niedziela, 12 maja 2013

Hybrydowe Solarisy: testy w Pilźnie i 42 sztuki dla Hanoweru


Jak podaje Solaris, w czeskim Pilźnie rozpoczęły się testy hybrydowego autobusu skonstruowanego we współpracy z firmą  Škoda Electric. Dwunastometrowy Urbino z systemem napędowym Skody jest eksploatowany głównie na liniach przebiegających przez ścisłe centrum Pilzna, do którego wjazd jest dozwolony tylko dla najbardziej ekologicznych pojazdów.


„Dzięki napędowi hybrydowemu autobus porusza się bardzo cicho i emituje do atmosfery znacznie mniej spalin. Dodatkowo pojazd może przejechać całkowicie bezemisyjnie do 10 km, bez konieczności ładowania baterii za pomocą generatora diesla. Koncepcja hybrydowego napędu najlepiej sprawdza się w intensywnej miejskiej eksploatacji, gdzie mamy dużą liczbę przystanków i co za tym idzie niską średnią prędkość przy ogromnej liczbie przyspieszeń i hamowań” - powiedział Karel Majer, dyrektor Škoda Electric.


Ograniczenie zużycia paliwa o kilkadziesiąt procent jest istotną zaletą tego autobusu, co wynika przede wszystkim z rekuperacji energii wytwarzanej w trakcie hamowania pojazdu. „Jest ona magazynowana w bateriach i superkondensatorach, a następnie wykorzystywana podczas jazdy. W trakcie prac nad pojazdem wiele uwagi poświęciliśmy maksymalizacji  redukcji zużycia paliwa we wszystkich modułach operacyjnych” - wyjaśnił Jiří Flajtingr, szef projektu autobusów hybrydowych w firmie Škoda Electric.


Pojazd musiał spełnić szereg warunków i przejść serię wymagających testów, aby zostać dopuszczonym do ruchu. Testy te były przeprowadzane nie tylko w cyklu miejskim, ale również w centrum testowym TÜV w miejscowości Uhelnice koło Mlada Bloeslav. Podczas testów została potwierdzona zgodność wszystkich technicznych parametrów z czeskimi i europejskimi standardami.


Przygotowanie projektu 12-metrowego, niskopodłogowego autobusu hybrydowego firmy Solaris i Škoda Electric Pilzno rozpoczęły już w 2009 r. W tych pracach uczestniczyli również badacze z Wydziału Elektrotechniki z Uniwersytetu w Pilźnie, którzy wzięli udział także w projektowaniu i rozwoju hybrydowego napędu.


W przesłanej informacji prasowej podkreślono, że Solaris z hybrydowym napędem opracowanym przez Škoda Electric, jest już piątym rodzajem autobusu hybrydowego w ofercie producenta spod Bolechowa. Premiera pierwszego Solarisa z silnikiem spalinowo-elektrycznym miała miejsce w 2006 roku. Był to jednocześnie pierwszy seryjnie produkowany tego typu pojazd w Europie. 


Solaris Urbino 12 Hybrid w Pilźnie

Solaris Urbino 12 Hybrid w Pilźnie

Solaris Urbino 12 Hybrid w Pilźnie.


Nieco wcześniej Solaris poinformował, że wygrał zamówienie na dostawę 42 sztuk autobusów hybrydowych dla firmy üstra. To miejski przewoźnik z Hanoweru, który już eksploatuje 63 Solarisy (w tym 11 hybrydowych Urbino 18). Podpisany kontakt dotyczy pojazdów solo i przegubowych, a dokładniej 26 egzemplarzy Urbino 12 Hybrid i 16 Urbino 18 Hybrid.


„Cieszymy się ze współpracy z Solarisem. Widzimy w nim niezawodnego i innowacyjnego partnera gwarantującego dostawy autobusów o bardzo wysokiej jakości, przy zachowaniu konkurencyjnych cen. Wysoko oceniamy elastyczność firmy, bliskie kontakty z  klientem oraz zaangażowanie w działania posprzedażowe” - powiedział André Neiß, Prezes Zarządu üstra. Inne pozytywne słowa popłynęły z ust Wilhelma Lindenberga, członka zarządu hanowerskiego przewoźnika: „Pojazdy Solarisa wniosły pokaźny wkład w modernizację naszej floty w ostatnich latach. Jakość i niezawodność autobusów doceniają pasażerowie, jak i fachowcy, mechanicy odpowiadający za utrzymanie naszej floty. Nowo pozyskane autobusy hybrydowe są dowodem, iż Solaris nawet przy zaawansowanych technologiach potrafi szybko i z powodzeniem reagować na potrzeby klienta”.


Solaris Urbino 18 Hybrid w Hanowerze

Solaris Urbino 18 Hybrid w Hanowerze

Solaris Urbino 18 Hybrid w Hanowerze


Nowe Solarisy dotrą do Hanoweru w latach 2013 – 2016. W tym roku zostanie dostarczonych 10 Solarisów Urbino 12 Hybrid i także 10 przegubowców. Warto jeszcze dodać, że na rynek niemiecki Solaris dostarczył już ponad 2000 pojazdów. Hybrydowe Solarisy (w liczbie przekraczającej 200 sztuk) trafiły do przewoźników z ośmiu krajów: Belgii, Finlandii, Francji, Litwy, Niemiec, Norwegii, Polski i Szwajcarii.


Solaris Urbino 18 MZA Warszawa


 
Solaris Urbino 18 Hybrid z MZA Warszawa. Skrzyżowanie ul. Raszyńskiej z Alejami Jerozolimskimi, 9.05.2013.


Blog Transportowy na Facebooku
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz