, zamiatarki.

Miasto Brody ostatnią śmieciarkę kupiło w 2007 roku. Był to używany GAZ 53, którego prezentowano w trakcie przekazania nowego KrAZ-a.


KrAZ 5401Н2 śmieciarka

KrAZ 5401Н2 śmieciarka

KrAZ 5401Н2 śmieciarka
KrAZ 5401Н2, czyli nowa śmieciarka dla ukraińskiego miasta Brody.


KrAZ 5401Н2 śmieciarka, GAZ 53 śmieciarka
Stare i nowe w mieście Brody, czyli śmieciarki GAZ 53 i KrAZ 5401Н2.


W listopadzie 2016 ten ukraiński producent informował o nowym modelu. To 9-tonowy KrAZ 5401НЕ. Podwozie przeznaczone pod zabudowy specjalne, np. pojazdy straży pożarnej.

W informacji prasowej na ten temat podano między innymi, że model 5401НЕ posiada dwa zbiorniki paliwa o pojemności 165 litrów, co daje zasięg pojazdu na jednym tankowaniu do 600 kilometrów. Prędkość maksymalna ponad 90 km/h.


KrAZ 5401НЕ

KrAZ 5401НЕ

KrAZ 5401НЕ
KrAZ 5401НЕ.


KrAZ 5401НЕ

KrAZ 5401НЕ
Wnętrze kabiny modelu 5401НЕ.


Również w listopadzie 2016 KrAZ opublikował informację prasową o samochodach warsztatowych dla zagranicznego klienta. Co to za klient? Tę informację niestety skutecznie przemilczano.

Specjalistyczna zabudowa powstała na bazie podwozia KrAZ 63221 6x6. Efektem finalnym są terenowe mobilne warsztaty z częścią mieszkalną, przystosowane także do pracy w niskich temperaturach.

W części mieszkalnej zamontowano cztery łóżka – jak podaje producent, ich rozmieszczenie jest podobne do stosowanego w wagonach kolejowych. Jest też szafa i składany stolik. Natomiast w części warsztatowej znajduje się np. specjalny blat do pracy, szlifierka, półki i stojaki na narzędzia, generator Diesla.

KrAZ 63221 mobilny warsztat

KrAZ 63221 mobilny warsztat

KrAZ 63221 mobilny warsztat

KrAZ 63221 mobilny warsztat
KrAZ-y 63221 w wersji mobilny warsztat.


KrAZ 63221 mobilny warsztat

KrAZ 63221 mobilny warsztat

KrAZ 63221 mobilny warsztat
Wnętrze mobilnego warsztatu.


To moim zdaniem najciekawsza informacja prasowa z ostatnich miesięcy. Pod koniec sierpnia 2016 KrAZ oficjalnie zaprezentował wyjątkową zabudowę specjalną: maszynę do robót ziemnych. Przeznaczono ją dla wojska, ale w pracach cywilnych również znajdzie zastosowanie.

Pojazd powstał na bazie modelu 5233НЕ AWD jako efekt współpracy KrAZ-a z miejscowym producentem taboru kolejowego (KVBZ). Jest on opancerzony, a jego przeznaczenie to kopanie (także zakopywanie) rowów (okopów) o różnych głębokościach, w zakresie temperatur otoczenia od 
-40OC do +40OC oraz przy wilgotności względnej do 98%.


KrAZ 5233НЕ AWD koparka

KrAZ 5233НЕ AWD koparka

KrAZ 5233НЕ AWD koparka

KrAZ 5233НЕ AWD koparka

KrAZ 5233НЕ AWD koparka

KrAZ 5233НЕ AWD koparka

KrAZ 5233НЕ AWD koparka
KrAZ 5233НЕ AWD koparka. Widok ogólny oraz w trakcie pracy i testów.


KrAZ 5233НЕ AWD koparka powstał ze względu na bardzo zaawansowany wiek taboru specjalnego ukraińskiej armii, który wymaga wymiany na nowe pojazdy. Jego znacznie starszym odpowiednikiem są np. kilkudziesięcioletnie koparki gąsienicowe BTM-3.


Blog Transportowy na Facebooku