Sprawa
pierwszego w Polsce przetargu na zakup autobusów elektrycznych
zakończyła się. W środę 17 grudnia 2014 podpisano umowę na dostarczenie
do stolicy 10 autobusów Solaris Urbino 12 electric. Chęć kupna autobusów
elektrycznych Miejskie Zakłady Autobusowe ogłosiły już w lutym 2014 (tu o tym pisałem). Rozstrzygnięcie
nastąpiło 25 kwietnia. Wówczas przewoźnik poinformował, że zwycięzcą
został chiński BYD, a dokładniej jego holenderskie przedstawicielstwo,
oferujące najkorzystniejszą cenę (o tym także pisałem). Przegrany
Solaris nie pogodził się tak łatwo z decyzją władz MZA, uznając cenę
zaoferowaną przez konkurencję za rażąco niską. Wydano stosowne
oświadczenie (link), na które szybko odpowiedział BYD (link). Sprawa 5 maja 2014 trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej (link). Rozstrzygnięto
ją z korzyścią dla Solarisa. Potem sprawa ucichła, wracając dopiero w
grudniu. Wcześniej MZA, wzorem MPK Kraków, rozpoczęły testy taboru
elektrycznego, wybierając autobusy marki BYD, czyli pierwotnego
zwycięzcę przetargu. Cztery egzemplarze modelu eBus 12 (wcześniej pod
nazwą K9) od listopada kursują na linii 222 (Spartańska – Bielańska).
Trzy z nich to pojazdy dwudrzwiowe, a jeden trójdrzwiowy.
Podpisany
17 grudnia 2014 kontrakt nie jest już pierwszym w Polsce dotyczącym
zakupu autobusów elektrycznych, jest jednak wyjątkowy, bo to największa
do tej pory tego typu umowa podpisana z polskim przewoźnikiem. Pierwsze
Urbino 12 electric trafią do Warszawy w maju 2015. Ostatnie egzemplarze
Solaris dostarczy w czerwcu. Wszystkie zamówione pojazdy będą wyposażone
w baterie o pojemności ponad 200 kWh i silniki trakcyjne o mocy 160 kW.
Ładowanie będzie odbywać się metodą plug-in z ładowarki o mocy 120 kW. W
razie potrzeby moc ładowania można będzie zmniejszyć do 40 kW. Zgodnie z
wymogami przetargu elektrobusy będą przystosowane do późniejszego
montażu pantografu ładującego. Nowe Solarisy zostaną fabrycznie
wyposażone w klimatyzację, monitoring i rozbudowany system informacji
pasażerskiej. Na ich pokładzie można będzie także korzystać z
bezpłatnego bezprzewodowego Internetu.
Jak
planują władze MZA, do roku 2016 w taborze przedsiębiorstwa powinno być
co najmniej 30 autobusów elektrycznych. Będą one garażować w zajezdni
Redutowa.
Przykładowy Solaris Urbino 12 electric. Autobus testowany w Krakowie. 5.08.2014.
Nieco
wcześniej, 5 grudnia 2014 Solaris podpisał umowę z hanowerską firmą
üstra Hannoversche Verkehrsbetriebe. Dotyczy ona dostawy trzech
egzemplarzy autobusu Urbino 12 electric. Będzie to jednak wersja inna,
niż dla Warszawy. To pierwsze elektrobusy nowej generacji, której
spalinowa premiera miała miejsce właśnie w Hanowerze, w trakcie
wrześniowych targów IAA 2014.
Nowe
Urbino do üstry trafią pod koniec 2015 roku. Zostanie w nich
zamontowana nowatorska oś elektryczna ZF AVE 130, w którą będą wbudowane
dwa niezależne silniki elektryczne. Dzięki temu rozwiązaniu lepiej
wykorzystana zostanie powierzchnia pasażerska, a jednocześnie zmniejszy
się masa pojazdu. Tu warto jeszcze dodać, że i bez tego waga nowego
Urbino jest mniejsza niż obecnie produkowanego modelu (i to dość sporo,
bo jak podaje producent aż o kilkaset kilogramów). Nowe elektrobusy będą
posiadały baterie litowo-tytanowe o pojemności 120 kWh.
Na
dachach pojazdów zostanie zamontowany innowacyjny system poboru
energii, dzięki któremu będą mogły obsługiwać swoje trasy przez cały
dzień, bez konieczności zjeżdżania do zajezdni na ładowanie. Bardzo
ważnym elementem tego systemu jest zewnętrzna ładowarka o mocy aż 450
kW. Będzie ona umieszczona na trasie przejazdu elektrobusów, które
podłączą się do niej pantografem firmy Schunk. Samo ładowanie powinno
trwać od 4 do 6 minut. Właściwe pobieranie energii odbędzie się nocą w
zajezdni. Wówczas będzie to już tradycyjna metoda plug-in,
wykorzystująca ładowarki o mocy 32 kW. Nowe Solarisy Urbino 12 electric
będą kursowały na dwóch prestiżowych liniach nr 100 i 200, których trasy
przebiegają obok najważniejszych atrakcji turystycznych Hanoweru. Marka
Solaris nie będzie w tym mieście nowością. Firma üstra eksploatuje już
52 egzemplarze spalinowego modelu Urbino 12 oraz 29 hybryd (przegubowe i
solo).
Nowy Solaris Urbino 12. Przykładowy egzemplarz w wersji z silnikiem Diesla.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz