sobota, 17 października 2020

Trolejbusy w Valparaíso (1) – Pullman z 1947 roku


Historyczny tabor komunikacji miejskiej wyjeżdża na linie tylko w wyjątkowych sytuacjach. Niektóre miasta organizują specjalne trasy dla muzealnych pojazdów, np. Warszawa, Poznań, czy Kraków. Jest jednak takie miejsce na świecie, gdzie kilkudziesięcioletni tabor, w tym przypadku trolejbusowy to codzienność.

Zapraszam do Valparaíso w Chile. Niestety osobiście tam nigdy nie byłem, ale dzięki usłudze Google Street View każdy może odbyć wirtualną podróż.


Valparaíso w Chile
Czerwony znacznik wskazuje lokalizację miasta Valparaíso na mapie Ameryki Południowej. Źródło: Google Maps.


To portowe miasto obecnie liczy ponad 250 tysięcy mieszkańców. Natomiast cała aglomeracja Valparaíso to blisko milion ludzi.

Trolejbusy rozpoczęły tam kursowanie w roku 1952. Co ciekawe, do tej pory jeżdżą pojazdy wyprodukowane wcześniej, czyli w latach 40-tych. To właśnie od takiej maszyny zaczynam serię materiałów z Valparaíso. 

Generalnie tabor trolejbusowy kursujący po Valparaíso jest uznawany za najstarszy na świecie. To obecnie jedyna sieć trolejbusowa w Chile. W roku 2003 rząd tamtejszym „trajtkom” przyznał status  zabytku narodowego (dokładnie 15 najstarszym maszynom). 

Sieć trolejbusowa w przypadku tego miasta to jednak zbyt mocne określenie. Obecnie kursuje po nim tylko jedna linia numer 802 (trasę nr 801 zlikwidowano już jakiś czas wcześniej). Przewoźnik nazywa się Trolebuses de Chile S.A. i swoje pojazdy na trasę wysyła w dni robocze w godzinach od 7 do 19, w soboty od 8 do 22, a w niedziele i święta od 10 do 22. Na całej linii jest 31 lub 25 przystanków (w zależności od kierunku), a jej rozkładowe przejechanie zajmuje 31 – 36 minut. Częstotliwość to nawet 5 - 6 minut w dzień roboczy. 

Na Plaza Aníbal Pinto w marcu 2015 Google sfotografowało jeden z najstarszych trolejbusów w Valparaíso. To pojazd o numerze 116. Rocznik 1947. 

Dokładnie to amerykański Pullman Standard. Ten wówczas blisko 70-letni trolejbus został przebudowany w roku 1991 i dlatego wizualnie odbiega od fabrycznego oryginału (np. inne okna). Pierwotnie był on eksploatowany w stolicy Chile – Santiago. Jego tamtejszy numer taborowy to 820.


Pullman Standard, 116, Trolebuses de Chile S.A.

Pullman Standard, 116, Trolebuses de Chile S.A.

Pullman Standard, 116, Trolebuses de Chile S.A.Pullman Standard, 116, Trolebuses de Chile S.A.

Pullman Standard, 116, Trolebuses de Chile S.A.Pullman Standard, 116, Trolebuses de Chile S.A.

Pullman Standard, 116, Trolebuses de Chile S.A.
Zmodernizowany Pullman Standard o numerze taborowym 116 na Plaza Aníbal Pinto. Niestety przód został zasłonięty przez autobus Marcopolo Senior. Marzec 2015. Źródło: Google Street View.


Pullman Standard, 116, Trolebuses de Chile S.A.

Pullman Standard, 116, Trolebuses de Chile S.A.

Pullman Standard, 116, Trolebuses de Chile S.A.
W serwisie YouTube można znaleźć firmy prezentujące trolejbusy z Valparaíso, także z bohaterem niniejszego wpisu. Tu screeny z kanału Trolleybus Valparaíso. Źródło: YouTube.


W drugiej części trolejbusowej relacji z Valparaíso pokażę kolejnego przedstawiciela marki Pullman. Tym razem będzie to egzemplarz wyprodukowany dla tego miasta i jeżdżący po nim od 1952 roku. Tu link do tego materiału.


Wpisy poświęcone autobusom

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz