poniedziałek, 28 marca 2022

Podsudecką do Świdnicy 20 lat temu (3), lokomotywy na stacji Kamieniec Ząbkowicki


Ponownie wracam do materiału sprzed ponad 20 lat. Ostatnio opisałem przejazd pociągiem z Kędzierzyna-Koźla (tu link). Dotarłem nim do Kamieńca Ząbkowickiego, gdzie sfotografowałem dość sporo taboru kolejowego.

Zaczynam od lokomotyw ustawionych przy peronach stacji, od strony Nysy. Było ich siedem. Dwie z nich stały przy koźle oporowym kończącym peron trzeci.

Ustawiona od strony peronu maszyna to ST43-167 z 1969 roku. Jej pierwszym przydziałem był Ostrów Wielkopolski, potem (od 1977 roku) stacjonowała w Tarnowie (w tym oddelegowanie do Nowego Sącza), a w 1987 roku trafiła do Kamieńca Ząbkowickiego. Według informacji krążących po Internecie, dnia 1.10.2000 zapadła decyzja o jej złomowaniu, którą zrealizowano około roku 2002.

Druga lokomotywa to ST43-419 z 1978 roku. Jedna z ostatnich przedstawicielek tej serii dostarczonych do PKP (łącznie były aż 422 egzemplarze takich lokomotyw). Swoją pracę rozpoczęła w Nowym Sączu, a następnie w roku 1986 trafiła do Nysy. Od 1991 w Kamieńcu Ząbkowickim, potem przydział do Wałbrzycha i ponownie Kamieniec Ząbkowicki. Decyzja kasacyjna zapadła w 2001 roku, a fizyczna likwidacja została przeprowadzona w roku 2002.



ST43-167, ST43-419, Kamieniec Ząbkowicki

ST43-167, ST43-419, Kamieniec Ząbkowicki
Lokomotywy ST43-167 i ST43-419 odstawione za peronem trzecim stacji Kamieniec Ząbkowicki. 3.11.2000.


ST43-167, Kamieniec Ząbkowicki
Zbliżenie na ST43-167. 


ST43-419, Kamieniec Ząbkowicki
Zbliżenie na ST43-419.


Więcej maszyn ustawiono na torze kończącym się przy peronie drugim. Jako pierwsza stała lokomotywa o oznaczeniu SU46-018. Rocznik 1977. Do roku 1986 była przydzielona do „szopy” w Jeleniej Górze, następnie trafiła do Nysy, a potem (od 1991 roku) przypisano ją do Kamieńca Ząbkowickiego. Od końca roku 1998 oficjalnie oczekiwała złomowania, które nastąpiło w 2001 roku.

Jako ciekawostkę dodam, że lokomotywa ta np. prowadziła pociągi pasażerskie na linii Prudnik – Gogolin przez Krapkowice. Tu link do zdjęcia.

Druga w kolumnie lokomotywa to SU46-019. Także rocznik 1977, a historia podobna jak w przypadku SU46-018, czyli Jelenia Góra, Nysa (od 1987) i Kamieniec Ząbkowicki (od 1991). Od 1998 oczekiwała na złomowanie, a w 2001 roku przestała istnieć.

Za „sukami” stały jeszcze trzy wyprodukowane w Rumunii Electroputere 060DA. Jako pierwsza maszyna ST43-161 z 1969 roku. Swój pierwszy przydział miała do Poznania, potem (od 1973 roku) do Szczecina i Nysy (od 1985 roku). W roku 1991 wpisana na stan Zakładu Taboru w Kamieńcu Ząbkowickim. Od 1.10.2000 oczekiwała na złomowanie, które nastąpiło w roku 2002. 

W Internecie można znaleźć zdjęcia z początku lat 90-tych, prezentujące tę lokomotywę z pociągami pasażerskimi w rejonie Kudowy Zdroju.

Drugi „Rumun” to ST43-94. Rocznik 1967. Jak powyższa maszyna, swój pierwszy przydział miał do Poznania. Potem (w 1968 roku) trafił do Ostrowa Wielkopolskiego, a następnie do Zielonej Góry (1974), Wrocławia (Brochów – 1976) i w tym samym roku do Kamieńca Ząbkowickiego. Finalnie ST43-94 wpisano na stan Zakładu Taboru we Wrocławiu, a w roku 2000 zapadła decyzja o kasacji. Dostępne w Internecie zdjęcia wskazują, że lokomotywa istniała jeszcze w sierpniu 2002.

Na końcu tej złożonej z pięciu maszyn kolumny stał ST43-308. To rocznik 1972. Pierwotnie przypisany do lokomotywowni Wrocław Brochów. W roku 1987 „Rumun” ten trafił do Nysy. Późniejszy przydział to Kamieniec Ząbkowicki (od 1991 roku). Finalnie ST43-308 wpisano na stan Zakładu Taboru we Wrocławiu. Dostępne w Internecie zdjęcia wskazują, że lokomotywa istniała jeszcze w sierpniu 2002.

ST43-308 to dość charakterystyczna maszyna. Kiedy ją fotografowałem, miała namalowane herby Nysy oraz napisy informujące, że jest z lokomotywowni Nysa. 



SU46-018, Kamieniec Ząbkowicki
SU46-018 na początku kolumny wycofanych lokomotyw ustawionych za peronem drugim stacji Kamieniec Ząbkowicki. Semafor przy torze z lewej strony podaje wolną drogę. Za chwilę przejedzie tamtędy EU07 z piętrowym składem serii Bhp i biało-czerwoną „jedynką” na końcu. To była osobówka do Wrocławia Głównego. Niestety nie ustaliłem skąd. Nie zdążyłem też sfotografować tego pociągu. 3.11.2000.


SU46-019, Kamieniec Ząbkowicki.SU46-019, Kamieniec Ząbkowicki.
Druga w kolumnie maszyna to SU46-019.


ST43-161, Kamieniec Ząbkowicki.
ST43-161, czyli pierwszy z trzech „Rumunów” ustawionych za SU46. 


ST43-94, Kamieniec Ząbkowicki.
ST43-94. Najniższy numer lokomotywy tej serii pośród maszyn ustawionych przy peronach stacji Kamieniec Ząbkowicki. 3.11.2000.


ST43-308, Kamieniec Ząbkowicki
Kolumnę kończyła lokomotywa w oznakowaniu „szopy” z Nysy, czyli ST43-308. 


Lokomotywy przy peronie drugim stacji Kamieniec Ząbkowicki
Kolumna wycofanych z eksploatacji lokomotyw ustawionych przy peronie drugim stacji Kamieniec Ząbkowicki. Na pierwszym planie ST43-308 i dalej ST43-94, ST43-161, SU46-019 i SU46-018. 


Tyle fotografowania przy peronach. Następny cel to lokomotywownia, do której zaproszę w kolejnej części tego materiału.




Blog Transportowy na Facebooku


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz