W ostatniej części relacji z kieleckich targów TransExpo 2022 prezentowałem wodorowy autobus NesoBus. Tu link do tego materiału. Tym razem nie przedstawię żadnej nowości. Będzie trochę historii, która już od lat jest stałym elementem tej imprezy targowej.
Tabor zabytkowy zgromadzono w jednej lokalizacji. Niestety był on dość ciasno ustawiony, co utrudniało podziwianie tych niesamowitych pojazdów. Autobusowych oldtimerów pokazano w Kielcach aż sześć, w tym jednego z przyczepą. Było zatem co oglądać.
Zaczynam od kultowego autobusu obsługującego komunikację miejską w małych miastach, choć wykorzystywanego również przez PKS-y na trasach międzymiastowych. To Autosan H9-35.
Egzemplarz zaprezentowany w trakcie TransExpo 2022 przyjechał z Nowego Sącza. To własność tamtejszego Galicyjskiego Stowarzyszenia Miłośników Komunikacji. Rocznik 1988, ex nr 179 w MKS Krosno. Zakupiony w 2011 roku i następnie odrestaurowany i przebudowany na przedstawiciela wcześniejszej, drugiej serii produkcyjnej. Jak na swojej stronie internetowej podaje GSMK, wzorowano się na Autosanie nr 94, eksploatowanym w Nowym Sączu w latach 1978 – 1984. Detale do przebudowy pozyskano z wraków innych autobusów.
Prace zakończyły się w 2018 roku. Autobus otrzymał wówczas na stałe numer 94 nawiązujący do historycznego poprzednika. Od tamtego czasu można go podziwiać na ulicach Nowego Sącza oraz innych polskich miast, bo co jakiś czas bierze on udział w różnych wydarzeniach komunikacyjnych (np. w Rzeszowie, Kędzierzynie-Koźlu, Warszawie, Legnicy).
W Kielcach sądeckiego Autosana H9-35 ustawiono obok warszawskiego Jelcza PR-110U.
PR-110U i słup. Za słupem fragment prezentowanego już w Blogu Transportowym krakowskiego pogotowia autobusowego, które powstało na bazie miejskiego „ogórka”, czyli Jelcza 272 MEX. Link. 12.10.2022.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz