Dodatkowe informacje

poniedziałek, 16 czerwca 2014

Stare i nowe w Lufthansie


We wrześniu 2013 pisałem o liniach lotniczych Jet2.com, czyli o przewoźniku eksploatującym dość wiekowe maszyny (tu link). Starsze wiekiem samoloty przylatują do Krakowa również w barwach innych firm. Niekiedy tych bardzo znanych. Lufthansa zawsze kojarzyła mi się z nowoczesnością. W związku z tym nawet nigdy nie zakładałem, że w skład jej floty mogą wchodzić samoloty, które mają więcej niż kilkanaście lat. 

W niedzielę 6 kwietnia 2014 fotografowałem jedną z maszyn Lufthansy. Samolot startował z podkrakowskiego lotniska w Balicach, obsługując lot LH 1367 do Frankfurtu (z godziny 14:35). Był to Boeing 737-330 o rejestracji D-ABEI. Maszyna w swój pierwszy lot wzbiła się 24 października 1991 roku. Ma więc już ponad 22 lata. Lufthansa to jej pierwszy właściciel. Przyznam, że byłem w lekkim szoku, gdy odkryłem, że ten przewoźnik nadal eksploatuje mające tyle lat samoloty. Jak podał serwis Planespotters.net, w okresie od 29.04.2013 do 6 lutego 2014, D-ABEI był wycofany z eksploatacji. Może było to związane z jakąś poważniejszą awarią, a jej usuwanie połączono np. z remontem kapitalnym. Inna opcja, to wycofanie ze względu na wiek, a później przywrócenie do służby, bo np. brakowało czynnych samolotów. Dla D-ABEI portem macierzystym jest Frankfurt. Ostatnio latał z niego do takich miejscowości jak: Katowice, Praga, Amsterdam, Hanower, Bruksela, Billund, Lion i Bukareszt.

Zdjęcia ze startu D-ABEI:


Boeing 737-330, D-ABEI, Lufthansa, Kraków Airport

Boeing 737-330, D-ABEI, Lufthansa, Kraków Airport

Boeing 737-330, D-ABEI, Lufthansa, Kraków Airport

Boeing 737-330, D-ABEI, Lufthansa, Kraków Airport

 Tak D-ABEI prezentował się w ruchu:




Obecnie Lufthansa posiada 284 samoloty, a średnia ich wieku wynosi 11,5 roku. Opisywany D-ABEI to tylko jeden z wielu „dwudziestolatków” Lufthansy latających po europejskim niebie. W tym gronie przeważają inne Boeingi 737. Niektóre są jeszcze starsze, np. D-ABXX w swój pierwszy lot wzbił się, gdy Niemcy były podzielone na NRD i RFN (wystartował 27 września 1989). Dość stare są także niektóre Airbusy A320. Przykładowo przedstawiciel modelu A320-211 o rejestracji D-AIPM to rocznik 1990. Przewoźnik ma więc sporo taboru do wymiany. Taką modernizację cały czas prowadzi. Obecnie wymieniane są np. samoloty największej pojemności, czyli Boeingi 747. Te kiedyś największe samoloty pasażerskie świata Lufthansa użytkuje już od roku 1970. Wówczas do przewoźnika trafił Boeing 747-100. Przez kolejne lata były kupowane kolejne egzemplarze. Na początku maja 2014 Boeing ogłosił, że dostarczył Lufthansie już 75 samolotów tego typu. Historyczny egzemplarz to Boeing 747-8 Intercontinental (747-830) o rejestracji D-ABYO. W swój pierwszy lot wystartował 9 kwietnia 2014. Lufthansa czeka jeszcze na odbiór sześciu innych 747. Łącznie ten największy niemiecki przewoźnik lotniczy kupił więc 81 Jumbo Jetów. 


Boeing 747-8 Intercontinental (747-830), D-ABYO, Lufthansa


Boeing 747-8 Intercontinental (747-830) o rejestracji D-ABYO, czyli Jumbo Jet nr 75. 20.04.2014.

Lufthansa czeka także na dostawę czterech Airbusów A320-214(WL).


Wpisy poświęcone autobusom

Blog Transportowy na Facebooku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz