niedziela, 18 sierpnia 2019

Peugeot Pars z Iranu


Bohatera dzisiejszego wpisu sfotografowałem ze względu na rejestrację. Dopiero później odkryłem, że nie jest to zwykły Peugeot. Szkoda, że zrobiłem mu tylko jedno zdjęcie.

Zapraszam zatem do Turcji, do miejscowości Özdere, która pojawiała się już w Blogu Transportowym (np. tutaj). Na terenie tamtejszego hotelu Grand Efe stała osobówka, na którą raczej nie zwróciłbym uwagi. Od innych zaparkowanych tam pojazdów odróżniała ją rejestracja. Dość barwna, z elementami czerwonymi i niebieskimi. To mnie przyciągnęło. Kiedy podszedłem do samochodu, okazało się, że to nie jakaś specjalna wersja tablic tureckich. Były to „blachy” z Iranu.

Przyznam, że jeszcze nigdy nie fotografowałem żadnego pojazdu z Iranu, więc bez względu na to, co to za samochód, zdjęcie musiało być obowiązkowe. Tylko jedno części tylnej, bo przód był zastawiony.

A co dokładniej sfotografowałem? To Peugeot Pars. Produkt irańskiej firmy Iran Khodro (występującej pod nazwą IKCO – skrótowiec od Iran Khodro Corporation) z siedzibą w Teheranie. Oferuje ona samochody osobowe pod własną marką Iran Khodro (obecnie kilka modeli) oraz produkty oparte na licencjach innych producentów, np. Renault, czy Peugeot.

Jak podaje producent, Peugeot Pars to luksusowy samochód dla Irańczyków. „Owoc ciężkich wysiłków irańskich ekspertów. Peugeot Pars zapewnia swoim pasażerom wysoki poziom komfortu. Mimo obecności licznych rywali, pojazd nadal jest najpopularniejszym samochodem wśród Irańczyków”. Wciąż pozostaje w ofercie producenta.

Ogólnie rzecz ujmując, model Pars to irańska „bogata”, zmodernizowana wersja Peugeota 405. Tu jednak warto podkreślić, że model 405 także jest oferowany przez IKCO.


Peugeot Pars, IKCO, Iran Khodro
Peugeot Pars w tureckim Özdere. Niestety z przodu był zastawiony. 16.09.2017.


Peugeot Pars, IKCO, Iran Khodro
Zbliżenie na detale irańskiej osobówki. Napisy Peugeot Pars i charakterystyczna rejestracja. Co ciekawe, takie tablice otrzymują tylko pojazdy wyjeżdżające z Iranu. To tak zwane tablice dodatkowe. Napis na dole rejestracji: Touring & Automobile Club of the Islamic Republic of Iran. Jest to instytucja powołana celem ułatwienia podróży turystycznych obywatelom Iranu wyjeżdżającym poza kraj oraz turystom z innych krajów planujących jeżdżenie własnym samochodem po Iranie (otrzymują oni wówczas także dodatkowe tablice).


IKCO to jednak nie tylko osobówki. Firma swoją działalność zaczęła w latach 60-tych ubiegłego wieku (jako Iran National) i już wówczas produkowała także autobusy. Co ciekawe, w późniejszym okresie trafiały one również do Polski. Były to np. nadwozia na bazie Mercedesa O309.

Gama produktów IKCO jest bardzo duża, bo oprócz wspomnianych osobówek i autobusów są to także ciężarówki (np. pod marką Khawar), tabor kolejowy i pojazdy metra.


Wpisy z tagiem Solaris

6 komentarzy:

  1. Bardzo ładny zadbany Peugeot. Dzięki też za pare ciekawostek zawartych w poście. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem pod wrażeniem. Świetny artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Klasyczny Peugeot zawsze się wybroni. Elegancki kształt i dobre parametry silnika. Auto nie jest szczególnie awaryjne jeśli dobrze o nie dbamy i regularnie sprawdzamy stan techniczny. U nas w Polsce mało spotykany model.

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Super wpis. Nigdy nie widziałem takiego auta O.o

    OdpowiedzUsuń