sobota, 29 czerwca 2013

BYD K9, czyli elektryczny autobus z Chin


Na łamach Bloga Transportowego już kilka razy pojawiał się temat pojazdów elektrycznych. Publikowałem materiały o Solarisie Urbino electric (link 1, link 2), był także tekst o elektrycznej ciężarówce Renault Maxity Electric (link). Ten wpis poświęcę dość egzotycznej marce BYD, a dokładniej modelowi K9. To chiński miejski autobus elektryczny. Pojazd charakteryzujący się bardzo dużym zasięgiem i zyskujący uznanie coraz większej grupy przewoźników.


BYD K9

BYD K9

BYD K9 w Warszawie.

BYD K9 trafił także do Polski. W dniach 7 – 18 czerwca 2013 był eksploatowany w stolicy przez Miejskie Zakłady Autobusowe. Na stałe przydzielono go do linii 222 w relacji Spartańska – Bielańska. Poniżej film zamieszczony na kanale polskiego przedstawiciela marki BYD. K9 na linii 222.




Po zakończeniu warszawskich testów „elektryk” wyruszył w podróż do Krakowa. Dokładnie 19 czerwca, o godzinie 23:00 BYD K9 wyjechał z bazy MZA przy ul. Włościańskiej, aby około 4:45 przekroczyć bramę zajezdni Wola Duchacka krakowskiego MPK. Przejazd ten został uznany za historyczny. Jak podaje polski przedstawiciel producenta, pojazd ustanowił wówczas rekord zasięgu elektrycznego autobusu w jeździe po drogach publicznych Europy. Pokonał 310 kilometrów, zużywając tylko 69% baterii. Mógłby zatem jechać jeszcze dalej, korzystając z pozostałych 31%. Jest to sukces na skalę światową.


BYD K9 i Mercedesy Citaro G

 BYD K9 pośród Mercedesów Citaro G z MPK Kraków. Zajezdnia Wola Duchacka. BYD ma otablicowanie linii 116.


Na testy w Krakowie wybrano pięć linii: 109, 116, 124, 163 i 173. Początkowo BYD od rana do około godziny 14 kursował na linii 116 (Czerwone Maki – Narvik), a później, do około godziny 17 pracował na linii 109 (Cracovia Stadion – Bielany).


BYD K9 - ładowanie autobusu elektrycznego
 
Tak wygląda ładowanie baterii elektrycznego autobusu. Do ich pełnego naładowania potrzeba jedynie 3 godzin pobytu w zajezdni.


Dane techniczne testowanego w Polsce autobusu BYD K9:

Liczba osi - dwie
Liczba kół - cztery (tylna oś na bliźniakach)

Rozstaw osi – 5950 mm
Długość – 12000 mm
Szerokość – 2550 mm
Wysokość – 3360 mm

Masa pojazdu gotowego do jazdy – 13875 kg
Dopuszczalna masa całkowita – 18000 kg
Maksymalny nacisk na oś przednią – 7100 kg
Maksymalny nacisk na oś tylną – 11500 kg

Masa samych baterii - 3 tony (rozmieszczone równomiernie w autobusie - przednia oś, tylna oś, dach)

Silniki - 2 silniki elektryczne
Moc silników - 2 x 75 kW (95 KM) [nominalna] 2 x 90 kW (122 KM) [maksymalna]
Moment obrotowy – 1100 Nm (2 x 550 Nm)
Napędzana oś - tylna
Prędkość maksymalna - 70 km/h

Zawieszenie - pneumatyczne regulowane z możliwością opuszczenia tylko prawej strony
Ogumienie - 275/70 R22,5
Index nośności - przód 147, tył 142
Index prędkości - F
Rozmiar kół - 22,5 x 8,25

Liczba miejsc w autobusie - 24 siedzących + kierowca i 36 stojących (wartości te mogą być modyfikowane)

Max. poziom hałasu podczas jazdy - 76 dB 

Emisja CO2 – zerowa

Ilość drzwi - 2 pary (występuje również wersja z 3 parami drzwi)

Zastosowane baterie - litowo-żelazowo-fosforowe (Li-Fe-Po4)
Żywotność*
  • po 2000 pełnych cyklach - 85% wydajności
  • po 4000 pełnych cyklach - 75% wydajności
  • po 9500 pełnych cyklach - 70,7% wydajności

Konstrukcja celowa – możliwa wymiana poszczególnych celi lub bloków baterii.

Europejscy poddostawcy części - np. ZF, Wabco, Knorr Bremse
Zasięg autobusu w pełnym obciążeniu w mieście przy włączonej klimatyzacji – 250 km
Zasięg autobusu poza miastem przy jeździe z jednostajną prędkością – 350 - 400 km

Pojemność baterii - 600 Ah
Sprawność baterii – 324 kWh (średnia konsumpcja energii na testach w Warszawie 128 kWh na 100 km – koszt ok. 50 zł /100km)

Czas ładowania ładowarką o mocy 2 x 30 kW - 5 godzin
*Dane pochodzą z dzienników serwisowych 500 autobusów jeżdżących w Chinach, które przejechały łącznie ponad 17 milionów km.

Autobus może być wyposażony również w panele słoneczne dodatkowo doładowujące akumulatory ale testowana w Polsce wersja nie posiada tej opcji. Autobus może być opcjonalnie wyposażony w ogrzewanie postojowe.


BYD K9 - wnętrze

BYD K9 - wnętrze

 Wnętrze testowego BYD K9.

Poniżej dwa filmy prezentujące BYD K9. Pierwszy o eksploatacji w Chinach, drugi o testach w Budapeszcie. Pojazdy te różnią się od polskiego testera.




Wkrótce kolejny wpis na temat BYD K9 – o testach w Krakowie. 

Blog Transportowy na Facebooku
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz