środa, 26 lutego 2014

Filtry cząstek stałych, czyli jak można unowocześnić starszy autobus lub ciężarówkę


Norma Euro-6 to temat główny informacji prasowych publikowanych przez producentów pojazdów użytkowych w ostatnich latach. Najpierw chwalono się posiadaniem silników ją spełniających, a teraz z komunikatów dowiadujemy się, jaki przewoźnik kupił te najbardziej ekologiczne pojazdy. Faktem jest, że tabor autobusowy, czy ciężarowy staje się coraz nowocześniejszy. Jednak nie tak szybko zostanie w całości wymieniony. Pojazdy spełniające starsze, mniej restrykcyjne normy ekologiczne jeszcze przez długie lata będą eksploatowane, co wiąże się także z wyższymi opłatami drogowymi dla ich posiadaczy, a także z zakazami wjazdu do wielu rejonów Europy. Ten drugi element jest szczególnie uciążliwy dla przewoźników turystycznych, którzy swoimi wciąż sprawnymi, atrakcyjnymi dla pasażerów pojazdami nie mogą wjechać wszędzie (ograniczani zielonymi strefami). Jedynym rozwiązaniem wydaje się więc unowocześnienie taboru. Pojazd spełniający normę Euro-5 lub najnowszą Euro-6 byłoby najlepszym rozwiązaniem. Tu jednak problemem stają się finanse. Nie każdy przewoźnik może pozwolić sobie na taki wydatek.  Okazuje się jednak, że istnieje inne rozwiązanie tej sprawy i to o wiele tańsze, oscylujące w granicach 16 – 25 tysięcy zł netto.


Volvo 9700 Euro-6



Przykładowy autobus spełniający najnowszą normę Euro-6: Volvo 9700. Niestety nie każdy polski przewoźnik może sobie pozwolić na zakup produktu prosto z fabryki.
To rozwiązanie to montaż filtra cząstek stałych. Dzięki niemu można zmienić emisję cząstek stałych z poziomu Euro-2 lub Euro-3 do Euro-5. Czynność wręcz banalna, a dająca możliwość dalszego wykorzystywania posiadanego pojazdu bez ponoszenia dodatkowych ekologicznych opłat i bez obawiania się, że w dane miejsce nie będzie można wjechać.  Takich stref zakazu wciąż przybywa. Przykładowo od 1 stycznia 2014 zmieniły się zasady wjazdu do Rzymu, a dokładniej do jego centrum. Jest ono dostępne wyłącznie dla autokarów spełniających normy od Euro-4 wzwyż lub Euro-2 i Euro-3 wyposażonych w dodatkowe filtry cząstek stałych.

Jak zamontować filtr cząstek stałych w autobusie lub ciężarówce? Na pewno zadanie to należy zlecić doświadczonej, certyfikowanej firmie. Przeglądając Internet znajdziemy wiele podmiotów oferujących tego typu usługi. Niestety nie każdy z nich to ekspert w tej dziedzinie. Jest jednak pewna firma, której warto zaufać. Osoby odwiedzające różne imprezy targowe związane z autobusami lub ciężarówkami (TransExpo,Silesia Komunikacja, TTM i inne) na pewno zwróciły uwagę na stoisko firmy Euro-Vat Consulting, na którym można było zobaczyć omawiane filtry, w tym produkty wiodącej marki Pirelli & C. Ambiente (dawniej Pirelli Eco Technology – nowa nazwa funkcjonuje od 1.11.2013).


Filtr cząstek stałych Pirelli & C. Ambiente
Filtr cząstek stałych Pirelli & C. Ambiente


Tak wyglądają przykładowe filtry cząstek stałych. Tu oferta Pirelli & C. Ambiente.

Nie do każdego autobusu, czy ciężarówki można zamontować filtr cząstek stałych. Dany pojazd powinien spełniać następujące warunki: zużycie oleju silnikowego nie może przekraczać 0,8 litra na 1000 km oraz współczynnik zadymienia K musi być mniejszy niż 1,7 [m -1] – im ten współczynnik jest mniejszy, tym rzadsza konieczność regeneracji filtra. Jeżeli nie wiemy, jakie parametry ma nasz pojazd, nie musimy się tym zbytnio przejmować. Pracownicy Euro-Vat Consulting sami sprawdzą, czy nadaje się on do takiego montażu. Niestety zdarza się, że inne firmy nie przeprowadzają żadnej kontroli, tylko od razu przystępują do montażu, wykorzystując kolejnego „złapanego” klienta. Euro-Vat Consulting wystrzega się takiej działalności, czego dowodem jest chociażby posiadanie rekomendacji wydanej przez Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych.

Kiedy już wiadomo, że dany pojazd nadaje się do montażu filtra, należy wybrać jego odpowiednią wersję. To w zależności od dotychczasowej normy Euro, pojemności skokowej i mocy silnika. Do wyboru są produkty różnych producentów. Tu decyzję podejmuje właściciel pojazdu – dostępne są różne warianty cenowe.  Standardowo instalacja filtra trwa 8 godzin (w wyjątkowych przypadkach może się trochę wydłużyć). Po montażu właściciel pojazdu otrzymuje komplet dokumentów potwierdzających zmianę klasy ekologicznej.


Nowy filtr cząstek stałych zamontowany w autobusie

Nowy filtr cząstek stałych zamontowany w autobusie. To dzięki niemu zachodzi metamorfoza np. z Euro-2 do Euro-5.

Jaka jest żywotność zamontowanego filtra cząstek stałych? Autobus, czy ciężarówka może korzystać z niego latami, bo żywotność takich „oczyszczaczy” jest praktycznie nieograniczona. Ważne jednak, aby raz do roku lub po przejechaniu 100 tysięcy kilometrów sprawdzić stan filtra. Można to także zrobić w firmie Euro-Vat, która również specjalizuje się w regeneracji i serwisie filtrów cząstek stałych zamontowanych fabrycznie w nowych pojazdach. 


Filtr Cząstek Stałych FAP/DPF Euro-Vat Consulting


Blog Transportowy na Facebooku



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz