niedziela, 16 września 2018

Národní den železnice 2015, Bohumin


Miesiąc wrzesień w Czechach bez wątpienia kojarzy się z koleją. Wówczas obchodzony jest Narodowy Dzień Kolei (Národní den železnice). Cykl imprez kolejowych odbywających się we wrześniowe soboty, w różnych rejonach kraju. W jednej miejscowości obchody główne i w kilku innych regionalne. Np. 29 września Den železnice 2018 odbędzie się w Ostrawie i pobliskim Bohuminie. Tu link do szczegółów tej imprezy.

Na temat edycji z 2015 roku pisałem już kilka razy, ostatnio o zorganizowanych wówczas pociągach specjalnych po liniach przemysłowych (tu link). Takie przejazdy odbędą się również w tym roku.

Kontynuując relację z 2015 roku, zapraszam do Bohumina, na teren lokomotywowni narodowego czeskiego przewoźnika - České dráhy. 

Osoby wchodzące na teren lokomotywowni mijały dwa wagony pasażerskie kolei ČD. Restauracyjny i klasy drugiej z dziecięcym przedziałem kinowym (dětské kino). Miały one naklejone reklamy nowego bezpośredniego połączenia z Pragi do Opawy, o którym pisałem tutaj. Niestety ze względu na sporą ilość zwiedzających, nie wchodziłem do ich wnętrza.


Wagony, České dráhy

Wagony, České dráhy

Wagony, České dráhy

Wagony, České dráhy

Wagony, České dráhy
Ustawione przy wejściu na teren lokomotywowni w Bohuminie wagony: restauracyjny (serii ARmpee832 nr 615485-71001-1) i klasy drugiej z dziecięcym przedziałem kinowym (serii Bmz 229 nr 618120-91004-6).


Na dalszym odcinku stały ustawione różne pojazdy trakcyjne, w tym dwa ezt. Współczesny i historyczny. Ten pierwszy to CityElefant, czyli jednostka 971/471 057 „Karolinka”. Rocznik 2009. Produkt czeski - Škoda Vagonka (pierwotnie ČKD Vagonka). Łącznie do ČD trafiły 83 takie „miejskie słonie”.


CityElefant, České dráhy

CityElefant, České dráhy

CityElefant, České dráhy

CityElefant, České dráhy

CityElefant, České dráhy
CityElefant nr 971/471 057 „Karolinka”. Na tablicy kierunkowej wyraźna informacja, dlaczego znalazł się w tym miejscu.


Drugi ezt to EM475.1 045/046 z lat 60-tych ubiegłego wieku. Historyczny pojazd o ksywce „žabotlam”. Więcej informacji na jego temat przedstawię w oddzielnym wpisie.


EM475.1, České dráhy
Elektryczny zespół trakcyjny w wersji oldtimer, czyli historyczna jednostka EM475.1 045/046.


Na wachlarzu ustawiono różne lokomotywy, spalinowe i elektryczne. Można było również wejść do ich kabin. To oczywiście powodowało, że przy pojazdach stale przebywało sporo osób, czyli o dobre zdjęcia nie było łatwo. 

Jakie maszyny stały na wachlarzu? Zacznę od manewrowej 704 010-8. Rocznik 1992, producent ČKD Praha. Łącznie w latach 1988, 1991 – 1994 wyprodukowano 77 takich dwuosiowych pojazdów. Napędza je spalinowy silnik produkcji firmy Liaz. „Malé lego” – taką nadano ksywkę tym małym, kanciastym spalinówkom. 


704 010-8, České dráhy

704 010-8, České dráhy

704 010-8, České dráhy

704 010-8, České dráhy
Mała lokomotywa manewrowa z 1992 roku, czyli 704 010-8. Pierwszy z pojazdów prezentowanych na wachlarzu lokomotywowni w Bohuminie.


704 010-8, České dráhy
Tabliczka znamionowa lokomotywy 704 010-8.


Obok 704 010-8 prezentowała się inna spalinówka o historycznym oznaczeniu T334 085 (czyli współcześnie 710 085-2). Rocznik 1966. Producent ČKD Praha. Łącznie powstało 596 takich lokomotyw (130 egzemplarzy dla kolei czechosłowackich ČSD, 334 dla kolei przemysłowych Czechosłowacji, 23 dla armii czechosłowackiej i 109 na eksport). Z informacji, które znalazłem w Internecie wynika, że pojazd ten miał stały przydział pracy w Bohuminie.


T334 085, 710 085-2, 704 010-8, České dráhy

T334 085, 710 085-2, 704 010-8, České dráhy

T334 085, 710 085-2, České dráhy

T334 085, 710 085-2, 704 010-8, České dráhy
Historyczna manewrówka: T334 085.


Na sąsiednim torze za T334 085 ustawiono kolejną spalinówkę. Tym razem większą. Była to maszyna oznaczona jako 714 018-9. Rocznik 1996. Producent ČKD Praha. Obecne biało-niebieskie barwy lokomotywa otrzymała około 2012 roku. Wcześniej była biało-czerwono-niebieska.


714 018-9, České dráhy

714 018-9, České dráhy

714 018-9, České dráhy

714 018-9, České dráhy
Lokomotywa 714 018-9.


Dalej ustawiono maszynę znaną już czytelnikom Bloga Transportowego. To 754 021-4, rocznik 1978. Można ją zobaczyć tutaj.


754 021-4, České dráhy

754 021-4, České dráhy

754 021-4, České dráhy

754 021-4, České dráhy
Największa spalinówka pokazana na wachlarzu bohumińskiej lokomotywowni: 754 021-4.


Kolejne ustawione na wachlarzu pojazdy to elektrowozy. Przedstawię je w następnym wpisie dotyczącym wydarzenia o nazwie Národní den železnice 2015. Tu link.


Blog Transportowy na Twitterze

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz