sobota, 8 sierpnia 2015

Trolejbusy na 120 let MHD v Ostravě (3)




Wracam do tematu trolejbusów prezentowanych w trakcie obchodów 120-lecia komunikacji miejskiej w Ostrawie. Tu pisałem o Škodzie 9Tr, a tu o zestawie Škoda 8Tr + Karosa B40. Czas zatem na ostatni z pojazdów. Moim zdaniem najciekawszy. To trójosiowa Tatra T400/IIIA, którą także można było podróżować po terenie zakładu. Zainteresowanie przejażdżką było bardzo duże, często brakowało miejsc stojących.

Tatra T400/IIIA to odpowiedź na bardzo duże zapotrzebowanie na nowy tabor trolejbusowy w powojennej Czechosłowacji. Škoda nie była w stanie samodzielnie zaspokoić potrzeb przedsiębiorstw przewozowych. Potrzebny był drugi producent elektrycznego taboru. Pierwsze egzemplarze modelu T400 powstały już w roku 1948, a ostatnie w 1955. Łącznie wyprodukowano 195 takich pojazdów. Największa ich ilość trafiła do Pragi (aż 136 fabrycznie nowych i 8 używanych sprowadzonych później z Mostu), a mniejsze partie do Bratysławy, Mostu i Ostrawy.  Tatry T400/IIIA zasiliły ostrawską komunikację miejską w ilości 20 egzemplarzy, które oznaczono numerami od 7 do 26. Pojazdy oceniane były bardzo pozytywnie, co odnosiło się szczególnie do bezproblemowych przejazdów po pagórkowatym terenie, przy bardzo dużych obciążeniach (frekwencja pasażerów ponad 100%, czyli ile wsiądzie, tyle jedzie). W roku 1967 wprowadzono samoobsługę i konieczność wsiadania przednimi drzwiami. Pierwsze, wąskie wejście w Tatrze T400 było do tego rozwiązania kompletnie nieprzydatne, bo pierwotnie przeznaczone tylko dla kierowcy. Ostatnia trolejbusowa Tatra zjechała z ostrawskich ulic w 1971 roku. Był to pojazd #19, który uniknął kasacji, trafiając do Muzeum Techniki w Brnie.

Egzemplarz prezentowany w trakcie obchodów 120-lecia to rocznik 1954. Swoją karierę komunikacyjną rozpoczął w Pradze, gdzie oznaczono go jako 441, a następnie 9441. W eksploatacji wytrwał do roku 1967. Później stał się działkową altanką, która kilka razy zmieniała właścicieli i lokalizacje. W roku 2003 wrak Tatry trafił do Ostrawy. Na odbudowę musiał jednak trochę poczekać. Renowacja rozpoczęła się dopiero w roku 2007, a zakończyła w 2009. Przeprowadzono ją w ostrawskiej zajezdni trolejbusowej. Przywrócony do eksploatacji pojazd został oznaczony numerem 26, czyli najwyższym przyznanym pierwotnie Tatrom T400. Nadano mu ksywkę „tatrovka”. Trolejbus jest po prostu przepiękny. Warto jeszcze dodać, że trzy osie nie świadczą o jakiejś ponadprzeciętnej jego długości, która wynosi tylko 11,4 metra.

Tak „tatrovka” prezentowała się w trakcie wrześniowych obchodów 120-lecia.


Tatra T400/IIIA, Dopravni Podnik Ostrava
Kolejni pasażerowie za chwilę odbędą podróż historycznym trolejbusem. 13.09.2014.


Tatra T400/IIIA, Dopravni Podnik Ostrava

Tatra T400/IIIA, Dopravni Podnik Ostrava
Tak Tatra T400/IIIA prezentuje się od tyłu. Tu w trakcie krótkiej przerwy w kursowaniu po terenie zakładu Martinov.


Tatra T400/IIIA, Dopravni Podnik Ostrava
Historyczna Tatra pośród innych zabytków. Po prawej stronie fragment trolejbusu Škoda 8Tr, a po lewej wagonu doczepnego „brňák”.


Tatra T400/IIIA, Dopravni Podnik Ostrava
Tak prezentuje się przednia część wnętrza Tatry. Niestety nie udało mi się zrobić zdjęcia bez ludzi. 


Tatra T400/IIIA, Dopravni Podnik Ostrava
Detal wnętrza, czyli informacja o producencie pojazdu.


Tatra T400/IIIA, Dopravni Podnik Ostrava

Tatra T400/IIIA, Dopravni Podnik Ostrava
Tatra w trakcie jednego z wielu kursów po terenie zakładu Martinov. Trasa przejazdu wiodła pośród różnych ciekawych pojazdów. Na zdjęciach widać także, w jaki sposób sieć tramwajowa krzyżuje się z trolejbusową.


Tatra T400/IIIA, Dopravni Podnik Ostrava

Tatra T400/IIIA, Dopravni Podnik Ostrava
Przerwa w kursowaniu, bądź jak kto woli - dłuższy fotostop.


Tatra T400/IIIA, Dopravni Podnik Ostrava

Tatra T400/IIIA, Dopravni Podnik Ostrava
Tak piękna Tatra T400/IIIA prezentowała się od strony drzwi.


Trójosiowa Tatra w ruchu:




Już niedługo na terenie zakładu Martinov kolejna transportowa impreza. 10 października 2015 odbędą się obchody 85-lecia komunikacji autobusowej w Ostrawie.

Dalszy ciąg relacji z obchodów 120-lecia, tym razem o tematyce tramwajowej, pod tym linkiem.


Wpisy poświęcone autobusom

Blog Transportowy na Facebooku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz