piątek, 23 marca 2012

Haargaz Metronit


Ciekawa informacja prasowa nadesłana przez MAN-a. Zapraszam do Izraela:


Nowoczesne systemy autobusów miejskich na podwoziach MAN w Hajfie i Tel Awiwie

MAN Truck & Bus dostarczy do Izraela 172 podwozia przegubowe z silnikami EEV dla systemów autobusowych Bus Rapid Transit „Metronit“ i „Red Line“. Wszystkie te autobusy o futurystycznej linii są na całej długości niskopodłogowe.

Spółka „DAN Society for Public Transport“, jeden z największych operatorów autobusów miejskich w Izraelu, zaprezentowała w Hajfie pierwsze egzemplarze z partii 172 autobusów o futurystycznej linii, które w przyszłości będą stanowiły podstawę najnowocześniejszego systemu Bus Rapid Transit (BRT) w Hajfie i w Tel Awiwie. MAN Truck & Bus dostarcza w tym celu trzyosiowe podwozia przegubowych autobusów niskopodłogowych z silnikami wysokoprężnymi Common-Rail o mocy 360 KM, spełniającymi wymagania najbardziej rygorystycznej obecnie normy dotyczącej emisji spalin EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle). Futurystyczna zabudowa autobusów wyposażonych w efektywny system klimatyzacji dostosowanej do gorącego klimatu wykonana zostanie przez producenta zabudów Haargaz w Izraelu.

Michael Nagar, prezes zarządu, i Shmuel Rafaeli, dyrektor generalny przedsiębiorstwa transportowego DAN kładą nacisk nie tylko na wyjątkowo ekologiczne silniki, ale także na wyjątkowe wzornictwo: „Nowe sieci autobusów ´Metronit´ w Hajfie i ´Red Line´ w Tel Awiwie stwarzają możliwość wprowadzenia w krótkim czasie w tych rozwijających się metropoliach bardzo nowoczesnego systemu transportowego. Futurystyczne wzornictwo autobusów jest bezpośrednim dowodem na to, że rzeczywiście wdrażamy nasze innowacyjne pomysły dotyczące miejskiego transportu publicznego.“

Cechą szczególną podwozi autobusowych dostarczanych przez MAN jest niska podłoga na całej liczącej 18,75 metra długości autobusu. Dzięki temu rozwiązaniu i zastosowaniu czterech podwójnych drzwi zapewnione są wyjątkowo krótkie czasy wsiadania i wysiadania pasażerów na przystankach – jest to jedna z istotnych charakterystyk sprawnego systemu BRT.

Proekologiczna norma EEV zapewnia emisję cząsteczek znacznie poniżej poziomu wymaganego przez obowiązującą aktualnie normę Euro-5. Silniki wysokoprężne MAN, spełniające kryteria standardu EEV, nie wymagają stosowania AdBlue®, a więc tankują wyłącznie olej napędowy.

Firma MAN jest wiodącym dostawcą autobusów miejskich na rynku izraelskim. Podstawę trwającej już od ponad 30 lat współpracy między DAN i MAN stanowi niezawodność autobusów: prawie 100% floty DAN liczącej 1200 autobusów zostało wykonanych na podwoziach MAN.


Haargaz Metronit na podwoziu MAN


Kompetencja MAN: Bus Rapid Transit

Bogaty pakiet podwozi autobusowych i kompletnych autobusów firmy MAN stanowi doskonałą podstawę dla systemów BRT. Istotna jest także znana kompetencja MAN w zakresie indywidualnych rozwiązań zapewniających niezawodność właściwą dla dużego producenta seryjnego.

Systemy Bus Rapid Transit stwarzają możliwość modernizacji infrastruktury transportowej bez konieczności budowy kolei podziemnych. Generalnie systemy BRT są porównywalne z miejskimi systemami szynowymi, takimi jak tramwaje czy metro, ale mogą być wybudowane szybciej i taniej, zapewniając równocześnie znacznie większą elastyczność. Można je także stosunkowo łatwo zintegrować z istniejącą infrastrukturą miejską oraz eksploatować niezależnie od takiej infrastruktury. W przypadku nieprzewidzianych utrudnień autobusy mogą elastycznie omijać przeszkody.

Podstawę systemu BRT stanowią nowoczesne autobusy miejskie o dużej pojemności. Ważnymi elementami są także wydzielone pasy ruchu dla autobusów oraz przystanki w formie platform, do których dostęp jest kontrolowany.

Tekst i fot. MAN - informacja prasowa.


Temat ten bardzo mnie zaciekawił, więc postanowiłem zdobyć więcej informacji. Najważniejszą sprawą było ustalenie pełnej nazwy autobusu. Marka Haargaz, ale jak dalej?

Strona producenta milczy na ten temat. Żadnych aktualności, ciekawostek, a w ofercie brak takiego modelu. Zacząłem więc kombinować wpisując różne hasła po hebrajsku (słownik Google jest cudowny) i natrafiłem na kilka informacji na temat izraelskich systemów BRT. „Red Line” w Tel Awiwie ze względu na brak funduszy będzie realizowany z pewnym opóźnieniem, natomiast „Metronit” w Hajfie wspaniale rozwija się. Całość ma ruszyć we wrześniu 2012 roku. Równolegle do prac budowlanych (tworzenie wydzielonych jezdni, infrastruktury przystankowej, ciągów pieszych) stopniowo powstają kolejne autobusy Haargaz zabudowywane na podwoziach MAN. Niestety typu autobusu nadal nie podano, choć w kilku przypadkach pojawiało się określenie Haargaz Metronit. Może właśnie tak oficjalnie nazywa się ten niskopodłogowy przegubowiec. Faktem jednak jest, że Metronit to oficjalna nazwa całego systemu BRT w Hajfie. W plebiscycie wybrali ją mieszkańcy tego blisko 300-tysięcznego miasta. Pierwszy Haargaz dla systemu BRT został zaprezentowany 6 grudnia 2011. Przedstawiono wówczas także trasy trzech linii, na których będą kursować nowe przegubowce.


Haargaz Metronit

Haargaz Metronit


Wnętrze autobusu Haargaz Metronit jest całkowicie niskopodłogowe. Przystosowano go do przewozu 141 pasażerów, w tym 41 na miejscach siedzących. Oprócz systemu informacji pasażerskiej i ekranów wyświetlających reklamy, każdy Haargaz będzie posiadał darmowy Internet bezprzewodowy. Do Haify trafią łącznie 84 takie pojazdy, a do Tel Awiwu 90 egzemplarzy. Suma daje 174 sztuki, co różni się od 172 egzemplarzy z informacji prasowej. Możliwe, że dwa prototypowe pojazdy powstały na podwoziach zamówionych wcześniej, a późniejszy duży kontrakt dotyczył właśnie 172 pojazdów. Stąd ta różnica. Mimo opisywanych przez izraelskie media opóźnień w Tel Awiwie, tamtejsze BRT ma ruszyć już na początku 2013 roku. Informację o opóźnieniu znalazłem tylko na jednej stronie, więc może to taki izraelski „brukowiec”, który rozminął się z prawdą i tak naprawdę wszystko idzie zgodnie z planem.


Haargaz Metronit


Znalazłem także film nakręcony w dniu prezentacji, czyli 6 grudnia 2011. Podkład muzyczny pasuje do jakiegoś pojazdu retro, a nie do czegoś najnowocześniejszego.




Na polskich stronach internetowych często nazwa izraelskiego producenta jest zapisywana jako Ha'argaz. Ja odrzuciłem takie nazewnictwo, ponieważ firma ta w informacjach anglojęzycznych używa wyłącznie ciągłego zapisu Haargaz, czyli bez rozdzielania liter „a” apostrofem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz