czwartek, 23 maja 2024

Göteborg – atrakcje, promem po Archipelagu Południowym

 

Göteborg jest drugim co do wielkości miastem Szwecji. Obecnie zamieszkuje go ponad 607 tysięcy mieszkańców (cała aglomeracja szacowana jest na ponad milion mieszkańców). Położony jest u ujścia rzeki Göta do Kattegat (cieśnina między Półwyspem Jutlandzkim – Dania, a Półwyspem Skandynawskim - Szwecja). 

Miasto to nie jest popularnym celem wyjazdów turystycznych, choć dojazd do niego jest bardzo dobry, szczególnie w opcji lotniczej z Polski. Dzięki temu np. oferta hotelowa okazuje się być znacznie atrakcyjniejsza cenowo, niż w sąsiedniej Danii. Tradycyjne zwiedzanie to na pewno obowiązkowe Muzeum Sztuki (Göteborgs Konstmuseum). Małe, ale z obrazami takich sław, jak np. Van Gogh, Monet, czy Renoir. Fanów marki Volvo na pewno przyciągnie ekspozycja historycznych pojazdów, zlokalizowana w pobliżu słynnego parku rozrywki Liseberg. Każdy na pewno coś znajdzie dla siebie, bo różnego rodzaju atrakcji jest w tym mieście sporo.

W tym wpisie zajmę się atrakcją Göteborga, która nie jest zbyt rozpowszechniona, a zawiera w sobie kwintesencję Skandynawii. To Södra Skärgården, czyli po polsku Archipelag Południowy. Tworzy go kilka wysp, zamieszkałych lub nie. To np. Asperö, Brännö, Donsö, Köpstadsö, Styrsö, Vargö i Vrångö. Jedną z ich cech charakterystycznych jest zakaz ruch samochodów. Można się przemieszczać np. rowerem, choć ze względu na wielkość wysp najpopularniejsze są podróże piesze.

Jak dostać się na Södra Skärgården? Z pomocą przyjdzie nam Västtrafik. To odpowiednik polskich zarządów transportu. W tym przypadku jest to jednostka organizująca transport publiczny w zachodniej Szwecji. W ramach komunikacji miejskiej Göteborga kursują autobusy, tramwaje i promy. Te ostatnie, obsługując numerowane linie zapewniają dojazd do zamieszkanych wysp Archipelagu Południowego. 

Główną przystanią, która obsługuje archipelag jest Saltholmen. Pełna nazwa przystanku to Saltholmens Brygga. Swoją końcówkę mają tam cztery linie promowe: 281 do Vrångö, 282 do Brännö Husvik, 283 do Brännö Rödsten oraz 284 do Stora Förö. 

Niektóre kursy promów są wydłużane do centrum Göteborga, do przystani Stenpiren. Rejs taki trwa 38 minut (z Saltholmens Brygga do Stenpiren z postojem w Lindholmspiren). Z informacji podawanych na stronie przewoźnika (Styrsöbolaget) wynika, że w sezonie zimowym (taki obowiązywał w trakcie pisania tego tekstu – maj 2024, ważność 10.12.2023 – 2.06.2024) rejsy pomiędzy centrum miasta, a archipelagiem odbywają się rzadko (jedna para dla danej linii), a w sezonie letnim zwiększana jest ich ilość. Opcja wydłużania rejsu nie dotyczy linii 284, która zawsze kończy trasę w Saltholmens Brygga i pływa najrzadziej ze wszystkich – tylko trzy razy dziennie. W okresie styczeń – marzec wyspa Förö w ogóle nie była obsługiwana.

W dni robocze do obsługi linii 284 przypisano prom Fröja. W soboty i niedziele płyną tam Silvertärnan i Valö. Ten drugi prom to jednostka dużej prędkości, co uwzględnia rozkład. Całą trasę pokonuje on w 26 minut, a zwykły prom potrzebuje na to 42 minuty. W rozkładzie zawarto informację, że w przypadku dużej ilości lodu, w rejs zamiast Valö wyruszy zwykły prom. Związane jest to z konstrukcją tej szybkiej jednostki.

Linia 283 ma znacznie wyższą częstotliwość kursów, około jednego na godzinę w dzień roboczy, a w porannym szczycie odstęp między dwoma kolejnymi rejsami wynosi tylko 39 minut. Czas całego rejsu (z i do Saltholmens Brygga) to około 40 – 50 minut (w zależności od promu i pory dnia). Linia 283 obsługuje dwa przystanki pośrednie na wyspie Asperö: Asperö Östra (przystanek przesiadkowy, wspólny dla linii 281, 282 i 283, nie wszystkie kursy z niego korzystają) i Asperö Norra (naprzeciw niezamieszkanej wyspy Rivö, korzysta z niego tylko 283).

Ze względu na czas rejsu i częstotliwość kursów, linia 283 jest bardzo dobrym wyborem na krótkie zwiedzanie Archipelagu Południowego. Widoki wspaniałe – typowa Skandynawia z charakterystycznymi drewnianymi domkami. Można od razu wracać bez opuszczania promu lub wybrać się na spacer po wyspie. Wtedy mamy dwie opcje powrotu – tak samo, linią 283 lub linią 282 z drugiej strony wyspy, przystań Brännö Husvik.

Do obsługi linii 283 wyznaczono kilka promów: Silvertärnan, Vesta, Ylva, Fröja.  



Ylva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik

Ylva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik

Ylva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, VästtrafikYlva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik

Ylva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, VästtrafikYlva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik
Prom Ylva dopływa do przystani Saltholmen, obsługując linię 283 w wydłużonej relacji z centrum Göteborga (Stenpiren - wypłynięcie o 8:37). Po 12 minutowym postoju, o 9:24 wyruszy do Brännö Rödsten, gdzie dotrze na godzinę 9:47. Po rozkładowym, trzyminutowym postoju rozpocznie kurs powrotny do Saltholmen (10:13). Rejsy tam i powrotny obsługują wszystkie przystanki pośrednie - często poszczególne kursy pomijają Asperö Östra. Wszystkie promy obsługujące połączenia Västtrafik mają z przodu tablicę kierunkową podającą numer linii i relację. 3.05.2024. 


Ylva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, VästtrafikYlva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Västtrafik
Wnętrze dolnego pokładu promu Ylva w trakcie opisanego powyżej rejsu linii 283 do Brännö Rödsten. Jak widać, frekwencja na tym kursie nie była zbyt duża. 3.05.2024.


Ylva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, VästtrafikYlva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Västtrafik
Tak prezentuje się górny pokład promu Ylva. Pełni on funkcję kawiarni, która jest zaznaczona w rozkładzie rejsów.


Ylva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Västtrafik

Ylva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, VästtrafikYlva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Västtrafik

Ylva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, VästtrafikYlva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Västtrafik

Ylva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Västtrafik
Kawiarnia nie zajmuje całego górnego pokładu promu Ylva. Jego końcowa część to ławki w otwartej przestrzeni (bez bocznych ścian). Miejsce idealne do delektowania się rejsem po Archipelagu Południowym. 3.05.2024.


Ylva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Västtrafik
Tabliczka znamionowa promu Ylva. Powstał on w 1989 roku w szwedzkiej stoczni AB Oskarshamns. Tu warto dodać, że jednostka ta ma stalowy kadłub klasy lodowej, więc nawet przy ciężkich warunkach zimowych realizacja rozkładu jazdy nie powinna być zagrożona. Jak podaje na swojej stronie przewoźnik, imię Ylva pochodzi ze staronordyckiego i oznacza dzikość. 


Ylva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Västtrafik
Pod tabliczką znamionową promu Ylva umieszczono duże logo Västtrafik wraz z informacją o przewoźniku - Styrsöbolaget. 


Ylva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Västtrafik
Umieszczony na pokładzie plan promu Ylva. 


Asperö Norra

Asperö NorraAsperö Norra

Asperö Norra
Przystanek Asperö Norra z charakterystyczną wiatą pasażerską. 3.05.2024.


Asperö, Södra Skärgården, Archipelag Południowy, Szwecja

Asperö, Södra Skärgården, Archipelag Południowy, SzwecjaAsperö, Södra Skärgården, Archipelag Południowy, Szwecja

Asperö, Södra Skärgården, Archipelag Południowy, SzwecjaAsperö, Södra Skärgården, Archipelag Południowy, Szwecja
Fragment wyspy Asperö w rejonie przystanku Asperö Norra. Pływa tędy tylko linia 283. 3.05.2024.


Brännö Rödsten, Södra Skärgården, Archipelag Południowy, SzwecjaBrännö Rödsten, Södra Skärgården, Archipelag Południowy, Szwecja
Przystanek końcowo-początkowy linii 283 Brännö Rödsten. 3.05.2024.


Asperö Östra, Södra Skärgården, Archipelag Południowy, Szwecja
Przystanek Asperö Östra, z którego korzystają także linie 281 i 282. 3.05.2024.


Rivö, Södra Skärgården, Archipelag Południowy, SzwecjaRivö, Södra Skärgården, Archipelag Południowy, Szwecja
Widok z promu linii 283 na niezamieszkałą wyspę Rivö. Znajdują się na niej przystanie, ale nie korzystają z nich jednostki obsługujące transport publiczny. 3.05.2024.


Ylva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Västtrafik
Kilwater pozostawiony przez prom Ylva na linii 283. W tle port towarowy w Göteborgu. Obecnie źródłem napędu tej jednostki jest silnik Caterpillar 3508C o mocy 1014 KM (746 kW), który został zamontowany w grudniu 2012. Prędkość maksymalna promu to 13 węzłów.


Ylva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik

Ylva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, VästtrafikYlva, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik
Przeznaczona do przewozu 447 pasażerów Ylva zakończyła rejs na linii 283. Obok niej cumuje Fröja, która niedługo wykona kolejny kurs 283 (na godzinę 10:28). 3.05.2024.


Fröja, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik
Prom Fröja oczekuje na pasażerów linii 283 w Saltholmen. To rocznik 1980. Statek ma ciężki kadłub ze stali klasy lodowej. Może maksymalnie przewozić 382 pasażerów. W roku 2014 przeprowadzono wymianę jednostki napędowej. Obecnie prom zasilają dwa silniki Volvo Penta D16 MH o łącznej mocy 1100 KM (808 kW), które są połączone z regulowaną śrubą napędową. Prędkość jednostki wynosi 12,5 węzła. Fröja to staronordyckie imię bogini miłości. 3.05.2024.


Dłuższe wycieczki i mniejsza częstotliwość kursów to linie 281 i 282. Wspólnie obsługują one przystanki Asperö Östra, Köpstadsö i Styrsö Bratten, gdzie promy naprzemiennie docierają z częstotliwością około raz na godzinę. Na dalszym odcinku ich trasy rozdzielają się. Najdalej płynie linia 281, do wyspy Vrångö (najbardziej wysunięta na południe) przez Styrsö Skäret, Donsö, Sjumansholmen i Kårholmen. Nie wszystkie przystanki są obsługiwane każdym kursem. Przykładowo w porannym szczycie dnia roboczego, z Saltholmens Brygga linia 281 wyrusza do Vrångö w odstępie 7 minut. O godzinie 6:00 wypływa prom Rivö, który nie ma żadnych przystanków pośrednich i płynie inną trasą – omijając wyspę Donsö, docierając do celu już na 6:19. Tuż po nim, o 6:07 w trasę rusza następne 281. To prom Valö, który podpływa do większości przystanków (za wyjątkiem Sjumansholmen i Kårholmen), docierając do Vrångö na 6:44. W zasadzie każdy kurs linii 281 to inny wariant, z postojami na różnych przystankach pośrednich.

Do obsługi linii 281 wyznaczono kilka promów: Valö, Rivö, Vesta i Silvertärnan (ten tylko w ograniczonym zakresie).

Poniżej film przedstawiający prom Valö, który jako linia 281 dopływa do końcowego przystanku Saltholmens Brygga (na godzinę 9:18), a jego cała trasa to Vrångö (8:42), Donsö (8:52), Styrsö Skäret (8:54) i Styrsö Bratten (9:05). 3 maja 2024.





Linia 282 od wspólnej trasy z 281 odbija w stronę przystani końcowej Brännö Husvik (wyspa wspólna z linią 283, która kończy na Brännö Rödsten). Pokonanie całej relacji (przez Källö, Styrsö Tången i Vargö Stjärnvik) zajmuje około 50 minut. Sporo kursów jest skróconych do Styrsö Tången. Przystanki Källö i Vargö Stjärnvik są na żądanie. Chęć zejścia na ląd należy zgłaszać obsłudze promu przy wsiadaniu, natomiast osoby zamierzające tam wsiąść muszą zadzwonić na konkretny prom (w rozkładzie jazdy podane są numery telefonów do poszczególnych promów) – nie później niż 30 minut przed podaną godziną rejsu.

Do obsługi linii 282 wyznaczono kilka promów: Silvertärnan, Ylva, Fröja, Vesta i Rivö (ten tylko w ograniczonym zakresie).

Kolejne informacje dotyczące rejsów po Archipelagu Południowym, więcej zdjęć promów oraz ofertę biletową przedstawię już wkrótce.

Druga część materiału - promem po Archipelagu Południowym.



Blog Transportowy na Facebooku


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz