poniedziałek, 24 kwietnia 2023

Autobus lotniskowy Mallaghan w Krakowie

 

Specjalistyczny tabor autobusowy dowożący pasażerów do samolotów jest zdominowany przez pojazdy Contrac Cobus. Przynajmniej takie odniosłem wrażenie co jakiś czas korzystając z tego środka transportu na różnych lotniskach. 

Mimo powszechności Cobusów, po portach lotniczych kursują także autobusy lotniskowe innych producentów. Na przykład w Krakowie od kilku miesięcy niskokosztowy przewoźnik Ryanair korzysta z pojazdów marki Mallaghan. 

Ich producent ma siedzibę w Wielkiej Brytanii, a dokładnie w Irlandii Północnej, w mieście Dungannon. Autobusy lotniskowe są częścią dość bogatej oferty Mallaghana dedykowanej portom lotniczym, w skład której wchodzą między innymi specjalistyczne ciężarówki (np. cysterny; pojazdy szkoleniowe z podnoszoną zabudową; myjki i odmrażacze samolotów), systemy załadunku bagażu, czy schody pasażerskie.

Oferta autobusów lotniskowych składa się z dwóch opcji. Napęd Diesla z modelem Mallaghan Árbus  50W oraz napęd elektryczny z modelem Mallaghan Árbus electric.   

Po lotnisku w podkrakowskich Balicach kursują przedstawiciele tradycyjnego, spalinowego modelu, czyli Mallaghan Árbus 50W. Ile ich jest? Na pewno dwa egzemplarze, bo tyle widziałem w trakcie mojego wrześniowego wylotu do Wiednia. Przypuszczalnie jest ich więcej. 

Jeden z Mallaghanów przewiózł mnie z terminala pod samolot. Tam oczekując na możliwość wejścia na pokład udokumentowałem nadjeżdżającego drugiego z nich. Niestety nie mogłem autobusom poświęcić zbyt wiele czasu – trzeba było wsiadać do Boeinga. W dodatku moje pole manewru zostało mocno ograniczone, bo przecież swobodne przemieszczanie się po płycie lotniska nie było możliwe. Musiałem pozostać blisko samolotu.



Mallaghan Árbus  50W, Ryanair, Krakow Airport

Mallaghan Árbus  50W, Ryanair, Krakow Airport
Oto i on. Mallaghan Árbus  50W na płycie podkrakowskiego lotniska w Balicach. Wyraźny napis Ryanair na pojeździe informuje, dla jakiego przewoźnika jeździ. W tym przypadku wiezie pasażerów porannego rejsu nr FR946 do Wiednia. Będzie on realizowany wyprodukowanym pod koniec 2021 roku Boeingiem 737-8200 MAX o rejestracji SP-RZH w malowaniu Buzz. Autobus omija inny samolot w barwach Buzz (czyli dawny czarterowy Ryanair Sun). To również Boeing 737-8200 MAX (nr SP-RZC) z 2021 roku. Ta maszyna wykona lot nr FR4203 do Glasgow. 25.09.2022.


Mallaghan Árbus  50W, Ryanair, Krakow Airport

Mallaghan Árbus  50W, Ryanair, Krakow Airport

Mallaghan Árbus  50W, Ryanair, Krakow AirportMallaghan Árbus  50W, Ryanair, Krakow Airport

Mallaghan Árbus  50W, Ryanair, Krakow AirportMallaghan Árbus  50W, Ryanair, Krakow Airport

Mallaghan Árbus  50W, Ryanair, Krakow AirportMallaghan Árbus  50W, Ryanair, Krakow Airport

Mallaghan Árbus  50W, Ryanair, Krakow Airport
Kolejne ujęcia Mallaghana podjeżdżającego do Boeinga SP-RZH do Wiednia. Fotografowanie musiałem zakończyć gdy otworzyły się drzwi autobusu - wysiadający pasażerowie zasłonili go. 25.09.2022.


Mallaghan Árbus  50W, Ryanair, Krakow Airport
Zdjęcie potwierdzające, że po Krakow Airport na pewno kursują dwa Mallaghany Árbus 50W. Niestety widoczne w dość sporym oddaleniu. Po prawej odjeżdża pojazd, który mnie przywiózł, a po lewej zbliża się bohater powyższych fotografii. Niestety na autobusach nie dostrzegłem żadnych oznaczeń taborowych. Na pierwszym planie fragment B737 nr SP-RZC. 25.09.2022.


Mallaghan Árbus  50WMallaghan Árbus electric
Fragmenty broszur promocyjnych producenta. Po lewej stronie Mallaghan Árbus 50W, a po prawej Mallaghan Árbus electric. Źródło: https://mallaghangse.com.


Jak podaje na swojej stronie internetowej producent, Mallaghan Árbus 50W jest autobusem lotniskowym o największej pojemności na świecie, przewożącym do 125 pasażerów. Jego produkcja rozpoczęła się po ogłoszeniu wielomilionowego kontraktu na budowę floty autobusów lotniskowych dla linii Ryanair (premiera autobusu w 2019 roku). Napisano także, że to również jedyny autobus lotniskowy na świecie ze skrętną tylną osią, co zmniejsza promień skrętu.

Ma on 15 metrów długości, 3,2 m szerokości i 3,1 m wysokości. Napęd stanowi silnik firmy MAN (dostępne wersje Euro-5 i Euro-6). W broszurze promocyjnej maksymalna liczba pasażerów została zredukowana do wartości 118. Także dla wersji elektrycznej (dla opcji o długości 15 m, jest też dostępny wariant krótszy „elektryka”, o długości 13,6 m).



Blog Transportowy na Facebooku


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz