środa, 18 maja 2016

SOR i Mercus na SilesiaKOMUNIKACJA 2016


Stałym wystawcą na targach SilesiaKOMUNIKACJA jest czeski SOR. Nie zabrakło go także w 2016 roku. Na stoisku zaprezentowano trzy autobusy.

Charakterystyczny, „garbaty”, czterodrzwiowy (1-2/2-1), niskowejściowy miejski SOR BN12 to pojazd o długości 11,79 m, szerokości 2,52 m i o wysokości 2,95 m. Jak podaje producent, w zależności od konfiguracji (dostępna także wersja trójdrzwiowa) może on przewozić od 82 do 93 pasażerów, w tym 27 – 40 na miejscach siedzących.

SOR BN12 jest już eksploatowany przez polskich przewoźników. Wersję trójdrzwiową użytkuje np. wrocławska firma Sevibus, a czterodrzwiową np. przedsiębiorstwo „Kłosok” z Żor. Egzemplarz pokazany w Sosnowcu to „nówka”, rocznik 2016.


SOR BN12, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

SOR BN12, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

SOR BN12, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

SOR BN12, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

SOR BN12, SilesiaKOMUNIKACJA 2016
SOR BN12 w wersji czterodrzwiowej.


SOR BN12, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

SOR BN12, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

SOR BN12, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

SOR BN12, SilesiaKOMUNIKACJA 2016
SOR BN12, wnętrze i stanowisko pracy kierowcy.


W barwach Arrivy SOR zaprezentował model C10,5. Także rocznik 2016. To autobus międzymiastowy o długości 10,78 m, szerokości 2,52 m i wysokości 2,95 m (w przypadku zamontowania klimatyzacji 3,10 m). Jak podaje producent, w zależności od konfiguracji pojazd ten może przewozić od 69 do 77 pasażerów, w tym 27 – 43 na miejscach siedzących.

Model C10,5 jest bardzo popularny w Czechach, np. licznie występujący na trasach międzymiastowych w rejonie Ostrawy. Przewoźnicy eksploatujący takie pojazdy w Polsce to np. PKS Chojnice, PKS Mińsk Mazowiecki, Arriva, czy Traf-Line z Goleszowa.


SOR C10,5, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

SOR C10,5, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

SOR C10,5, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

SOR C10,5, SilesiaKOMUNIKACJA 2016
SOR C10,5 w barwach Arrivy.


SOR C10,5, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

SOR C10,5, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

SOR C10,5, SilesiaKOMUNIKACJA 2016
SOR C10,5 - wnętrze i stanowisko pracy kierowcy.


Trzeci pokazany w Sosnowcu SOR, jednocześnie najmniejszy, to elektryczny model EBN8. Autobus ten ma 8 m długości, 2,52 m szerokości i 2,95 m wysokości. Przystosowano go do przewozu 51 pasażerów, w tym 16 na miejscach siedzących. To egzemplarz demonstracyjny, wyprodukowany w 2013 roku. Testowany w różnych miastach i pokazywany na imprezach targowych.


SOR EBN8, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

SOR EBN8, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

SOR EBN8, SilesiaKOMUNIKACJA 2016
SOR EBN8. Najmniejszy pojazd tej marki zaprezentowany w Sosnowcu.


SOR EBN8, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

SOR EBN8, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

SOR EBN8, SilesiaKOMUNIKACJA 2016
SOR EBN8, wnętrze elektrycznego autobusu i stanowisko pracy kierowcy.


Firma Mercus z Nadarzyna zaprezentowała dwa pojazdy. Zabudowy na bazie Mercedesa-Benza Sprintera. Jeden z nich z rozsuwanym, szerokim bocznym wejściem dla pasażerów. Takie rozwiązanie nie jest popularne w jeżdżących po Polsce busach, do których wsiada się wąskimi drzwiami umieszczonymi tuż przy przedniej osi. W niektórych krajach (np. Turcja) jest to standard w pojazdach pasażerskich zabudowywanych na bazie samochodów dostawczych.


Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2016
Mercedes-Benz Sprinter oferowany przez firmę Mercus. W tym egzemplarzu pasażerowie korzystają z szerokiego i wysokiego, rozsuwanego wejścia.


Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2016Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2016
Drugi ze Sprinterów oferowanych przez Mercusa.


W dalszej relacji z targów SilesiaKOMUNIKACJA 2016 pokażę Glaspo, czyli MAZ-a po polsku. Tu link.


Kalendarz imprez komunikacyjnych

sobota, 14 maja 2016

GAZ i Ził


Ponownie zapraszam do Lwowa. Już jakiś czas temu prezentowałem GAZ-a 53 na Cmentarzu Łyczakowskim (link). Innego przedstawiciela tego modelu utrwaliłem na placu Halickim, czyli już w centrum miasta. Miał on dość nietypową zabudowę, choć na Ukrainie to chyba dość powszechny widok. Najprawdopodobniej to jakieś pogotowie techniczne. Na przedniej ścianie tej „budy” jest napis „АВАРІЙНА”. Google Translator tłumaczy go na „nagły wypadek”, a korzystając z transkrypcji wychodzi „awaryjny”, czyli określenie, które w Polsce było dość często używane celem określenia taboru technicznego, ratunkowego. Przykładowo w Kędzierzynie-Koźlu pojazdy MPK (później MZK) pełniące funkcję pogotowia liniowego (przerobione z autobusów) miały napisy „autobus awaryjny”.

Poniższe zdjęcie wykonałem 29 kwietnia 2013. Oglądając je warto przyjrzeć się podwoziu. Pod tą „awaryjną zabudową” GAZ ma umieszczone charakterystyczne butle na gaz. Takie przeróbki zmieniające rodzaj dostarczanego do silnika paliwa są tam bardzo powszechne. 


GAZ 53 (ГАЗ 53)
GAZ 53.


Za GAZ-em 53 jechała piękna wywrotka. To Ził 130, również z domontowanymi butlami na gaz (i to w dość sporej ilości). Ponieważ marka ta jeszcze nie pojawiała się w Blogu Transportowym, warto co nieco o niej dodatkowo napisać. Ził (ЗиЛ) to skrót od Zakład imienia Lichaczowa (Завод имени Лихачёва). Nazwa ta funkcjonuje od 1956 roku. Zastąpiono nią wcześniejszą markę ZIS (Zawod Imieni Stalina). ZiŁ 130 to radziecka, a później rosyjska ciężarówka produkowana w latach 1962 – 1994 w Moskwie. Powszechnie występująca nie tylko w ZSRR, ale także w innych krajach socjalistycznych. W Polsce bardzo popularna z zabudową wywrotki (także pod nazwą ZiŁ MMZ-555), eksploatowana np. przez przedsiębiorstwa o nazwie Transbud. Pojazdy te dość dobrze udokumentowano w wielu filmach, np. „Znaki na drodze”, „Nie lubię poniedziałku”, czy w serialu „Daleko od szosy”.


Ził 130 (ЗиЛ 130)

Ził 130 (ЗиЛ 130)
Ził 130.


Plac Halicki to bardzo dobre miejsce do dokumentowania starszych wiekiem ciężarówek różnych kultowych, radzieckich marek. Sfotografowałem tam jeszcze inne ciekawe pojazdy, które pojawią się we wpisach z tagiem Ukraina.


Lwów 2013

środa, 11 maja 2016

MAN i Scania - SilesiaKOMUNIKACJA 2016


We wcześniejszym wpisie na temat targów SilesiaKOMUNIKACJA 2016 prezentowałem autobusy PKM Tychy i MPK Częstochowa (link). Ten materiał poświęcę pojazdom marki MAN i Scania. Ta ostatnia była reprezentowana tylko jednym egzemplarzem. 

Bardzo charakterystyczny autobus, wyjątkowo bliski kibicom klubu sportowego GKS Tychy, stał tuż przy wejściu do hali targowej. To MAN Lion`s Coach z 2015 roku. Eksploatowany przez PKM Tychy, gdzie otrzymał numer taborowy 501. Pojazd jest przeznaczony do przewozu zawodników GKS Tychy.


MAN Lion`s Coach, PKM Tychy, GKS Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

MAN Lion`s Coach, PKM Tychy, GKS Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2016
Tym autobusem podróżują zawodnicy GKS Tychy. MAN Lion`s Coach.


Wilk, maskotka GKS Tychy
Wilk - maskotka klubu GKS Tychy, która przechadzała się pośród tyskich autobusów. W tle MAN Lion's City G CNG.


Równolegle do „turystyka z GKS-u” ustawiono najnowsze „dziecko” MAN-a, czyli międzymiastowy model Lion`s Intercity. Rocznik 2016. Egzemplarz demonstracyjny, który był w marcu prezentowany na Targach Publicznego Transportu Zbiorowego – Warsaw Bus 2016 w Nadarzynie. Odwiedzającym sosnowiecką imprezę przypominał o tym wyświetlacz autobusu, który na przemian z innymi napisami podawał nazwę konkurencyjnego dla targów SilesiaKOMUNIKACJA wydarzenia. Roztargnienie wystawcy, czy celowe działanie? Odbiegając jednak od tej „mini prowokacji” warto dodać kilka słów na temat stoiska, przy którym w Nadarzynie ustawiono prezentowany autobus. Stał on wówczas obok ekspozycji firmy GSP Polska, a dokładniej przy pojazdach kultowej marki Sanos. Niestety w Sosnowcu ich zabrakło. Szkoda, bo oferta tego ex jugosłowiańskiego producenta jest bardzo ciekawa. Już niedługo zamieszczę wpis jej poświęcony.

Pozostając w temacie modelu Lion`s Intercity, jego producent podaje, że to pierwszy pojazd tej klasy, który spełnia obowiązkową od 2017 roku normę bezpieczeństwa ECE R66.02. Reguluje ona stabilność konstrukcyjną autobusów i wymogi w zakresie badania metodą przewracania pojazdu. W przypadku przewrócenia się użebrowanie musi mieć zdolność absorbowania znacznie większej energii, co ma zapobiec naruszeniu przestrzeni chronionej, w której przebywają pasażerowie. Dlatego MAN opracował zupełnie nową konstrukcję ze stali o dużej wytrzymałości, którą wzmocniono licznymi wręgami. Zapewniają one wymaganą stabilność konstrukcji i są gwarantem optymalnej zdolności absorbowania energii uderzeniowej w przypadku przewrócenia się autobusu Lion’s Intercity.


MAN Lion`s Intercity, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

MAN Lion`s Intercity, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

MAN Lion`s Intercity, SilesiaKOMUNIKACJA 2016
MAN Lion`s Intercity.


Odwiedzający targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016 mogli także zobaczyć starszego MAN-a, z 2010 roku. To przedstawiciel modelu Lion`s Coach L. Co ciekawe, był on prezentowany na stoisku Scanii. Oferta dotyczyła pojazdów używanych, w przypadku których Scania sprzedaje także inne marki (np. Volvo, Jonckheere), stąd obecność tam tego pojazdu.


MAN Lion`s Coach L, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

MAN Lion`s Coach L, SilesiaKOMUNIKACJA 2016
MAN Lion`s Coach L na stoisku Scanii.


W sumie trudno mówić o stoisku Scanii. Tworzyły je dwa ustawione obok siebie autobusy i roll-upy, dzięki którym było wiadomo, kto wystawia te pojazdy. Nic więcej. Maksymalna prostota i redukcja kosztów.

Obok pokazanego powyżej MAN-a stała Scania OmniLink. Niskowejściowy autobus miejski z roku 2007. Kursujący przez prawie 10 lat po Sztokholmie, pierwotnie eksploatowany przez firmę Busslink, a później Keolis (ten francuski przewoźnik przejął Busslink). Jego numer taborowy to 4760, choć z przodu pojazdu widnieje oznaczenie wozu 4756 (najprawdopodobniej podmieniono uszkodzoną część zawierającą numer).

Warto jeszcze zwrócić uwagę na fakt, że używane Scanie OmniLink ze Sztokholmu już jeżdżą po Polsce. W 2016 roku sześć egzemplarzy zasiliło tabor MPK Tarnów. To jednak starsze pojazdy niż ten zaprezentowany w Sosnowcu – z 2004 roku. Fabrycznie nowe OmniLinki w 2005 roku kupiło MPK Olsztyn. Nowe przedstawicielki tego modelu trafiały także do MZK Słupsk, pierwotnie zasilane etanolem.


Scania OmniLink, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Scania OmniLink, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Scania OmniLink, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Scania OmniLink, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Scania OmniLink, SilesiaKOMUNIKACJA 2016Scania OmniLink, SilesiaKOMUNIKACJA 2016
Wprost ze Sztokholmu. Scania OmniLink #4760.


Scania OmniLink, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Scania OmniLink, SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Scania OmniLink, SilesiaKOMUNIKACJA 2016
Wnętrze niskowejściowej Scanii oraz stanowisko pracy kierowcy. 


Scania OmniLink i MAN Lion's Coach L, SilesiaKOMUNIKACJA 2016
Scania OmniLink i MAN Lion's Coach L, czyli ekspozycja firmy Scania Polska.


W następnej części relacji z sosnowieckich targów zaprezentuję autobusy marki SOR oraz Mercedesy Sprintery, zabudowy z firmy Mercus. Link do tego materiału.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies