piątek, 13 września 2013

Zabytki w powietrzu, czyli JET2


Latanie – dla niektórych osób to swoista przyjemność, dla innych zaś dość traumatyczne przeżycie. Generalnie jednak wolimy latać nowymi samolotami. Im starszy, tym więcej osób nie chciałoby znać jego daty produkcji przy wchodzeniu na pokład. Stare, pełnoletnie maszyny kojarzone są głównie z egzotycznymi i biednymi krajami. Korzystają z nich przewoźnicy, którzy mają zakaz lotów po europejskim niebie. Jednak czy oby na pewno tak jest?

Do Krakowa przylatują różni przewoźnicy. Niektórzy bardzo często, inni tylko kilka razy w tygodniu. Do tej drugiej grupy należy brytyjska tania linia Jet2.com, której maszyny lądują na tamtejszym lotnisku w poniedziałki, środy i piątki. To loty relacji Newcastle – Kraków – Newcastle. Jak podaje portal Planespotters.net, ten powstały w 2002 roku przewoźnik posiada obecnie (stan na 2.09.2013) 51 samolotów, których średnia wieku to 21,7 lat. Dość sporo. Najmłodszy jest jedyny Airbus – model A320, który ma tylko 7 lat. Wiek pozostałych maszyn jest już dwucyfrowy. To 39 Boeingów 737 i 11 Boeingów 757. Najstarsze mają po 25-27 lat (aż 28 egzemplarzy). Czyli bardzo dużo. Przyznam, że gdy po raz pierwszy sprawdziłem wiek przylatujących do Krakowa maszyn Jet2.com byłem bardzo zaskoczony.

Ostatnio dość częstym gościem na lotnisku w podkrakowskich Balicach jest Boeing 737 o rejestracji G-CELA. Ma on już blisko 27 lat. W swój pierwszy lot wzbił się dokładnie 11 grudnia 1986 roku. Jego pierwszym właścicielem był nieistniejący już przewoźnik Ansett Airlines z Australii. W 1991 roku samolot trafił do innych australijskich linii – Ansett Australia, a następnie do brytyjskich Channel Express, które zakończyły działalność w 2006 roku. Od 2005 roku opisywany staruszek był już własnością Jet2.com.

W Krakowie pojawia się także 737 o rejestracji G-CELX. Jest o kilka miesięcy starszy od G-CELA, czyli ma już 27 lat. Po raz pierwszy wystartował 25 sierpnia 1986 roku. Także był własnością australijskich Ansett Airlines i Ansett Australia. Trzeci właściciel to linie Qantas, również z Australii (dla porównania flota tych linii liczy 131 samolotów, a średnia wieku tylko 9,8 roku). Do Jet2.com trafił w kwietniu 2003 roku.

Oczywiście do Krakowa przylatują także inne maszyny tego przewoźnika, wszystkie w dość konkretnym wieku. Właśnie ze względu na odległą datę produkcji postanowiłem osobiście zobaczyć start tak wiekowego samolotu. Do Balic wybrałem się 31 lipca 2013. Wówczas do Newcastle odlatywał opisany G-CELA. Szaro-czerwony samolot wyglądał bardzo ładnie i nie robił wrażenia „starego trupa”. Kołowanie i start utrwaliłem na filmie. Screeny poniżej.


Boeing 737-377 Jet2.com no G-CELA

Boeing 737-377 Jet2.com no G-CELA


Boeing 737-377 Jet2.com no G-CELA

Boeing 737-377 Jet2.com no G-CELA

Boeing 737-377 Jet2.com no G-CELA

Tak blisko 27 letni samolot prezentował się w ruchu:




Historyczne maszyny Jet2.com latają po terenie Wielkiej Brytanii oraz do innych państw: Hiszpania (Alicante, Barcelona, Fuerteventura, Gran Canaria, Ibiza, Lanzarote, Majorka, Malaga, Minorka, Murcja), Holandia (Amsterdam), Francja (Bergerac, Chambery, Grenoble, La Rochelle, Nicea, Paryż, Tuluza), Niemcy (Berlin, Kolonia, Dusseldorf), Turcja (Bodrum, Dalaman), Węgry (Budapeszt), Grecja (Korfu, Kreta, Kos, Rodos, Zakintos), Cypr (Larnaka, Pafos), Chorwacja (Dubrownik, Split, Pula), Portugalia (Faro, Madera), Szwajcaria (Genewa), Jersey (wyspa, terytorium zależne Wielkiej Brytanii), USA (Nowy Jork – lotnisko Newark, Boston), Włochy (Piza, Rzym, Sardynia – Olbia, Wenecja, Werona), Czechy (Praga), Austria (Salzburg, Wiedeń), Izrael (Tel Awiw) i Kanada (Toronto). W Polsce lądują tylko w Krakowie.


Boeing 757-236 G-LSAA

Boeing 757-236 o rejestracji G-LSAA podchodzi do lądowania w tureckim Dalamanie (5.09.2013). To rejs z Newcastle. Samolot ma już ponad 25 lat. W swój pierwszy lot wzbił się 19 lipca 1988 roku. Był własnością takich linii jak: Air Europe (Wielka Brytania), Iberia (Hiszpania), Air Anatolia (Turcja), Fly Air (Turcja) i Channel Express (Wielka Brytania). Do Jet2 trafił w październiku 2005 roku. Ostatnio latał także do takich miejscowości jak: Palma de Majorka (Majorka), Malaga, czy Gran Canaria. Zdjęcie to screen ze strony Flightradar24.com.


Blog Transportowy na Facebooku

Blog Transportowy na Twitterze

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz