sobota, 23 marca 2013

Pasażerska ciężarówka, czyli Renault osinobus


W sumie ten wpis powinien pojawić się w dziale Autobusy. Jeden z opisywanych pojazdów ma jednak część ładunkową, więc Ciężarówki to odpowiednie miejsce.

Minęły już czasy, kiedy po polskich drogach dość licznie kursowały osinobusy, czyli pojazdy ciężarowe z zabudową do przewozu osób. Wprawdzie niekiedy takie nietypowe ciężarówki jeszcze gdzieś się pojawiają, ale są to bardzo sporadyczne przypadki. Oczywiście od reguł zdarzają się wyjątki – nadal są miejsca, w których osinobusy są codziennością, bo niektóre zakłady pracy wciąż korzystają z tych środków transportu. Głównie są to kopalnie odkrywkowe.

Dlaczego na ciężarówkę do przewozu osób mówi się osinobus? To nazwa zabudów pasażerskich wykonywanych przez PPHU Osiny. Firma ta na podwoziach Star montowała zabudowy z miejscami do przewozu osób. Wówczas słowo osinobus było nazwą handlową, ale z biegiem lat nabrało nowego znaczenia, czyli określa ciężarówkę do przewozu osób. Takie pojazdy nadal są potrzebne, więc wciąż powstają. Na kanale YouTube można np. obejrzeć osinobus Kamaza, który jest prezentowany w trudnych warunkach zimowych.
Niedawno Renault Trucks przesłało informację o dwóch osinobusach, które dostarczyła firma Polsad. Trafiły one do Przedsiębiorstwa Transportowo-Sprzętowego „Betrans” z Bełchatowa. Będą wykorzystywane do rozwożenia pracowników po terenie tamtejszej kopalni węgla brunatnego. Dokładnie będą jeździły do tzw. „wkopu”. Tam pracownicy obsługują np. taśmociągi.

Zabudowy wykonała firma Autonadwozia Matczak ze Środy Wielkopolskiej. Do tego celu wykorzystała Renaulty Midlum 270.12 4x4 z pojedynczymi kołami. Pierwszy pojazd jest przeznaczony do przewozu 22 osób, drugi tylko do 13. Mniejsza ilość miejsc jest związana z zamontowaniem skrzyni ładunkowej na końcu pojazdu (można go zatem określić mianem „samochodu brygadowego”). Oba osinobusy mają klimatyzację, niezależne ogrzewanie oraz system łączności z kabiną kierowcy. Zabudowa pasażerska posiada izolowane ściany i dach, dzięki czemu szybciej uzyskuje się wymaganą w jej wnętrzu temperaturę. W obu pojazdach firma Drabpol zamontowała urządzenia DLD, które służą do zdalnego pobierania danych z tachografów cyfrowych.


Renaulty Midlum 270.12 4x4 osinobus

Renaulty Midlum 270.12 4x4 osinobusy

Renaulty Midlum 270.12 4x4 osinobus

Renaulty Midlum 270.12 4x4 osinobus

Renaulty Midlum 270.12 4x4 z pojedynczymi kołami.


Blog Transportowy na Facebooku

poniedziałek, 18 marca 2013

Dzień Kolejarza w Krakowie (2)


Wracam do prezentacji kolejowej ekspozycji na stacji Kraków Główny w listopadzie 2012. W części pierwszej pokazałem pojazdy należące do spółek PKP Intercity i PKP Energetyka. Czas zatem na Przewozy Regionalne i PKP Cargo.

Na początek pojazdy pasażerskie, czyli EN81, EN57 i EN77 z Przewozów Regionalnych.


EN81-001 na stacji Kraków Główny

EN81-001 na stacji Kraków Główny

EN81-001 na stacji Kraków Główny

EN81-001 na stacji Kraków Główny

EN81-001. Produkt bydgoskiej Pesy z 2005 roku.

EN57-2061

EN57-2061

EN57-2061

EN57-2061

EN57-2061 z Przewozów Regionalnych. To dawne EN57-1294 z 1979 roku. Modernizacja w nowosądeckim Newagu w 2007 roku. 


EN77-005

EN77-005

EN77-005

EN77-005

EN77-005

EN77-005

EN77-005

EN77-005

EN77-005

EN77-005. Rocznik 2011, wyprodukowany w bydgoskiej Pesie. 

Ekspozycja PKP Cargo to „kiosk”, czyli zmodernizowana lokomotywa manewrowa SM42 i pięć wagonów towarowych. Najbardziej niezwykły pokazałem na końcu - specjalna platforma.


SM42-1278

Dane techniczne zmodernizowanej SM42

SM42-1278, czyli ex SM42-832 z 1976 roku. Modernizacja w Newagu Nowy Sącz w 2012 r. Własność PKP Cargo.

 Wagon węglarka serii Eaos

Wagon węglarka serii Eaos

 Wagon węglarka serii Eaos (typ 412W).


 Platforma serii Res

 Platforma serii Res

 Platforma serii Res (typ 424Z).


Wagon kryty z rozsuwanymi ścianami. Seria Sikkps

Wagon kryty z rozsuwanymi ścianami. Seria Sikkps

Wagon kryty z rozsuwanymi ścianami. Seria Sikkps. Pojazdy tego typu (426Sa) produkowane są w ZNTK Gniewczyna (przebudowa z platform typu 424Z). Służą do przewozu dłużycy i rur wymagających zabezpieczenia przed czynnikami zewnętrznymi w czasie transportu. 


Wagon platforma serii Smms

Wagon platforma serii Smms

Wagon platforma serii Smms

Wagon platforma serii Smms

Wagon platforma serii Smms ze stelażami do przewozu kręgów blachy. Stacja macierzysta Kraków Nowa Huta.  

Wagon specjalny platforma serii Uaai

Wagon specjalny platforma serii Uaai

Wagon specjalny platforma serii Uaai

Wagon specjalny platforma serii Uaai

Wagon specjalny platforma serii Uaai

Wagon specjalny platforma serii Uaai

Wagon specjalny platforma serii Uaai

Wagon specjalny platforma serii Uaai

Wagon specjalny serii Uaai (typ 605Z). Ośmioosiowa platforma z obniżoną podłogą. Przeznaczona do przewozu ciężkich ładunków przemysłowych o przekroczonej skrajni. Stacja macierzysta Łódź Żabieniec. 

Dodatkowo (po wcześniejszym wpisaniu się na listę uczestników) można było zwiedzić nastawnię dysponującą, megafon, lokomotywownię i centrum monitoringu. 

Blog Transportowy na Facebooku
 

czwartek, 14 marca 2013

Niebieskie Lwy na lotnisku

Jak podała firma MAN Truck & Bus, na początku marca 2013 na monachijskim lotnisku uroczyście przekazano nowe autobusy z rodziny Lion’s City. Trafiły one do spółki AeroGround Flughafen München GmbH, która jest zależna od Flughafen München GmbH (FMG), czyli od zarządcy lotniska.


AeroGround odpowiada za transport naziemny. Łącznie spółce przekazano 27 autobusów, w tym 19 MAN-ów Lion’s City G i 8 solowych Lion’s City. Na tym jednak nie koniec – do grudnia bieżącego roku zostanie zrealizowana dostawa kolejnych 19 pojazdów. Tym razem będą to już tylko 12-metrowe Lion’s City. AeroGround wykorzystuje swoje autobusy do transferu pasażerów na terenie lotniska. Ich wnętrze wykończono stosując łatwą w utrzymaniu stal szlachetną. Układ i ilość siedzeń zaplanowano tak, aby umożliwić przewóz jak największej liczby pasażerów. Wszystkie nowe MAN-y są klimatyzowane. Napędzają je silniki MAN Common-Rail o mocy 235 kW (320 KM), spełniające wymagania rygorystycznej normy emisyjnej EEV. Skrzynie biegów Voith, automatyczne, czterobiegowe, z systemem sterowania Sensotop i z wbudowanym retarderem.


Dostarczone lotnisku autobusy otrzymały ekologiczny certyfikat o nazwie „Błękitny Anioł”. To zasługa cichej pracy silnika i niewielkiej emisji spalin. Jak podaje producent: „Emisja drobnego pyłu w przeliczeniu na kilowatogodzinę w nowych autobusach MAN wynosi zaledwie 0,02 gram – w autobusach stosowanych dotychczas na płycie lotniska wskaźnik ten wynosił około 1,1 gram, czyli był ponad 50 razy wyższy. Również redukcja emisji tlenków azotu jest bardzo istotna: emisja NOx w przeliczeniu na kilowatogodzinę wynosi w nowych autobusach zaledwie 2 gramy, a w modelach poprzednich przekraczała 14 gram”. Wszystkie przekazane MAN-y zostały wyprodukowane w Polsce – przy udziale fabryk w Starachowicach i Poznaniu.


Zakup nowego taboru to oczywiście wycofywanie starszych, mniej ekologicznych pojazdów. Po monachijskim lotnisku kursują między innymi autobusy takie jak: MAN NG272, MAN NG312, Mercedes O405, czy Mercedes O405GN2. Są też nowsze Mercedesy - Citaro, solowe i przegubowe.


Uroczyste przekazanie autobusów MAN Lion’s City na lotnisku Franza Josefa Straußa w Monachium

Uroczyste przekazanie autobusów MAN Lion’s City na lotnisku Franza Josefa Straußa w Monachium. Pojazdy otrzymały niebieskie malowanie firmowe AeroGround. Duże logo na oknach to informacja o „Błękitnym Aniele”.


Mercedes Citaro na lotnisku w Monachium

 Nowe MAN-y dołączą do innych autobusów AeroGround - np. do Mercedesów Citaro. Na zdjęciu taki pojazd oznaczony numerem 89. 22.04.2012. Fot. Kevin.B, źródło www.wikimedia.org.


Na YouTube zamieszczono filmik z uroczystego przekazania nowych MAN-ów. Niestety w dość niskiej rozdzielczości. Poniżej kilka screenów i film. 


MAN Lion’s City G AeroGround

MAN Lion’s City G AeroGround

MAN Lion’s City G AeroGround

MAN Lion’s City G AeroGround




Blog Transportowy na Facebooku