Dodatkowe informacje

piątek, 19 grudnia 2014

Elektrobusy dla Warszawy i Hanoweru


Sprawa pierwszego w Polsce przetargu na zakup autobusów elektrycznych zakończyła się. W środę 17 grudnia 2014 podpisano umowę na dostarczenie do stolicy 10 autobusów Solaris Urbino 12 electric. Chęć kupna autobusów elektrycznych Miejskie Zakłady Autobusowe ogłosiły już w lutym 2014 (tu o tym pisałem). Rozstrzygnięcie nastąpiło 25 kwietnia. Wówczas przewoźnik poinformował, że zwycięzcą został chiński BYD, a dokładniej jego holenderskie przedstawicielstwo, oferujące najkorzystniejszą cenę (o tym także pisałem). Przegrany Solaris nie pogodził się tak łatwo z decyzją władz MZA, uznając cenę zaoferowaną przez konkurencję za rażąco niską. Wydano stosowne oświadczenie (link), na które szybko odpowiedział BYD (link). Sprawa 5 maja 2014 trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej (link). Rozstrzygnięto ją z korzyścią dla Solarisa. Potem sprawa ucichła, wracając dopiero w grudniu. Wcześniej MZA, wzorem MPK Kraków, rozpoczęły testy taboru elektrycznego, wybierając autobusy marki BYD, czyli pierwotnego zwycięzcę przetargu. Cztery egzemplarze modelu eBus 12 (wcześniej pod nazwą K9) od listopada kursują na linii 222 (Spartańska – Bielańska). Trzy z nich to pojazdy dwudrzwiowe, a jeden trójdrzwiowy.

Podpisany 17 grudnia 2014 kontrakt nie jest już pierwszym w Polsce dotyczącym zakupu autobusów elektrycznych, jest jednak wyjątkowy, bo to największa do tej pory tego typu umowa podpisana z polskim przewoźnikiem. Pierwsze Urbino 12 electric trafią do Warszawy w maju 2015. Ostatnie egzemplarze Solaris dostarczy w czerwcu. Wszystkie zamówione pojazdy będą wyposażone w baterie o pojemności ponad 200 kWh i silniki trakcyjne o mocy 160 kW. Ładowanie będzie odbywać się metodą plug-in z ładowarki o mocy 120 kW. W razie potrzeby moc ładowania można będzie zmniejszyć do 40 kW. Zgodnie z wymogami przetargu elektrobusy będą przystosowane do późniejszego montażu pantografu ładującego. Nowe Solarisy zostaną fabrycznie wyposażone w klimatyzację, monitoring i rozbudowany system informacji pasażerskiej. Na ich pokładzie można będzie także korzystać z bezpłatnego bezprzewodowego Internetu.

Jak planują władze MZA, do roku 2016 w taborze przedsiębiorstwa powinno być co najmniej 30 autobusów elektrycznych. Będą one garażować w zajezdni Redutowa.


Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków

Przykładowy Solaris Urbino 12 electric. Autobus testowany w Krakowie. 5.08.2014.

Nieco wcześniej, 5 grudnia 2014 Solaris podpisał umowę z hanowerską firmą üstra Hannoversche Verkehrsbetriebe. Dotyczy ona dostawy trzech egzemplarzy autobusu Urbino 12 electric. Będzie to jednak wersja inna, niż dla Warszawy. To pierwsze elektrobusy nowej generacji, której spalinowa premiera miała miejsce właśnie w Hanowerze, w trakcie wrześniowych targów IAA 2014.

Nowe Urbino do üstry trafią pod koniec 2015 roku. Zostanie w nich zamontowana nowatorska oś elektryczna ZF AVE 130, w którą będą wbudowane dwa niezależne silniki elektryczne. Dzięki temu rozwiązaniu lepiej wykorzystana zostanie powierzchnia pasażerska, a jednocześnie zmniejszy się masa pojazdu. Tu warto jeszcze dodać, że i bez tego waga nowego Urbino jest mniejsza niż obecnie produkowanego modelu (i to dość sporo, bo jak podaje producent aż o kilkaset kilogramów). Nowe elektrobusy będą posiadały baterie litowo-tytanowe o pojemności 120 kWh.

Na dachach pojazdów zostanie zamontowany innowacyjny system poboru energii, dzięki któremu będą mogły obsługiwać swoje trasy przez cały dzień, bez konieczności zjeżdżania do zajezdni na ładowanie. Bardzo ważnym elementem tego systemu jest zewnętrzna ładowarka o mocy aż 450 kW. Będzie ona umieszczona na trasie przejazdu elektrobusów, które podłączą się do niej pantografem firmy Schunk. Samo ładowanie powinno trwać od 4 do 6 minut. Właściwe pobieranie energii odbędzie się nocą w zajezdni. Wówczas będzie to już tradycyjna metoda plug-in, wykorzystująca ładowarki o mocy 32 kW. Nowe Solarisy Urbino 12 electric będą kursowały na dwóch prestiżowych liniach nr 100 i 200, których trasy przebiegają obok najważniejszych atrakcji turystycznych Hanoweru. Marka Solaris nie będzie w tym mieście nowością. Firma üstra eksploatuje już 52 egzemplarze spalinowego modelu Urbino 12 oraz 29 hybryd (przegubowe i solo).


 Nowy Solaris Urbino 12

 Nowy Solaris Urbino 12

 Nowy Solaris Urbino 12. Przykładowy egzemplarz w wersji z silnikiem Diesla.

Blog Transportowy na Facebooku

Blog Transportowy na You Tube, kanał Lukaszowo



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz