We wrześniu 2013 pisałem o liniach lotniczych Jet2.com, czyli o przewoźniku eksploatującym dość wiekowe maszyny (tu link).
Starsze wiekiem samoloty przylatują do Krakowa również w barwach innych
firm. Niekiedy tych bardzo znanych. Lufthansa zawsze kojarzyła mi się z
nowoczesnością. W związku z tym nawet nigdy nie zakładałem, że w skład
jej floty mogą wchodzić samoloty, które mają więcej niż kilkanaście
lat.
W
niedzielę 6 kwietnia 2014 fotografowałem jedną z maszyn Lufthansy.
Samolot startował z podkrakowskiego lotniska w Balicach, obsługując lot
LH 1367 do Frankfurtu (z godziny 14:35). Był to Boeing 737-330 o
rejestracji D-ABEI. Maszyna w swój pierwszy lot wzbiła się 24
października 1991 roku. Ma więc już ponad 22 lata. Lufthansa to jej
pierwszy właściciel. Przyznam, że byłem w lekkim szoku, gdy odkryłem, że
ten przewoźnik nadal eksploatuje mające tyle lat samoloty. Jak podał
serwis Planespotters.net, w okresie od 29.04.2013 do 6 lutego 2014,
D-ABEI był wycofany z eksploatacji. Może było to związane z jakąś
poważniejszą awarią, a jej usuwanie połączono np. z remontem kapitalnym.
Inna opcja, to wycofanie ze względu na wiek, a później przywrócenie do
służby, bo np. brakowało czynnych samolotów. Dla D-ABEI portem
macierzystym jest Frankfurt. Ostatnio latał z niego do takich
miejscowości jak: Katowice, Praga, Amsterdam, Hanower, Bruksela,
Billund, Lion i Bukareszt.
Zdjęcia ze startu D-ABEI:
Tak D-ABEI prezentował się w ruchu:
Obecnie Lufthansa
posiada 284 samoloty, a średnia ich wieku wynosi 11,5 roku. Opisywany
D-ABEI to tylko jeden z wielu „dwudziestolatków” Lufthansy latających po
europejskim niebie. W tym gronie przeważają inne Boeingi 737. Niektóre
są jeszcze starsze, np. D-ABXX w swój pierwszy lot wzbił się, gdy Niemcy
były podzielone na NRD i RFN (wystartował 27 września 1989). Dość stare
są także niektóre Airbusy A320. Przykładowo przedstawiciel modelu
A320-211 o rejestracji D-AIPM to rocznik 1990. Przewoźnik ma więc sporo
taboru do wymiany. Taką modernizację cały czas prowadzi. Obecnie
wymieniane są np. samoloty największej pojemności, czyli Boeingi 747. Te
kiedyś największe samoloty pasażerskie świata Lufthansa użytkuje już od
roku 1970. Wówczas do przewoźnika trafił Boeing 747-100. Przez kolejne
lata były kupowane kolejne egzemplarze. Na początku maja 2014 Boeing
ogłosił, że dostarczył Lufthansie już 75 samolotów tego typu.
Historyczny egzemplarz to Boeing 747-8 Intercontinental (747-830) o
rejestracji D-ABYO. W swój pierwszy lot wystartował 9 kwietnia 2014.
Lufthansa czeka jeszcze na odbiór sześciu innych 747. Łącznie ten
największy niemiecki przewoźnik lotniczy kupił więc 81 Jumbo Jetów.
Boeing 747-8 Intercontinental (747-830) o rejestracji D-ABYO, czyli Jumbo Jet nr 75. 20.04.2014.
Lufthansa czeka także na dostawę czterech Airbusów A320-214(WL).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz