sobota, 14 czerwca 2025

Atrakcja Triestu – tramwaj do Opiciny (2), historia i tabor

 

Zatem wracam do tematu kultowej linii tramwajowej nr 2, która łączy Triest z miejscowością Opicina. Wcześniejszy wpis dostępny pod tym linkiem

Połączenie tramwajowe Triestu z Opiciną było odpowiedzią na rosnące potrzeby przewozowe i niedostateczną, nieatrakcyjną czasowo ofertę kolei. Otwarto je 9 września 1902. Wówczas były to jeszcze tereny Austrii, a połączenie funkcjonowało jako kolejka wąskotorowa (rozstaw szyn 800 mm).

Różnica wysokości pokonywanych przez wagony wynosi 329 metrów, a maksymalne nachylenie sięga 26%. Nie było więc możliwości prowadzenia tradycyjnego ruchu tramwajowego. Potrzebny był popychacz na najbardziej stromym odcinku, pełniący jednocześnie funkcję spowalniacza dla wagonów zjeżdżających do Triestu. Pierwotnie zdecydowano wprowadzić odcinek zębaty. Do jego obsługi wyznaczono szwajcarskie lokomotywy SLM (Die Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik) He 2/2. Ich drewniane nadwozie powstało w austriackim Grazer Waggonfabrik. Tam też wyprodukowano pierwsze wagony tramwajowe, także w wersji letniej.



Tramwaj Triest - Opicina, plakat promujący linię, 1902 rok
Plakat z 1902 roku, promujący nową trasę wąskotorową z Triestu do Opiciny. Widoczny elektrowóz zębaty SLM He 2/2. Źródło: Wikipedia - domena publiczna.


To właśnie elektrowóz SLM He 2/2 z wagonem tramwajowym Grazer Waggonfabrik jest bohaterem słynnej piosenki o tramwaju do Opiciny. Jej treść dotyczy zdarzenia z dnia 10 października 1902, kiedy doszło do awarii hamulca lokomotywy, czego następstwem było wykolejenie.

W roku 1906 wąskotorową trasę wydłużono do dworca kolejowego w Opicinie (stacja Villa Opicina). To w związku z otwarciem austriackiej Kolei Transalpejskiej.

Lokomotywy zębate służyły do 1927 roku. Wówczas nastąpiła przebudowa linii. Odcinek zębaty całkowicie zlikwidowano, zastępując go stosowanym do dzisiaj linowo-terenowym. Było to związane ze zwiększonymi potrzebami przewozowymi – kolej zębata okazała się wolniejsza, niż nowe, linowe rozwiązanie. 26 kwietnia 1928 tramwaj do Opiciny wznowił działalność. Wprowadzone wówczas wagony osłonowe z napędem linowym wytrwały do roku 1978. Wtedy wymieniono je na charakterystyczne, pomarańczowe pojazdy, pracujące do 2005 roku. Następna generacja wagonów osłonowych pracuje do dziś. Są one bardzo charakterystyczne (wizualnie przypominające łódkę) i w przeciwieństwie do swoich poprzedników nie mają pantografów. Ich obsługa jest zdalna, a więc nie posiadają kabin. Producent to włoska firma Ceretti & Tanfani, która specjalizuje się w napędach linowych. 

W roku 1935 tabor linii do Opiciny wzbogacił się o pięć nowych wagonów tramwajowych. To pojazdy o obecnej numeracji 401 – 405, a pierwotnie 101 - 105. Ich producent to Officina Meccanica della Stanga z Padwy. W skrócie po prostu Stanga. W okresie drugiej wojny światowej, ze względu na zwiększoną pracę przewozową, dokupiono dwa kolejne wagony o obecnej numeracji 406 i 407. Teoretycznie były one identyczne z pojazdami wyprodukowanymi w 1935 roku, ale w rzeczywistości była to wersja oszczędnościowa – wojenna (oszczędności dotyczyły wyposażenia wnętrza).

Wagony Stanga są dwukierunkowe, ale drzwi posiadają tylko po jednej stronie, co w przypadku tego typu taboru jest dość rzadkim rozwiązaniem. 

Stanga to obecnie jedyny rodzaj tramwaju eksploatowanego na linii do Opiciny. Przez lata wagony przeszły różne modernizacje, ale nadal zachowały swój historyczny wygląd.



Officina Meccanica della Stanga, 402, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti
Końcowy odcinek jedynej w Trieście linii tramwajowej nr 2. Via Martiri della Libertà. Wagon Stanga oznaczony jako 402 czeka na zielone światło. Kiedy je otrzyma, wjedzie na Piazza Dalmazia, gdzie skończy kurs. 4.04.2025.


Officina Meccanica della Stanga, 404, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti, wagon osłonowy Ceretti & Tanfani

Officina Meccanica della Stanga, 404, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti, wagon osłonowy Ceretti & Tanfani

Officina Meccanica della Stanga, 404, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti, wagon osłonowy Ceretti & Tanfani

Officina Meccanica della Stanga, 404, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti, wagon osłonowy Ceretti & Tanfani
Przystanek techniczny „Piazza Casali” na Via Commerciale. Nie ma tu wymiany pasażerskiej. Tramwaj jadący z pobliskiej końcówki Piazza Dalmazia przyjeżdża widocznym na dolnych zdjęciach prawym torem. Następnie wycofuje do pojazdu osłonowego Ceretti & Tanfani z napędem linowym. Połączenie następuje zdalnie, z kabiny wagonu Stanga. W trakcie cofania motorniczy nie zmienia kabiny - pojazd wyposażony jest w kamery. Powyższe zdjęcia wykonałem w trakcie przerwy w ruchu, która spowodowana była marszem protestacyjnym przechodzącym przez główne ulice Triestu. W drodze powrotnej sytuacja odwrotna. Po odpięciu od pojazdu osłonowego, tramwaj wycofuje, a następnie odjeżdża w stronę centrum miasta. Tu widoczny wagon nr 404 z 1935 roku. 4.04.2025.


Tramwaj Triest - Opicina

Tramwaj Triest - Opicina

Tramwaj Triest - Opicina
Tuż za przystankiem technicznym „Piazza Casali” na Via Commerciale rozpoczyna się stromy odcinek linowy. Korzystając z równoległych schodów można oglądać poruszające się nim tramwaje. 4.04.2025.


Officina Meccanica della Stanga, 404, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti, wagon osłonowy Ceretti & Tanfani

Officina Meccanica della Stanga, 404, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti, wagon osłonowy Ceretti & Tanfani

Officina Meccanica della Stanga, 404, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti, wagon osłonowy Ceretti & Tanfani

Officina Meccanica della Stanga, 404, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti, wagon osłonowy Ceretti & Tanfani

Officina Meccanica della Stanga, 404, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti, wagon osłonowy Ceretti & Tanfani

Officina Meccanica della Stanga, 404, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti, wagon osłonowy Ceretti & Tanfani
Jeszcze kilka ujęć i detali oczekujących na wznowienie ruchu pojazdów. Wagon osłonowy Ceretti & Tanfani z tramwajem Stanga nr 404. Przystanek techniczny „Piazza Casali”. 4.04.2025.


Officina Meccanica della Stanga, 402, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti

Officina Meccanica della Stanga, 402, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti
Stanowisko pracy motorniczego w wagonie Stanga nr 402. Postój na końcówce w Opicinie. 4.04.2025.


Officina Meccanica della Stanga, 402, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti, Tram di Opicina

Officina Meccanica della Stanga, 402, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti, Tram di Opicina

Officina Meccanica della Stanga, 402, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti, Tram di Opicina
Tram di Opicina. Wnętrze wagonu Stanga nr 402. 4.04.2025.


Ze względu na małe zainteresowanie podróżami do dworca kolejowego, do normalnotorowej stacji kolejowej w Opicinie, wąskotorówkę skrócono już w 1938. Inny powód to łuk na Via di Prosecco, przez który nie mogły przejeżdżać nowe, większe wagony Stanga. 

Od tamtego czasu koniec trasy w Opicinie zlokalizowano przy zajezdni tramwajowej. Przejście przez jej teren jest oficjalnie zabronione, ale w sumie nikt tego nie przestrzega i podróżni często skracają sobie trasę przejścia przez teren bazy. W tamtejszej hali nadal znajduje się jeden z pierwszych wagonów kolejki, czyli Grazer Waggonfabrik nr 6. Jest on czynny i czasami wyjeżdża na trasę. Najprawdopodobniej nie korzysta jednak z odcinka linowego. Dostępne w Internecie źródła podają, że zachowany został także wagon nr 1, ale niestety nie znalazłem szczegółów na ten temat. Być może jest eksponatem czasowo nieczynnego muzeum kolei na dawnej stacji Campo Marzio - Muzeum Kolejnictwa Campo Marzio w Trieście (Museo ferroviario di Trieste Campo Marzio). 



Tramwaj Triest - Opicina, zajezdnia Opicina, Officina Meccanica della Stanga
Teren zajezdni tramwajowej w Opicinie. Tor z prawej strony jest wykorzystywany przez linię nr 2. To przy nim znajduje się przystanek końcowo-początkowy Opicina. Przed halą stoją dwa wagony Stanga. Po prawej nr 405, a obok niego (zasłonięty przez samochód) nr 407. Według dostępnych w Internecie informacji, wagon 407 jako jedyny nie został zmodernizowany. 5.04.2025.


Officina Meccanica della Stanga, 405, 407, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti

Officina Meccanica della Stanga, 405, 407, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti

Officina Meccanica della Stanga, 405, 407, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti
Wagony Stanga nr 405 i 407 ustawione przed budynkiem zajezdni w Opicinie. Pojazd nr 407 nie przeszedł modernizacji, dlatego nie jest eksploatowany liniowo. 5.04.2025.


Grazer Waggonfabrik, 6, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti
Wagon Grazer Waggonfabrik nr 6 w trakcie okolicznościowego przejazdu przez Opicinę. Jeden z pierwszych pojazdów eksploatowanych na słynnej linii. Pamięta czasy kolei zębatej, gdy kursował w parze z elektrowozami SLM He 2/2. 11.10.2014. Źródło: YouTube, kanał daino111. Tu link do całego filmu.


Officina Meccanica della Stanga, 402, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti, Tram di Opicina

Officina Meccanica della Stanga, 402, tram Trieste - Opicina, Trieste Trasporti, Tram di Opicina
Końcówka Opicina obok zajezdni tramwajowej. Wagon nr 402 z 1935 roku oczekuje na przedostatni tego dnia kurs do Triestu (na godzinę 19:36). 4.04.2025.


Poniżej krótki film typu „shorts”. Do przystanku końcowego obok zajezdni w Opicinie dojeżdża wagon nr 406 z 1942 roku. 5 kwietnia 2025.





Parametry trasy z Triestu do Opiciny wymuszają bardzo częste korzystanie z hamulców. To właśnie problemy z hamowaniem były przyczyną kilku wypadków. Pierwszy miał miejsce w 1902 roku i zaowocował tekstem słynnej piosenki. Inne zdarzenie, z 28 listopada 1975, skończyło się kasacją wagonu Stanga nr 403.

Wagony Stanga mają długość 13,37 m, szerokość 2,5 m i 3,45 m wysokości. Na miejscach siedzących mogą przewozić 50 osób, a łączna pojemność każdego wagonu to 120 osób.

W następnej części tramwajowego materiału linii Triest – Opicina przedstawię np. aktualny rozkład jazdy. Będzie też większy materiał filmowy.



Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 8 czerwca 2025

Göteborg – pociągi (2) – norweski Vy do Oslo

 

Ponownie zapraszam do Szwecji, na stację kolejową Göteborg C. Ostatnio prezentowałem odjeżdżający z niej wyjątkowy nocny pociąg do miejscowości Duved i Umeå. Tu link do tego materiału. Teraz będzie coś norweskiego.

W takcie co około 2 godziny uruchamiane są pociągi łączące dworzec centralny w Goteborgu z norweską stolicą (Oslo Sentralstasjon, w skrócie Oslo S). Czas przejazdu wynosi około 3 godzin i 30 minut, a pokonywana odległość to około 300 kilometrów. Ich wyłącznym operatorem są norweskie koleje Vy. 

Vygruppen AS, bo to pełna nazwa przewoźnika, funkcjonuje od 2019 roku. Wówczas to przeprowadzono rebranding norweskich kolei NSB na Vy. Tabor wykorzystywany do obsługi połączenia Göteborg – Oslo to wyłącznie elektryczne zespoły trakcyjne Stadler FLIRT. Pojedyncze lub w trakcji podwójnej. Pomalowane na zielono-granatowo wyróżniają się pośród innego taboru pasażerskiego kursującego po szwedzkich torach.

Pociągi kolei Vy fotografowałem na stacji Göteborg C dwukrotnie.



Stadler FLIRT, Vygruppen, Vy, Göteborg C, 74-36

Stadler FLIRT, Vygruppen, Vy, Göteborg C, 74-36

Stadler FLIRT, Vygruppen, Vy, Göteborg C, 74-36

Stadler FLIRT, Vygruppen, Vy, Göteborg C, 74-36

Stadler FLIRT, Vygruppen, Vy, Göteborg C, 74-36

Stadler FLIRT, Vygruppen, Vy, Göteborg C, 74-36

Stadler FLIRT, Vygruppen, Vy, Göteborg C, 74-36
Stadler FLIRT norweskich kolei Vy na stacji Göteborg C. To jednostka oznaczona jako 74-36. Tworzy ją pięć członów o numeracji: 74136+74236+74336+74436+74536. Obsługiwane przez nią połączenia mają dość dużą frekwencję, dlatego doczepiono drugi zespół trakcyjny. To  Stadler FLIRT nr 74-30. Całość tworzy zatem dziesięcioczłonowy pociąg z i do Oslo. Jednostka nr 74-30 to 2015 rocznik, natomiast 74-36 powstała w 2016 roku. 2.05.2024.


Stadler FLIRT, Vygruppen, Vy, Göteborg C, 74-25

Stadler FLIRT, Vygruppen, Vy, Göteborg C, 74-25

Stadler FLIRT, Vygruppen, Vy, Göteborg C, 74-25

Stadler FLIRT, Vygruppen, Vy, Göteborg C, 74-25

Stadler FLIRT, Vygruppen, Vy, Göteborg C, 74-25
Stadler FLIRT norweskich kolei Vy na stacji Göteborg C. To jednostka oznaczona jako 74-25. Tworzy ją pięć członów o numeracji: 74525+74425+74325+74225+74125. To rocznik 2015. W tym przypadku zespół trakcyjny obsługiwał relację z i do Oslo w pojedynkę. 21.06.2024. 

 
X40, 3317, SJ; Stadler FLIRT, Vygruppen, Vy, Göteborg C, 74-25
Stacja Göteborg C. Po prawej norweski FLIRT nr 74-25, a po lewej piętrowy elektryczny zespół trakcyjny X40 szwedzkich kolei SJ. Ten trójczłonowy pojazd jest oznaczony numerem 17. Cała jednostka to 3317+3517+3717. Producent Alstom. Piętrus jest podstawiony jako pociąg R184 na godzinę 15:59 do Sztokholmu, gdzie planowo powinien dotrzeć o 20:44. 21.06.2024. 


W trzeciej części kolejowej relacji z dworca Göteborgs centralstation ponownie wrócę do tematu kultowych szwedzkich elektrowozów ASEA.



Wpisy dotyczące kolei


poniedziałek, 2 czerwca 2025

Dwa trolejbusy z Bańskiej Bystrzycy

 

Bańska Bystrzyca (Banská Bystrica) to miasto w środkowej Słowacji. Jest ono zamieszkane przez ponad 73 tysiące osób. To właśnie liczba ludności czyni Bańską Bystrzycę szóstą największą miejscowością Słowacji (w kolejności za Bratysławą, Koszycami, Preszowem, Żyliną i Nitrą). 

Miasto to należy także do grona pięciu słowackich miejscowości, w których kursują trolejbusy. Pozostałe to Bratysława, Preszów, Żylina i Koszyce, choć w tym ostatnim pozostaje tylko sieć trakcyjna, bo ruch trolejbusowy zawieszono w 2015 roku.

Plany wprowadzenia trolejbusów w Bańskiej Bystrzycy pojawiły się już w latach 30-tych ubiegłego wieku i zakładały także elektryfikację połączeń międzymiastowych, np. do miejscowości Ružomberok. Nic z tego jednak nie wyszło. Trolejbusy uruchomiono dopiero 24 sierpnia 1989. Eksploatowano wówczas Škody 14Tr i przegubowe 15Tr. Co ciekawe, przewozami zajmowała się firma  ČSAD Banská Bystrica, czyli odpowiednik polskiego PKS-u. Po zmianach ustrojowych i po rozpadzie Czechosłowacji, przewoźnicy zmieniali się. 

W dniu 1 stycznia 2006 zawieszono kursowanie linii trolejbusowych. Wpływ na to miało wiele czynników, w tym główny, ekonomiczny oraz mniej oficjalne elementy, jak np. brak porozumienia pomiędzy nowym operatorem komunikacji miejskiej (SAD Zvolen), a wcześniejszym miejskim przewoźnikiem. 

Mieszkańcy Bańskiej Bystrzycy rozpoczęli batalię o powrót trolejbusów, którą ostatecznie wygrali. 10 listopada 2007 uruchomiono dwie pierwsze linie trolejbusowe. Ich obsługą zajął się miejski przewoźnik - Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, który zadanie to wykonuje nadal. 

Obecnie trolejbusy DP Banská Bystrica kursują na 8 liniach. Częstotliwość kursów jest mocno zróżnicowana. Są trasy obsługiwane co 10 minut, a inne np. raz na godzinę. Tabor stanowi 26 pojazdów liniowych oraz dwa historyczne (Škoda 14Tr nr 1001 i przegubowa 15Tr nr 1501). Przeważa tabor krótki reprezentowany przez Škodę 30Tr, powstałą na bazie nadwozia SOR TNB12. Takich pojazdów jest aż 20. Dostarczono je w roku 2011 (19 egzemplarzy) i 2015 (tylko jeden). 

To właśnie Škody 30Tr są bohaterkami tego wpisu. Dwa jedyne trolejbusy, które udało mi się udokumentować w Bańskiej Bystrzycy. Krótki wypad na dworzec kolejowy, po zwiedzaniu historycznego centrum miasta. Jest tam pętla autobusowo-trolejbusowa, z której właśnie odjeżdżał pojazd nr 3015 jako linia nr 6 w relacji Železničná stanica – Moskovská. Czas przejazdu całej trasy to 24 minuty. Częstotliwość kursów linii 6 to 20 – 30 minut.

Na pętli odpoczywał także trolejbus nr 3008. Nie miał on jednak oznakowania liniowego. Wozy nr 3015 i 3008 są z 2011 roku.



Škoda 30Tr SOR, Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, 3015

Škoda 30Tr SOR, Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, 3015
Škoda 30Tr SOR nr 3015 właśnie rozpoczyna kurs linii 6 z pętli Železničná stanica, czyli spod dworca kolejowego. 3.05.2025.


Škoda 30Tr SOR, Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, 3008

Škoda 30Tr SOR, Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, 3008

Škoda 30Tr SOR, Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, 3008

Škoda 30Tr SOR, Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, 3008
Škoda 30Tr SOR nr 3008 odpoczywa na pętli Železničná stanica. Ten model trolejbusu wyróżnia się dodatkowymi, czwartymi drzwiami. Na ścianie tylnej widoczny napis SOR CITY  TNB12. 3.05.2025.


Na pętli odpoczywał i pięknie pozował do zdjęć także inny trolejbus Škoda 30Tr SOR. Niestety kręcił się obok niego dziwny, krzyczący i agresywny człowiek, więc ze względów bezpieczeństwa nie zbliżałem się do tego pojazdu. Wizualnie nie różnił się niczym od powyższych wozów nr 3008 i 3015.

Pozostały tabor trolejbusowy firmy Dopravný podnik mesta Banská Bystrica to trzy SOR-y TNB12 o numeracji 3201 – 3203 (z lat 2016, 2017 i 2018). Wizualnie identyczne ze Škodami 30Tr. Są także trzy przegubowce Škoda 31Tr z 2015 roku (nr 3101 – 3103), powstałe na bazie autobusów SOR NB18.



Blog Transportowy na Facebooku


wtorek, 27 maja 2025

Nowe filmy – kwiecień 2025

 

Kwiecień 2025 na kanale filmowym Bloga Transportowego (Lukaszwo – Transport Movies) to materiały dotyczące autobusów i tramwajów. Łącznie 7 nagrań, w tym jedno duże 4K i sześć krótkich „shortsów”.

Temat przewodni to kultowa linia tramwajowa z Triestu do Opiciny, o której zacząłem pisać tutaj.

Na początek materiał 4K. W roli głównej tramwaje wyprodukowane przez firmę Officina Meccanica della Stanga z Padwy w 1935 roku. Tylko takie wagony (oraz nowsze, z 1942 roku) kursują na wąskotorowej trasie do Opiciny.



Officina Meccanica della Stanga, Trieste - Opicina, Blog Transportowy
Fragment filmu. Mijanka tramwajowa na sporym wzniesieniu - odcinek linowy. Pojazd osłonowy sprowadza wagon nr 401 do centrum Triestu. Pantograf podniesiony, ale tu nie ma trakcji elektrycznej.


Na filmie zobaczycie wjazd wagonu nr 402 (z 1935 roku) na tymczasowy przystanek końcowy (i początkowy) na Piazza Dalmazia w Trieście. Potem jazda wagonem nr 402. Bardzo stromy odcinek z napędem linowym oraz mijanka z wagonem nr 401 zabezpieczanym pojazdem osłonowym.

Później widok na zajezdnię tramwajową w Opicinie (wagony nr 407 i 405), a na koniec mijanka z wagonem nr 401. Nagrywałem 4 kwietnia 2025.





Tramwaj do Opiciny to także bohater dwóch „shortsów”. Pierwszy z opublikowanych powstał w Opicinie, na końcowym odcinku trasy, przed zajezdnią tramwajową. W roli głównej wagon nr 406 z 1942 roku. 

Nagrywałem 5 kwietnia 2025.





Z początkowego (tymczasowego) przystanku w Trieście, na Piazza Dalmazia, rusza wagon nr 404 z 1935 roku. Tramwaj odjeżdża przez Via Martiri della Libertà.

Ten film otrzymał podkład muzyczny – piosenkę o tramwaju do Opiciny. Śpiewa Lorenzo Pilat. Piosenka ta jest także wykonywana przez innych znanych wokalistów, a fakt ten dowodzi, że linia do Opiciny to bardzo ważny element nie tylko dla lokalnej społeczności. 

Nagrywałem 5 kwietnia 2025.





Tyle w temacie tramwajowej atrakcji Triestu. Zmieniamy środek transportu – teraz autobusy. Pozostajemy jednak w okolicy tego pięknego miasta. W zasięgu tamtejszej komunikacji miejskiej leży miejscowość Grignano z pięknym, nadmorskim Zamkiem Miramare. Z pobliskiej pętli niedawno odjechał elektryczny Yutong E12 nr 2006 przewoźnika Trieste Trasporti. To linia nr 6, która zapewnia sprawny dojazd do tej atrakcji turystycznej. 

Tunel, do którego wjeżdża autobus, przebiega pod zamkowymi ogrodami. Nagrywałem 4 kwietnia 2025.





Teraz coś z Polski. Kraków. Autobus Mercedes-Benz Conecto G nr MC331 z firmy Mobilis na linii 159. Przejazd przez rejon budowy tramwaju do Mistrzejowic. Aleja Bora-Komorowskiego. 

Nagrywałem 3 marca 2025.





Pozostajemy w Krakowie, pośród taboru tamtejszego oddziału firmy Mobilis. Pętla autobusowa Czyżyny Dworzec. 

Na linii 142 odjeżdża AMZ CS12LF nr MZ023. Autobus ten w dniu 14 kwietnia 2025 brał udział w wypadku na al. Róż i został poważnie uszkodzony. 

Druga scena to wjazd autobusu Castrosua New City CNG nr MS612 na linii 113. Nagrywałem 10 kwietnia 2025.





Na koniec kolejne tramwaje. Tym razem ze Szwecji, z Göteborga. Rejon głównego dworca kolejowego. Na nagraniu kilka tramwajów ASEA M31. 

Nagrywałem 20 czerwca 2024.





Tramwaje z Göteborga już niedługo będą bohaterami oddzielnej serii wpisów w Blogu Transportowym. Więcej materiałów z tego miasta pod tagiem „Szwecja”.



Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies