Kilka miesięcy temu jeden z czytelników bloga prosił mnie o publikację zdjęć historycznych autobusów gromadzonych przez Artura Lemańskiego. Zatem spełniam jego prośbę, choć w pewien sposób nie do końca. Zaprezentuję bowiem pojazdy będące własnością Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy (TMMB). Obecnie są one przechowywane właśnie na terenie należącym do Artura Lemańskiego. Dokładnie w Muzeum Komunikacji w Paterku. Ta prywatna placówka powstała w marcu 2011 roku.
Kolekcja autobusów TMMB była jedną z 
pierwszych w Polsce i jednocześnie największą, skupiającą 
przedstawicieli różnych marek i modeli. Przyznam, że miałem swój maleńki
 udział w jej powstawaniu, naprowadzając Artura Lemańskiego na ślad 
Renaulta PR-180 z krakowskiej firmy KPPU.
Niestety zbiory autobusowe nie były 
dostatecznie chronione i padły ofiarą złodziei. Stopniowo 
rozszabrowywali oni poszczególne pojazdy. Szkody były na tyle poważne, 
że niektóre autobusy musiały zostać złomowane. Tak przestał istnieć 
Heuliez O305G z MPK Wałbrzych (ex TAG Grenoble, rocznik 1979), Ikarus 
IK160P z MPK Poznań (nr 1576, rocznik 1989), Ikarus 260.04 z MZK 
Bydgoszcz (nr 2762, rocznik 1985), MAN SG192 z PKS Bydgoszcz, rocznik 
1979), Renault PR-100 z MZK Piła (nr 184), Berliet PR-100 z MZK Piła (nr
 191) i wspomniany Renault PR-180 z KPPU (nr 862, rocznik 1979). Kasacje
 przeprowadzono w roku 2006.
Rok później – wiosną 2007 udało mi się 
ocalałe autobusy oglądać i fotografować. Stały na strzeżonym terenie 
zajezdni MZK Bydgoszcz przy ul. Inowrocławskiej. Oto one:
SAN H100A.
  Jelcz M-11 z 1988 r. To dawny nr 3640 z MZK Bydgoszcz.
Jelcz 043. Jeżdżący kemping. Z zewnątrz zwykły, a w środku cztery wersalki i kącik kuchenny (na końcu pojazdu).
 Drugi Jelcz 043. Tym razem z tradycyjnym wnętrzem.
Ikarus 260.04 z 1985 r. To nr 3756 z MZK Bydgoszcz.
 Pełna egzotyka, czyli Dennis Lance – 
brytyjski autobus w wersji dla ruchu prawostronnego. Do Polski 
sprowadzono trzy takie pojazdy. Wszystkie zostały zakupione przez 
warszawskie MZK (obecnie MZA) w 1992 i 1993 roku. Z ruchu wycofano je w 
2002 roku. Dwa sprzedano do Radomia (firma ITS Michalczewski), a pojazd 
nr 6260 trafił do Bydgoszczy. To rocznik 1992. Drzwi w układzie: 2-2-2.
 Ikarus 405.01 z 1994 roku. Ten 
dwudrzwiowy (2-2-0) autobusik to ex 6454 z MZA Warszawa. Jego historia 
zatoczyła koło i w 2011 roku znów powrócił do stolicy, stając się 
własnością tamtejszego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. O jego 
przyszłość nie należy się więc obawiać, bo trafił do osób, które 
perfekcyjnie wręcz dbają o historyczny tabor.
 Najliczniejszy model autobusu w 
kolekcji TMMB, czyli przegubowy Ikarus. Od lewej stoją: Ikarus 280.02 ex
 PKS Toruń (1976 rocznik); Ikarus 280.T4 nr 9009, ex MZA Warszawa (1982 
rocznik, przebudowa z Ikarusa 260.02, w MZA wykorzystywany jako 
szkoleniowy) i Ikarus 280.26 nr 2422, także ex MZA Warszawa (1987 
rocznik).
Obok kolekcji autobusów TMMB stały wycofane z eksploatacji Ikarusy 
280.33 z MZK Bydgoszcz. Warto dodać, że podtyp .33 to w Polsce rzadkość,
 ponieważ jest to wersja dla ZSRR. Te pojazdy jednak nigdy do tego kraju
 nie trafiły.
 Ikarus 280.33 #2525 z 1989 roku. 
Pojazd w trakcie remontu stracił elementy charakterystyczne dla wersji 
radzieckiej, np. trzy obrysówki zamontowane na środku, nad przednią 
szybą. Dodatkowo oszpecono go plastikowym spojlerem.

















Brak komentarzy:
Prześlij komentarz