niedziela, 17 listopada 2019

Powstaje nowy peron w Krakowie Płaszowie


Blog Transportowy ma już 10 lat


Już jakiś czas temu pisałem o rozbiórce i budowie nowego budynku dworca w Oświęcimiu. Tu link. Różne inwestycje kolejowe dość intensywnie realizowane są na terenie całej Polski. Bardzo widoczne jest to np. w Krakowie. Prace trwają tam chociażby na terenie stacji Kraków Płaszów. Budowany jest nowy, czwarty peron i modernizowany jeden z istniejących.

Przebieg budowy w Krakowie Płaszowie fotografowałem kilka razy. Pierwszy 17 lutego 2019 (niedziela). Poniżej wykonane wówczas zdjęcia.


Stacja Kraków Płaszów

Stacja Kraków Płaszów

Stacja Kraków Płaszów
Prace na stacji Kraków Płaszów. Po lewej rozebrany i modernizowany peron drugi, a po prawej powstaje nowy peron. Widok w stronę Krakowa Głównego. Zdjęcia wykonałem z estakady tramwajowej.


Stacja Kraków Płaszów, wagony samowyładowcze Fas (418Vc)

Stacja Kraków Płaszów, wagony samowyładowcze Fas (418Vc)

Stacja Kraków Płaszów, wagony samowyładowcze Fas (418Vc)

Stacja Kraków Płaszów, wagony samowyładowcze Fas (418Vc)

Stacja Kraków Płaszów, wagony samowyładowcze Fas (418Vc)

Stacja Kraków Płaszów, wagony samowyładowcze Fas (418Vc)

Stacja Kraków Płaszów, wagony samowyładowcze Fas (418Vc)

Stacja Kraków Płaszów, wagony samowyładowcze Fas (418Vc)Stacja Kraków Płaszów, wagony samowyładowcze Fas (418Vc)

Stacja Kraków Płaszów, wagony samowyładowcze Fas (418Vc)Stacja Kraków Płaszów, wagony samowyładowcze Fas (418Vc)
W trakcie mojego krótkiego pobytu, na modernizowanej stacji Kraków Płaszów stało kilka ciekawych wagonów towarowych - serii Fas (typ 418Vc). To tak zwane dumpcary. Czteroosiowe wagony samowyładowcze przeznaczone do przewozu materiałów sypkich, takich jak np. piasek, czy tłuczeń. Posiadają one pudło przechylne w prawo lub w lewo za pomocą siłowników pneumatycznych. Są przystosowane do jazdy z prędkością 100km/h. Produkował je Zastal z Zielonej Góry w latach 1977-1992. Udokumentowane wagony to własność firmy  FEROCO z Poznania, która realizuje prace w zakresie budownictwa komunikacyjnego. To dawne Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych, którego historia sięga roku 1946. Pierwszy z wagonów (od strony Krakowa Głównego) ma nr 84 51 673 8445-0, a drugi (od strony estakady tramwajowej) to nr 84 51 673 8443-5.


Stacja Kraków Płaszów

Stacja Kraków Płaszów

Stacja Kraków PłaszówStacja Kraków Płaszów
Widok z peronu pierwszego na realizowaną inwestycję.


Stacja Kraków Płaszów, wagony pasażerskie

Stacja Kraków Płaszów, wagony pasażerskie

Stacja Kraków Płaszów, wagony pasażerskie
Na torach odstawczych za budowanym peronem stało kilka wagonów PKP Intercity. Na pierwszym zdjęciu wagon klasy drugiej serii B10nou nr 51 51 20-71 024-6 ze stacji Kraków. Na dwóch pozostałych także „dwójka”, lecz serii B8bnopuz nr 50 51 28-78 004-4 ze stacji Szczecin.


Stacja Kraków Płaszów, koparka Schaeff HML 32 i wozidło Terex PT9000

Stacja Kraków Płaszów, koparka Schaeff HML 32 i wozidło Terex PT9000

Stacja Kraków Płaszów, koparka Schaeff HML 32 i wozidło Terex PT9000Stacja Kraków Płaszów, koparka Schaeff HML 32 i wozidło Terex PT9000
Udokumentowałem także koparkę Schaeff HML 32 i małe wozidło Terex PT9000. Schaeff to marka niemiecka z historią sięgajacą roku 1937, od roku 2002 przejęta przez Terex.


Do tematu przebudowy płaszowskiego dworca powrócę w późniejszym czasie.


Blog Transportowy na Facebooku

1 komentarz: