niedziela, 31 maja 2020

50 elektrycznych przegubowców dla Krakowa i 16 dla Krajowej


W Krakowie będzie więcej elektrycznych autobusów. W poniedziałek, 25 maja 2020 tamtejsze MPK podpisało umowę z firmą Solaris na zakup aż 50 egzemplarzy modelu Urbino 18 electric. Zostanie dostarczonych także 50 sztuk urządzeń ładujących za pośrednictwem złącza plug-in, dedykowanych do każdego autobusu. Pojazdy trafią do Krakowa w przeciągu roku od momentu podpisania umowy. Wartość kontraktu wynosi 165 435 000 zł. Więcej szczegółów w poniższym materiale producenta.


To już kolejne autobusy elektryczne firmy Solaris, które wybrał krakowski przewoźnik. Mieszkańcy Krakowa mogą na co dzień korzystać z 28 elektrobusów tej samej marki. – Decyzję o zakupie kolejnych 50 autobusów elektrycznych marki Solaris, odbieramy jako wyraz pozytywnych doświadczeń z eksploatacji pojazdów elektrycznych Solaris, wynikających nie tylko z wysokiej jakości samych autobusów, ale także z profesjonalnie przygotowanej obsługi serwisowej. Jesteśmy dumni, że mamy realny wpływ na poprawę jakości powietrza w Krakowie – mówi Petros Spinaris, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach, odpowiedzialny za obszar Sprzedaży, Marketingu i Customer Service.

Elektrobusy, które Solaris dostarczy do Krakowa, będą napędzane za pomocą osi ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Autobusy przegubowe zostaną konstrukcyjnie przygotowane do ładowania na dwa sposoby: poprzez 4-polowy pantograf dachowy umieszczony nad pierwszą osią pojazdu lub za pomocą złącza typu plug-in. Magazynami energii będą natomiast charakteryzujące się bardzo wysoką gęstością energii baterie Solaris High Energy+.

Elektryczne przegubowce będą mogły zaoferować jednorazowo podróż dla 141 pasażerów, z czego 43 osoby będą mogły skorzystać z miejsc siedzących. Najnowsze autobusy dla Krakowa będą wyposażone w monitoring, system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich będą mogły skorzystać z platform ułatwiających wsiadanie oraz wysiadanie z autobusu. Rampy zostaną zamontowane przy drugich drzwiach.

- Kraków zajął piąte miejsce w konkursie o tytuł „Zielonej stolicy Europy 2022”. Jednym z elementów, które były w tym konkursie brane pod uwagę, to ekologiczny transport i jego znaczenie dla środowiska. Nowe autobusy będą wykorzystywane na czterech liniach kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc w rejonie miasta, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza – powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Zakup 50 przegubowych autobusów elektrycznych dla Krakowa znalazł się na liście projektów wybranych do dofinansowania ze środków unijnych. - Na zakup tych pojazdów przyznano nam ok. 110 mln zł dotacji. Jest to więc dla nas szansa, aby angażując stosunkowo nieduże środki własne pozyskać bezemisyjne autobusy dla mieszkańców Krakowa - powiedział Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu MPK SA w Krakowie.


Solaris Urbino 18 electric, MPK Kraków

Solaris Urbino 18 electric, MPK Kraków

Solaris Urbino 18 electric, MPK Kraków
Autobusy Solaris Urbino 18 electric są już eksploatowane przez MPK Kraków. Tu przykładowy egzemplarz oznaczony jako DN004 (rocznik 2017) w trakcie sesji fotograficznej w różnych rejonach miasta (od góry: ul. Basztowa, ul. Podzamcze i rejon Centrum Kongresowego ICE). Fot. Solaris - materiały prasowe.


Inne elektryczne przegubowce Solarisa trafią do miasta Krajowa w południowej części Rumunii. Dokładnie będzie to szesnaście egzemplarzy Urbino 18 electric. Władze miasta po raz pierwszy zdecydowały się na pojazdy bateryjne, dlatego w ramach kontraktu Solaris dostarczy także ładowarki – zarówno urządzenia do nocnego ładowania, jak i szybkie ładowarki pantografowe. Oto, co na ten temat napisał producent.



Zgodnie z umową podpisaną 28 kwietnia 2020, Krajowa otrzyma wszystkie elektrobusy najpóźniej w lipcu 2021 roku. Wartość kontraktu wynosi około 12 mln euro, z czego większość pochodzi ze środków europejskich. Inwestycja w ultranowoczesne, bezemisyjne autobusy poprawi jakość powietrza w mieście i podniesie komfort życia mieszkańców.

Napęd w przegubowych elektrobusach zapewni silnik centralny o mocy 240 kW. Każdy z elektrycznych pojazdów będzie posiadał baterie Solaris High Energy. Magazyny energii będą ładowane poprzez tzw. „odwrócone” pantografy, czyli urządzenia, które będą opuszczać się na autobus z masztu ładowarki pantografowej.

To pierwsza inwestycja miasta w autobusy bateryjne. W ramach kontraktu Solaris jest odpowiedzialny także za dostarczenie niezbędnej infrastruktury ładowania pojazdów. Wraz z autobusami do miasta zawita 20 ładowarek. W ciągu dnia Urbino electric będą uzupełniały energię w bateriach za pomocą 4 ładowarek pantografowych, nocą zaś poprzez 16 ładowarek plug-in.

W klimatyzowanych Solarisach zostanie zapewniony dostęp do sieci WiFi, a pasażerowie będą mogli podładować swoje telefony za pomocą kilku ładowarek USB. Na pokładzie dostępny będzie system informacji pasażerskiej, a także złożony z 7 kamer monitoring, zwiększający bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Ponadto w autobusach zostaną zamontowane urządzenia liczące pasażerów.


Solaris Urbino 18 electric, Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles / Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussels

Solaris Urbino 18 electric, Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles / Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussels
Do materiału o autobusach dla miasta Krajowa producent dołączył przykładowe zdjęcia Solarisa Urbino 18 electric. W tym przypadku z Brukseli: Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles / Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussels. Autobus o numerze 1508 z 2019 roku. Oznakowanie linii 12 łączącej centrum Brukseli z lotniskiem. Fot. Solaris - materiały prasowe.


Solaris Urbino 12, RAT Craiova

Solaris Urbino 12, RAT CraiovaSolaris Urbino 12, RAT Craiova

Solaris Urbino 12, RAT CraiovaSolaris Urbino 12, RAT Craiova

Solaris Urbino 12, RAT Craiova
Marka Solaris jest już obecna na ulicach miasta Krajowa. Spalinowe Urbino 12 są eksploatowane przez tamtejszego przewoźnika RAT Craiova. Tu egzemplarz o numerze taborowym 013 (rocznik 2014) udokumentowany przez Google na Calea București w trakcie obsługi linii 9 we wrześniu 2019. Źródło: Google Street View.


Warto jeszcze dodać, że Krajowa jest drugim miastem w Rumunii, które zdecydowało się na autobusy elektryczne Solaris w swojej flocie. Do tej pory 41 egzemplarzy Urbino 12 electric producent dostarczył już do Kluż-Napoki.


Blog Transportowy na Facebooku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz