Informacja prasowa nadesłana przez Solarisa:
Po kilku miesiącach eksploatacji
 i przejechaniu 20.000 km dyspozycyjność techniczna poznańskich Tramino 
oceniana jest przez MPK na aż 99%! Do końca grudnia 2011 firma Solaris 
dostarczyła do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu 
już 23 tramwaje tej marki. 
Pierwsze poznańskie Tramino wyjechało na
 linię w lipcu. W tej chwili po poznańskich torowiskach jeżdżą już 23 
tramwaje typu Solaris Tramino Poznań. – Pierwszych piętnaście sztuk 
przejechało ponad 20.000 kilometrów. Ich dyspozycyjność techniczną 
oceniamy bardzo dobrze. Kształtuje się ona na poziomie 99% – ocenia Solarisy Tramino Jan Firlik, Dyrektor Pionu Przewozów Tramwajowych w poznańskim MPK.
Dyspozycyjność techniczna na poziomie 
99% dla nowych produktów jest nadzwyczaj dobrym wynikiem. Zazwyczaj nowo
 dostarczone pojazdy dla komunikacji publicznej na początku eksploatacji
 mają ten wskaźnik znacznie niższy.
Choć dostawa Tramino dla Poznania 
rozpoczęła się w lipcu, to pierwszy tramwaj tej marki zaczął kursy w 
stolicy Wielkopolski jeszcze w styczniu ubiegłego roku. Był to 
egzemplarz prototypowy, który MPK zdecydowało się wydzierżawić. Tramwaj 
przejechał w ruchu liniowym na różnych liniach już ponad 70.000 
kilometrów. Jego bezawaryjność jest oceniana bardzo wysoko. Egzemplarz 
ten pomógł także we wprowadzeniu kilku zmian technicznych do poznańskich
 Tramino, zarówno w obszarze kabiny motorniczego, jak i w przestrzeni 
pasażerskiej i ogólnym wyglądzie tramwaju.
Solaris Tramino został także bardzo 
dobrze przyjęty przez poznańskich użytkowników komunikacji miejskiej, 
czego dowody można znaleźć chociażby na portalach społecznościowych.
W tym samym czasie, gdy pierwsze Tramino
 wyjechało na tory Poznania firma Solaris wygrała kolejny przetarg na 
dostawę tramwajów. Tym razem ich odbiorcą będzie niemieckie miasto Jena,
 dokąd w roku 2013 dostarczonych zostanie pięć Solarisów Tramino. Będą 
to pierwsze tramwaje polskiej produkcji sprzedane na rynku niemieckim.
W 2009 roku firma Solaris wygrała 
przetarg na finansowaną w większości z funduszów Unii Europejskiej, 
dostawę 40 niskopodłogowych tramwajów marki Tramino dla Poznania. Ich 
dostawa rozpoczęła się w lipcu 2011 roku i zakończy się w marcu 
bieżącego roku. Dodatkowo zamawiający skorzystał z tzw. opcji jaką daje 
prawo o zamówieniach publicznych i zamówił dalszych pięć tramwajów, 
których dostawa zakończy się do końca maja, a więc tuż przed 
Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej, których to – przypomnijmy – Poznań 
jest jednym z miast gospodarzy.
 Solaris Tramino, który wozi pasażerów w 
Poznaniu mierzy blisko 32 metry, jest wagonem przegubowym, 
pięcioczłonowym i jednoprzestrzennym oraz w pełni niskopodłogowym. 
Oznacza to, że w jego wnętrzu na całej długości nie ma żadnych stopni. 
Czworo drzwi podwójnych i dwoje drzwi pojedynczych zapewnia swobodną i 
szybką wymianę pasażerów. Szerokość drzwi podwójnych wynosi aż 1500 mm i
 jest największą, jaką można obecnie spotkać w oferowanych na rynku 
tramwajach. Z kolei minimalna szerokość przejścia wewnątrz wagonu to 750
 mm.
Tramino może zabrać na pokład aż 229 
pasażerów, w tym 48 na miejscach siedzących. Podróż w komfortowych 
warunkach zapewnia m.in. w pełni klimatyzowana przestrzeń pasażerska czy
 też wygodne siedzenia. Nowatorskim rozwiązaniem zastosowanym we wnętrzu
 tramwaju są specjalne szyny, do których zamocowano siedzenia. Dzięki 
temu możliwa jest ich szybka wymiana, dołożenie kolejnych lub zmiana ich
 ustawienia. Dużym udogodnieniem dla pasażerów Tramino jest też 
umieszczenie w każdym egzemplarzu pojazdu dwóch biletomatów. W drugim 
członie Tramino znajduje się miejsce dla osób poruszających się na 
wózkach inwalidzkich. Dodatkowo tramwaj wyposażony jest w specjalnie 
oznaczone miejsca siedzące dla osób o ograniczonej możliwości poruszania
 się oraz osób z dzieckiem.
Zamontowane wewnątrz pojazdu tablice 
informacji pasażerskiej pokazują kierunek trasy tramwaju, a system 
głosowy zapowiada najbliższe przystanki. Zgodnie z poznańską tradycją, 
tramwaj  ma na dachu dwie okrągłe tablice (z przodu i z tyłu) 
wyświetlające numer linii.
Wagon posiada oddzieloną od przedziału 
pasażerskiego kabinę motorniczego z niezależnym systemem wentylacji i 
klimatyzacji. Tradycyjny pulpit zastąpiono ekranami dotykowymi, za 
pomocą których motorniczy steruje tramwajem. Regulowany fotel, pulpit i 
podnóżek oraz regulacja ekranów sterujących pozwalają dostosować miejsce
 do indywidualnych potrzeb motorniczego. Producent pomyślał również o 
lodówce, w której w upalne dni można przechowywać napoje chłodzące.
Pojazd napędzany jest czterema silnikami asynchronicznymi firmy VEM o mocy 105 kW każdy.
100% niskiej podłogi
Pięć członów
Klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej i kabiny motorniczego
Liczba pasażerów: 229 osób
Szerokość: 2 400 mm
Szerokość drzwi jednoskrzydłowych: 750 mm
Szerokość drzwi dwuskrzydłowych: 1 500 mm
Minimalna szerokość przejście wewnątrz wagonu: 750 mm
Ilość wózków napędowych: 2
Ilość wózków tocznych: 1
Wysokość podłogi na główką szyny:
- w okolicach drzwi: 350 mm
- w strefach nad wózkami: 480 mm
- w pozostałych strefach: 350 mm
Średnica koła nowe/zużyte: 620mm/540mm
Tekst i fot. Solaris - informacja prasowa.


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz