poniedziałek, 1 listopada 2010

Kolej w Opavie


Sprawa zwrotu za bilet PKP Intercity nadal nie została wyjaśniona. Mój niesmak do tego przewoźnika i do ogólnej sytuacji kolei w Polsce nadal rośnie. Na poprawę kolejowego samopoczucia najlepiej jest odwiedzić inne państwo, w którym wszystko działa normalnie. Osobiście jestem zachwycony czeskimi kolejami ĆD. Dowiozą nas praktycznie wszędzie, nawet do najmniejszej miejscowości, pociągi jeżdżą planowo, są czyste i co najważniejsze tanie. Przypuszczam też, że rezygnacja z usługi nie stanowi takiego problemu jak w przypadku PKP Intercity. W sierpniu br. odwiedziłem trzy stacje w różnych rejonach Czech. Dziś zapraszam na dworzec Opava Vychod, czyli na główną stację leżącej w pobliżu polskiej granicy Opavy. Dworzec pięknie odrestaurowany, a na nim ciągły ruch. Trafiłem tam na około 30 minut, w trakcie których panował ciągły ruch. Już wchodząc na stację wzrok mój przyciągnął ładny autobus szynowy. To 814.119-4, podstawiony jako pociąg osobowy 1343 relacji Opava Vychod - Hlucin:


Regionova, České dráhy

Regionova, České dráhy


Po lewej widać rząd wagonów doczepnych prowadzanych przez wagony motorowe serii 810. Niestety wyglądały na wycofane. Natomiast po prawej stronie stały dwa dowody na nowoczesność ĆD, czyli CityElefanty. Po lewej 471.056-7 „Alenka”, która odjedzie o 15:09 jako pociąg Sp 1619 (przyspieszony?) relacji Opava Vychod - Ostrava Svinov - Havirov - Czeski Cieszyn. Natomiast po prawej 471.025-2 „Marketka”, która odjedzie o 14:27 jako osobowy 3421 do Czeskiego Cieszyna:


CityElefant, České dráhy

CityElefant, České dráhy


Na tor zajmowany przez 814.119-4 po chwili wjechał niezwykły, długi spalinowy skład. To lekko opóźniony osobowy nr 884, relacji Ostrava Svinov - Opava Vychod - Krnov - Głuchołazy (tak, ten pociąg przejeżdża przez Polskę, gdzie dodatkowo następuje zmiana kierunku jazdy) - Mikulovice - Jesenik. Całość złożona aż z 6 pojazdów. Tak wyglądały pierwszy, czyli 843.003-5:


843, České dráhy


I ostatni, czyli 843.022-5:


843, České dráhy


Opava Vychod to stacja krańcowa, więc nastąpiła zmiana kierunku jazdy. Tak prezentował się cały skład w trakcie odjazdu. Przy okazji to jedyny tak długi pociąg pasażerski wjeżdżający do Głuchołaz. To również najdłuższy skład pasażerski trakcji spalinowej pojawiający się w województwie opolskim:




Chwilę później ruszył CityElefant do Czeskiego Cieszyna, czyli „Marketka” złożona z silnikowego 471.025-7, doczepnego 071.025-1 i sterowniczego 971.025-2:




Za częścią pasażerską zlokalizowano grupę towarową, a na niej stał skład z czterema wagonami chłodniami. Niezwykłe - w Polsce kiedyś był to dość powszechny rodzaj wagonu. Od wielu lat jednak to już tylko historia, a w Czechach nadal coś realnego:


Wagon chłodnia


I jeszcze widok na dość długą kolumnę odstawionych wagonów doczepnych serii 010:


Wagony doczepne serii 010, České dráhy


Jeżeli już jestem na temacie małych autobusów szynowych, to warto dodać, że tuż po odjeździe pociągu do Jesenika nadjechał skład 810.106-5 + doczepny 010.296 (już z nowym oznaczeniem: CZ-ĆD 50 54 24 - 29 296-7 Btax). To chyba lekko opóźniony Os. 3559 relacji Bruntal (13:13) - Krnov - Opava Vychod (14:24). Zdjęcie wykonałem dosłownie w ostatniej chwili:


Pociąg osobowy z Bruntala, České dráhy


I na koniec ogólny widok na stację:


Stacja Opava Vychod


Do tematu czeskich ĆD powrócę za jakiś czas - tym razem stacja Jesenik.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz