Już jakiś czas temu pisałem o rozbiórce i budowie nowego budynku dworca w Oświęcimiu. Tu link. Różne inwestycje kolejowe dość intensywnie realizowane są na terenie całej Polski. Bardzo widoczne jest to np. w Krakowie. Prace trwają tam chociażby na terenie stacji Kraków Płaszów. Budowany jest nowy, czwarty peron i modernizowany jeden z istniejących.
Przebieg budowy w Krakowie Płaszowie fotografowałem kilka razy. Pierwszy 17 lutego 2019 (niedziela). Poniżej wykonane wówczas zdjęcia.
Prace na stacji Kraków Płaszów. Po lewej rozebrany i modernizowany peron drugi, a po prawej powstaje nowy peron. Widok w stronę Krakowa Głównego. Zdjęcia wykonałem z estakady tramwajowej.
W trakcie mojego krótkiego pobytu, na modernizowanej stacji Kraków Płaszów stało kilka ciekawych wagonów towarowych - serii Fas (typ 418Vc). To tak zwane dumpcary. Czteroosiowe wagony samowyładowcze przeznaczone do przewozu materiałów sypkich, takich jak np. piasek, czy tłuczeń. Posiadają one pudło przechylne w prawo lub w lewo za pomocą siłowników pneumatycznych. Są przystosowane do jazdy z prędkością 100km/h. Produkował je Zastal z Zielonej Góry w latach 1977-1992. Udokumentowane wagony to własność firmy FEROCO z Poznania, która realizuje prace w zakresie budownictwa komunikacyjnego. To dawne Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych, którego historia sięga roku 1946. Pierwszy z wagonów (od strony Krakowa Głównego) ma nr 84 51 673 8445-0, a drugi (od strony estakady tramwajowej) to nr 84 51 673 8443-5.
Widok z peronu pierwszego na realizowaną inwestycję.
Na torach odstawczych za budowanym peronem stało kilka wagonów PKP Intercity. Na pierwszym zdjęciu wagon klasy drugiej serii B10nou nr 51 51 20-71 024-6 ze stacji Kraków. Na dwóch pozostałych także „dwójka”, lecz serii B8bnopuz nr 50 51 28-78 004-4 ze stacji Szczecin.
Udokumentowałem także koparkę Schaeff HML 32 i małe wozidło Terex PT9000. Schaeff to marka niemiecka z historią sięgajacą roku 1937, od roku 2002 przejęta przez Terex.
Do tematu przebudowy płaszowskiego dworca powrócę w późniejszym czasie.
Bardzo fajny artykuł i świetna dokumentacja zdjęciowa!
OdpowiedzUsuń