Co
 roku w Oświęcimiu odbywa się Marsz Żywych. To organizowana przez 
izraelskie ministerstwo oświaty forma edukacji młodzieży. Osoby 
maszerujące wyrażają w ten sposób swoją pamięć o ofiarach nazistów. W 
związku z tym do Polski przylatuje dość sporo obywateli Izraela, co 
skutkuje zwiększonym ruchem lotniczym. Na lotnisku w podkrakowskich 
Balicach pojawiają się wtedy dość ciekawe samoloty, np. Boeing 747.
W
 roku 2013 Marsz Żywych odbył się w poniedziałek 8 kwietnia. Dzień 
wcześniej przejeżdżałem obok Krakow Airport. Już wtedy w części 
wojskowej lotniska stała maszyna z Izraela, należąca do tamtejszej 
armii. Widocznie Mosad przyleciał wcześniej i zabezpieczał teren. 
Samolot ten to Boeing 707-3L6C. Cały biały, jedynie z naniesionym 
numerem 272. Boeing 707 to samolot dalekiego zasięgu produkowany w 
latach 1958 –1979, a w wersjach wojskowych do roku 1994. Zatem w 
najmłodszym przypadku ma 19 lat. Obecnie szacuje się, że w ruchu 
pozostało około 150 maszyn tego typu (łącznie powstało ich blisko 900 
egzemplarzy), głównie wojskowych. Tak wyglądał izraelski 707:
 Obok Boeinga 707 z Izraela stały maszyny polskiej armii.  Np. CASA C-295M nr 013:
 Sfotografowałem także inną CASĘ C-295M, nr 014:
I jeszcze nr 024: 
Była też Bryza, czyli PZL M28B nr 0221:
Generalnie w 
części wojskowej panowała cisza i spokój. Nic się nie działo. Natomiast 
na lotnisku pasażerskim był dość duży ruch. Oprócz zwykłych rejsów 
właśnie odlot miał jeden z czarterów. Niestety nie wiem dokąd. 
Biało-niebieska maszyna należąca do linii Enter Air. To Boeing 737-4Q8 o
 rejestracji SP-ENB. Rocznik 1994. Pierwotnie latał dla linii Turkish 
Airlines. W roku 2000 trafił do Asiana Airlines z Korei Południowej, a 
10 lat później do Enter Air, czyli polskiego przewoźnika czarterowego. 
Tak prezentował się w czasie kołowania i odlotu:
 SP-ENB w wersji ruchomej:
Linie
 Enter Air powstały w 2009 roku, a inauguracyjny przelot odbył się w 
roku 2010, z Warszawy do Tunezji. To największy przewoźnik czarterowy w 
Polsce oraz drugi co do wielkości w naszym regionie. Obecnie Enter Air 
posiada 13 samolotów, których średnia wieku wynosi 17 lat. Wszystkie to 
Boeingi 737, w wersji 400 i 800. Najstarszy to ponad 22-letni SP-ENF z 
1992 roku (Boeing 737-4C9), który swoje pierwsze loty wykonywał dla 
linii Luxair z Luksemburga. Najmłodszy samolot to ponad 13-letni SP-ENX z
 2001 roku (Boeing 737-8Q8). Początkowo latał w barwach linii Sun 
Country Airlines z USA.
Oprócz
 maszyny Enter Air startował także samolot Polskich Linii Lotniczych 
LOT. Był to Embraer ERJ-170SE (ERJ-170-100 SE) o rejestracji SP-LDI. To 
rocznik 2005, od początku w barwach LOT-u. Jak podaje serwis 
Planespotters.net, LOT posiada aż 22 Embraery ERJ-170. Jest to więc 
najliczniej reprezentowany model w taborze przewoźnika.
I SP-LDI w wersji ruchomej:
Jak zawsze na 
Krakow Airport przeważają samoloty przewoźników EasyJet i Ryanair. W 
trakcie mego krótkiego zatrzymania przy lotnisku lądowała maszyna tych 
drugich linii. To Boeing 737-8AS(WL) o rejestracji EI-EKL, rocznik 2010:
Tak EI-EKL prezentował się w ruchu:
Na
 płycie stały dwa mniejsze samoloty. Ich pasażerowie przypuszczalnie 
przybyli właśnie na Marsz Żywych. To maszyny o rejestracjach N36GV i 
N18WF. Pierwsza z nich, czyli N36GV to należący do prywatnego 
właściciela Gulfstream G-V (GLF5). Rocznik 2002. Gulfstream jest 
samolotem produkcji amerykańskiej. Natomiast N18WF to Bombardier 
BD-700-1A10 Global Express, rocznik 2006. Należy on do przewoźnika o 
nazwie Westfield Aviation z siedzibą w Nowym Jorku. Firma ta wynajmuje 
małe samoloty. Na maszynie widnieje flaga Australii, ale na stronie 
internetowej Westfield Aviation nie ma podanego adresu do jakiegoś 
oddziału w tym kraju. Oficjalnie samolot jest z USA. Przypuszczalnie 
obie maszyny przyleciały właśnie stamtąd:
























Brak komentarzy:
Prześlij komentarz