niedziela, 29 listopada 2009

N-ka z Bytomia


Głównym celem wyjazdu do Bytomia był przejazd linią nr 38. To najkrótsza linia tramwajowa w Polsce, a jednocześnie jedna z najkrótszych w Europie. Ma jedynie 1350 metrów długości i tylko 4 przystanki (w tym dwa krańcowe: Bytom Kościół Św. Trójcy i Bytom Powstańców Śląskich). Jej trasa wiedzie jednym torem ułożonym przez środek ul. Piekarskiej. Dłuższe są jedynie kursy wyjazdowe i zjazdowe - z i do zajezdni Stoszek. W dodatku linia ta jest obsługiwana wyłącznie taborem historycznym, czyli wagonami serii N.

Przemykając między licznymi kałużami (na szczęście chwilowo już nie padało) dotarłem na przystanek końcowo-początkowy Bytom Kościół Św. Trójcy. Już po chwili podjechał niezwykły pojazd, czyli N #954, rocznik 1949. Wagon otrzymał imię Paulek, o czym informuje umieszczona wewnątrz naklejka. Tłoku nie było, więc bez przeszkód usiadłem na drewnianym siedzeniu i zaczęła się wspaniała. lecz niestety wyjątkowo krótka przejażdżka. Tylko 6 minut. Tak dotarłem do końcówki Bytom Powstańców Śląskich. Motorowy zmieniał kierunek jazdy, a ja zabrałem się za zdjęcia:


Konstal N, Tramwaje Śląskie

Konstal N, Tramwaje Śląskie


Jeszcze chwila czekania i historyczny wagon wyruszył w podróż powrotną do centrum. Kiedy dojeżdżał do końca, obfotografowali go jacyś Holendrzy. Zagraniczni goście odjechali kolejnym kursem, a ja robiłem takie zdjęcia:


Konstal N, Tramwaje Śląskie

Konstal N, Tramwaje Śląskie

Konstal N, Tramwaje Śląskie


Szkoda, że nie nakręciłem filmu. Wykorzystam zatem materiał znaleziony na Youtube. Przedstawia on drugi kursujący na linii 38 wagon, czyli N #1118 z 1951 r.:




W treści tego wpisu nie mogę zapomnieć o władzach Bytomia, które dbają o to, aby ta niezwykła atrakcja turystyczna miasta nadal funkcjonowała. Postępowanie godne naśladowania. Jakże odmienne jest działanie władz Gliwic, które zlikwidowały tamtejsze tramwaje. Pozostawię to jednak bez komentarza.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz