Dzisiejszy wpis to inauguracja nowego 
działu: Metro. Pierwotnie notki na ten temat miały być pod hasłem Kolej,
 planowałem też część wspólną z Tramwajami, ale ostatecznie powstało coś
 nowego.
Pierwszy tekst dotyczy firmy Bombardier i
 przewoźnika z Nowego Jorku, czyli New York City Transit (NYCT). Jak 
podała Polska Agencja Prasowa – Serwis Informacji Zleconych, dnia 4 
czerwca 2012 r. Bombardier podpisał kontrakt z Metropolitan 
Transportation Authority (MTA) – Metropolitarny Zarząd Transportu. 
Dotyczy on dostawy 300 wagonów metra, które trafią do operatora 
miejskiej kolejki, którym jest New York City Transit. Wartość zamówienia
 szacuje się na około 599 milionów dolarów amerykańskich (co odpowiada 
623 milionom dolarów kanadyjskich i 482 milionom euro). Władze MTA 
ofertę Bombardiera wybrały już 28 marca.
Nowe wagony serii R179 powstaną w USA, w
 miejscowości Plattsburgh (stan Nowy Jork), gdzie mieści się zakład 
Bombardiera. Funkcjonuje on od 1995 roku. Od uruchomienia produkcji w 
Plattsburgh powstało ponad 3000 wagonów pasażerskich i lokomotyw, które 
kursują praktycznie po całych Stanach Zjednoczonych.
Wagony serii R179 mają być niezawodne i 
energooszczędne. Partia próbna 10 egzemplarzy trafi do NYCT w trzecim 
kwartale 2014 roku. Natomiast seryjna dostawa pozostałych pojazdów 
rozpocznie się w połowie roku 2015 i zakończy na początku 2017.
Raymond Bachant, prezes Bombardier 
Transportation w Ameryce Północnej powiedział: „Współpraca Bombardiera z
 NYCT rozpoczęła się w 1982 roku, od zamówienia 825 wagonów metra. Od 
tego czasu dostarczyliśmy blisko 1900 pojazdów dla tego klienta. 
Jesteśmy dumni, że władze NYCT po raz kolejny obdarzyły zaufaniem nasze 
produkty i technologie. Teraz czekamy na dostarczenie wysokiej jakości 
niezawodnych i bezpiecznych wagonów dla milionów ludzi, którzy 
korzystają z systemy nowojorskiego metra każdego dnia.”
Bombardier podaje, że obecnie na całym 
świecie ponad siedem miliardów ludzi korzysta z wagonów metra jego 
produkcji. To pasażerowie z Bostonu, Nowego Jorku, Montrealu, Toronto, 
Meksyku, Londynu, Paryża, Berlina, Delhi i Szanghaju. Bombardier 
Transportation Ameryka Północna realizuje obecnie następujące zamówienia
 na wagony metra: 706 egzemplarzy dla Chicago, 468 dla Montrealu i 420 
dla Toronto.
NYCT to jeden z sześciu podmiotów 
transportowych wchodzących w skład MTA. Natomiast samo MTA to największy
 zarząd transportu w Ameryce Północnej i jeden z największych na 
świecie. Nowojorskie metro dziennie przewozi ponad pięć milionów 
pasażerów, a rocznie blisko 1,6 miliarda osób. Do ich dyspozycji jest 
6380 wagonów. Kursują one 24 godziny na dobę, przez siedem dni w 
tygodniu.
Nowe wagony serii R179 mają zastąpić 
starsze, wycofywane całkowicie pojazdy typu R32 (obecnie jeszcze 
eksploatowane 222 egzemplarze)  i R42s (jeszcze 48 egzemplarzy w ruchu).
Seria R32 została 
wyprodukowana w latach 1964 – 1965, łącznie 600 egzemplarzy. Producent 
to Budd Company z Filadelfii w stanie Pensylwania. W latach 1988 – 1990 
wagony poddano modernizacji. Wagony serii R32 mają długość 18,36 m i 
posiadają 56 miejsc siedzących. Wyposażono je w osiem par drzwi (po 
cztery z każdej strony). Osiągają maksymalną prędkość 89 km/h. Obecnie 
seria R32 kursuje wyłącznie na linii A.
Skład wagonów serii R32. Fot. Adam E. Moreira, źródło www.wikimedia.org.
Seria R42 powstała w 
latach 1969 – 1970, łącznie 400 egzemplarzy. Ich producent to St. Louis 
Car Company z Saint Louis w USA. W latach 1988 – 1989 modernizacji 
poddano 392 wagony, które zmieniły oznaczenie na R42s. Długość to 18,29 
m, a w środku 44 miejsca siedzące. Łącznie osiem par drzwi (po cztery z 
każdej strony), a prędkość maksymalna 89 km/h. Wagony serii R42 były 
pierwszymi pojazdami nowojorskiego metra, które wyposażono w 
klimatyzację. Obecnie można je zobaczyć na liniach A, J i Z.
Skład wagonów serii R42s. Broadway, linia J. Na pierwszym planie #4718. Fot. Adam E. Moreira, źródło www.wikimedia.org.



Brak komentarzy:
Prześlij komentarz