niedziela, 14 marca 2021

SN84 w Krakowie

 

Na temat kolejowego rozkładu jazdy, który wszedł w życie 13 grudnia 2020 pisałem już omawiając wyczekiwany powrót dalekobieżnych pociągów pasażerskich na niezelektryfikowaną Magistralę Podsudecką. Tu link. Ponieważ TLK „Sudety” na całej trasie jest prowadzony lokomotywą spalinową, było to także transportowe wydarzenie dla zdominowanego przez tabor elektryczny Krakowa. 

Diesel obsługujący pociąg TLK „Sudety” to nie jedyny przedstawiciel trakcji spalinowej w ruchu pasażerskim docierającej w obecnym rozkładzie do stolicy Małopolski. Dwa razy dziennie pojawia się tam spalinowy zespół trakcyjny serii SN84. 

Ten dość egzotyczne na polskich torach pojazdy obsługują pociągi TLK „Wetlina” i TLK „Bieszczady” z i do Zagórza. Kursują one w sposób następujący. 

Organizowany przez PKP Intercity pociąg TLK 33110 „Wetlina” z Zagórza rusza o godzinie 5:06. Następnie przejeżdża między innymi przez Sanok (5:15/16), Krosno (6:07/08), Jasło (6:35/36), Biecz (7:01/02), Gorlice Zagórzany (7:12/13), Tarnów (8:25/28) i Kraków Płaszów (9:22/23). Do stacji końcowej dociera na 9:30.

Obsługujący połączenie SN84 po planowym 11 minutowym postoju na stacji Kraków Główny, o godzinie 9:41 wyrusza w podróż powrotną do Zagórza. Jedzie wówczas jako pociąg TLK 30112 „Bieszczady”. Ze względu na prace torowe pomiędzy Krakowem Głównym, a Krakowem Płaszowem, szt kieruje się trasą objazdową wokół Nowej Huty, czyli przez: Kraków Batowice, Kraków Lubocza i Kraków Nowa Huta. Pierwszy postój następuje dopiero w Tarnowie: 10:50/51. Potem TLK „Bieszczady” przejeżdża między innymi przez Gorlice Zagórzany (12:03/04), Biecz (12:14/15), Jasło (12:41/42), Krosno (13:09/10) i Sanok (14:01/02). Koniec podróży w Zagórzu planowany jest na godzinę 14:11.

O godzinie 14:42 z Zagórza do Krakowa Głównego odjeżdża TLK 33112 „Bieszczady”. Nie wiem, czy to ten sam pojazd, który pół godziny wcześniej przyjechał z Krakowa, czy może inny. Generalnie jedzie on w następującym planie: Sanok (14:51/52), Krosno (15:44/45), Jasło (16:13/14), Biecz (16:40/41), Gorlice Zagórzany (16:51/52), Tarnów (18:04/05), Kraków Płaszów (18:53/54) i Kraków Główny o 19:01.

Po 21 minutach planowej przerwy (o godz. 19:22) SN84 wraca do Zagórza. Tym razem jako pociąg TLK 30111 „Wetlina”. Już bez objazdu wokół Nowej Huty, zgodnie z następującym rozkładem dla wybranych stacji: Kraków Płaszów (19:28/37), Tarnów (20:27/28), Gorlice Zagórzany (21:40/41), Biecz (21:50/51), Jasło (22:17/18), Krosno (22:45/46) i Sanok (23:37/38). Koniec biegu o godzinie 23:47 w Zagórzu.

Pociągi te wprawdzie są organizowane przez PKP Intercity, ale ich obsługę powierzono innemu przewoźnikowi. To Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL). Oficjalna nazwa funkcjonująca na stronie internetowej: SKPL Cargo Sp. z o.o.

SKPL do obsługi pociągów TLK „Bieszczady” i TLK „Wetlina” wykorzystuje spalinowe zespoły trakcyjne serii SN84. Łącznie w eksploatacji są cztery takie pojazdy o numeracji od 001 do 004. 

Poniżej kilka zdjęć przedstawiających SN84 w trakcie obsługi pociągów TLK „Bieszczady” i TLK „Wetlina”. Głównie trafiałem na ten sam pojazd, czyli SN84-003. To rocznik 1976.



SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)

SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)
SN84-003 „Żuczek” na stacji Kraków Płaszów jako pociąg TLK 33110 „Wetlina” z Zagórza do Krakowa Głównego. 3.01.2021.


SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)

SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)
SN84-003 odjeżdża z peronu pierwszego stacji Kraków Płaszów. Obok widoczny remontowany peron drugi i budowany nowy, czwarty. Screeny z materiału filmowego. 3.01.2021.


SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)
Spalinowe zespoły trakcyjne obsługujące TLK „Bieszczady” i TLK „Wetlina” są dość często fotografowane. Nie jest to jednak taka skala, jak w przypadku dalekobieżnych pociągów pasażerskich na Magistrali Podsudeckiej, o których nowe materiały pojawiają się w Internecie praktycznie codziennie. 3.01.2021.


SN84-004, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)
SN84-004 „Przepiór” jako TLK 33110 „Wetlina” z Zagórza do Krakowa Głównego pokonuje wiadukt nad ul. Powstańców Wielkopolskich. To także rocznik 1976.
Screen z materiału filmowego. 31.12.2020.


SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)

SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)
SN84-003 „Żuczek” jako pociąg TLK 33110 „Wetlina” wjeżdża na peron piąty stacji końcowej Kraków Główny. Screeny z materiału filmowego. 22.12.2020.


SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)
SN84-003 przy peronie piątym stacji Kraków Główny. Jednostka właśnie skończyła bieg jako TLK 33110 „Wetlina” i po krótkim postoju wyruszy w drogę powrotną do Zagórza jako TLK 30112 „Bieszczady”. Trwa wymiana pasażerów - zainteresowanie tym pociągiem jest dość duże, co potwierdzają np. materiały publikowane przez Rynek Kolejowy. 22.12.2020.


SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)

SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)

SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)

SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)
Kilka ujęć SN84-003 na stacji Kraków Główny. Spalinowy zespół trakcyjny oczekuje na odjazd do Zagórza jako TLK 30112 „Bieszczady”. Zdjęcia wykonane w dniach 17 i 22.12.2020.


SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)

SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)

SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)

SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)
Kilka detali SN84-003 stojącego na stacji Kraków Główny. Np. na bokach pojazdu, wzorem informacji zamieszczanych na wagonach pasażerskich, w białej ramce nazwa stacji macierzystej: Zagórz. Na drzwiach element przypominający o trwającej pandemii, czyli informacja o obowiązku zakrywania ust i nosa. Zdjęcia wykonane w dniach 17 i 22.12.2020.


SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)

SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)

SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)

SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)
SN84-003 jako TLK 30112 „Bieszczady” opuszcza stację początkową Kraków Główny, kierując się w stronę Krakowa Batowic. Stałym elementem trasy tego pociągu jest wydłużony odcinek wokół Nowej Huty. To jedyny taki przypadek. Pozostałe w ciągu dnia trzy przejazdy SN84 realizowane są przez Kraków Płaszów. Screeny z materiału filmowego. 22.12.2020.


SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)

SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)SN84-003, Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL)
SN84-003 jako TLK 30112 „Bieszczady” przejeżdża bez zatrzymania przez przystanek Kraków Lubocza. Screeny z materiału filmowego. Mglisty dzień 19.12.2020.


Tak SN84-003 „Żuczek” prezentuje się w ruchu. Poszczególne sceny nagrywane w następujących miejscach: Kraków Płaszów, wiadukt nad ul. Powstańców Wielkopolskich (tu SN84-004 „Przepiór”), Kraków Główny i Kraków Lubocza. Grudzień 2020 i styczeń 2021.





Warto jeszcze zapoznać się z ogólnym rysem historycznym pojazdów serii SN84. Ich producent to firma MAN. W roku 1971 powstał prototyp, a w latach 1973 – 1975 trwała produkcja seryjna. Wyprodukowano łącznie 42 takie trójczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne. Ich odbiorcą były koleje Republiki Federalnej Niemiec, czyli Deutsche Bundesbahn (DB). Oznaczono je jako seria 614. Środkowe człony doczepne otrzymały numerację 914. Pojazdy te stacjonowały w dwóch miejscowościach: Norymberga i Brunszwik. Ich eksploatacja przez DB (wówczas już jako Deutsche Bahn) została zakończona w 2010 roku (źródła internetowe podają, że wtedy pojazdy te pełniły już tylko funkcję rezerwy). Jeden egzemplarz trafił do muzeum w Norymberdze. Oprócz Polski, te spalinowe zespoły trakcyjne po wycofaniu w Niemczech znalazły zatrudnienie także w Rumunii.

Ze względu na prace torowe, w okresie od 6 kwietnia do 12 czerwca 2021 pociągi TLK „Bieszczady” i TLK „Wetlina” pojadą zmienioną trasą przez Rzeszów i stamtąd będą kierowane na Jasło. Co ciekawe, te spalinowe zespoły trakcyjne przemieszczają się głównie „pod drutem”. Odcinek bez sieci trakcyjnej jest tylko pomiędzy Jasłem i Zagórzem. W przypadku planowanej trasy objazdowej to fragment dłuższy, bo zaczynający się już w Rzeszowie.



Blog Transportowy na Facebooku


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz