sobota, 13 lipca 2024

Göteborg – atrakcje, promem po Archipelagu Południowym (2)

 

Ponownie zapraszam do Szwecji, a dokładniej do Göteborga. Pierwszy materiał dotyczący rejsów po tamtejszym Archipelagu Południowym dostępny jest pod tym linkiem

Na początek kolejne zdjęcia tamtejszych promów i innych statków.



Fröja, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik

Fröja, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik
Prezentowany już we wcześniejszym wpisie prom Fröja na terenie przystani Saltholmen. Za ponad godzinę obsłuży on kurs linii 283 do Brännö Rödsten. 3.05.2024.


Vesta, Skarven, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik
Przystań Saltholmen. Promy Vesta i Skarven mają przerwę w obsłudze pasażerów. Przed nimi widoczne słupki z podanymi numerami stanowisk (np. C5). Oznaczenia te są wyświetlane na elektronicznej tablicy bieżących odjazdów oraz w aplikacji ToGo. 3.05.2024. Vesta to rocznik 1998. Ma ona mocny kadłub ze stali odpornej na lód, dzięki czemu może być eksploatowana nawet podczas surowych, mroźnych zim. Powstała w Norwegii (Båtservice Holding w Mandal). To już druga obsada nazwy Vesta w Styrsöbolaget. Pierwszy taki prom był eksploatowany w latach 1937 - 1995, obecnie pod imieniem Rex można zobaczyć go w Sztokholmie. Prom Skarven to 1981 rocznik. Konstrukcja aluminiowa, dlatego na Archipelagu Południowym jest wykorzystywany głównie w trakcie letniego rozkładu jazdy. Pierwotnie na górnym pokładzie miał kawiarnię, która została zlikwidowana po rozpoczęciu eksploatacji nowej Ylwy w 1989 roku. 


Skarven, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik
Zbliżenie na prom Skarven. 3.05.24.


Vesta, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik

Vesta, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, VästtrafikVesta, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik
Zbliżenia na prom Vesta. 3.05.24.


Rivö, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik

Rivö, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik
Przystań Saltholmen. Przerwę w obsłudze pasażerów ma także szybki katamaran Rivö. Rocznik 2010. Jego prędkość przy pełnym obciążeniu wynosi 28,5 węzła. Dla porównania, maksymalna prędkość Skarvena to 13,5 węzła. Bliźniacza jednostka to prom Valö, który we wcześniejszym wpisie został zaprezentowany w formie dynamicznej.  


Lyrön, Börjessons

Lyrön, BörjessonsLyrön, Börjessons
Obok promu Rivö cumował statek turystyczny Lyrön z firmy Börjessons. Nie jest on dostępny w ofercie transportu publicznego Västtrafik. To statek czarterowy, wynajmowany np. do rejsów po Archipelagu Południowym. Rocznik 1973, modernizacja 2006 - 2013. Prędkość maksymalna 19 węzłów, pojemność max. 148 pasażerów. 3.05.2024.


Valö, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik

Valö, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik
Szybki katamaran Valö jako linia 281 do Vrångö pokonuje odcinek pomiędzy Saltholmen i Köpstadsö. 3.05.2024.


AIDAluna, DFDS Freesia Seaways, Södra Skärgården
Widok z promów obsługujących Archipelag Południowy to oprócz piękna przyrody i charakterystycznej skandynawskiej architektury także różnego rodzaju duże statki, które przepływają rzeką Göta lub cumują w tamtym rejonie. Tu wycieczkowiec AIDAluna (rocznik 2009), a obok statek towarowy Freesia Seaways armatora DFDS (rocznik 2005). Ten drugi stale obsługuje trasę do Immingham w Anglii, przewożąc np. ciężarówki i kontenery ISO. 3.05.2024.


Beate, Unifeeder, Göteborg
Z cieśniny Kattegat do rzeki Göta właśnie wpłynął kontenerowiec Beate. Rocznik 2005. Pływa on pod niemiecką banderą dla duńskiej firmy Unifeeder. 


Dźwigi żyrafy, GöteborgDźwigi żyrafy, Göteborg
Charakterystyczne dźwigi z portu w Göteborgu. Ze względu na swój kształt nazywane żyrafami. 


Penang Bridge, Göteborg
Charakterystyczne dla archipelagu skałki, a w tle kontenerowiec Penang Bridge. Rocznik 2009 pływający pod banderą Panamy.


Stena Danica, Göteborg

Stena Danica, Göteborg
Archipelag Południowy regularnie mijają także wielkie promy. Tu Stena Danica rozpoczynająca właśnie rejs do duńskiego Frederikshavn. 


Silvertärnan, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik

Silvertärnan, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik
Silvertärnan, czyli tłumacząc Srebrna Gwiazda, jako linia 282 w skróconej wersji z Styrsö Tången (pełna trasa z Brännö Husvik) do Saltholmen zbliża się do przystani Asperö Östra. 3.05.2024. Prom ten powstał w 1986 roku. Ma wzmocniony aluminiowy kadłub, który pozwala również na rejsy po oblodzonym szlaku wodnym.


Saltholmen
Tuż obok przystani promowej Saltholmen cumują liczne małe łodzie, żaglówki. Teren ten jest ogólnodostępny. Można także spacerować po tamtejszych skałkach. Miejscowi przyjeżdżają tam na kąpiele słoneczne. Wodne oczywiście także. 3.05.2024.


Tor wodny
Widok z promu Ylva na tor wodny pomiędzy wyspami Asperö i Rivö. 3.05.2024.


Fröja, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik

Fröja, Södra Skärgården, Styrsöbolaget, Saltholmen, Västtrafik
Prom Fröja jako linia 283 do Brännö Rödsten kilka minut wcześniej wypłynął ze Saltholmen i zbliża się do pierwszego przystanku - Asperö Östra. 3.05.2024.


Archipelag Południowy znajduje się w tej samej strefie biletowej Västtrafik, co całe miasto Göteborg i kilka okolicznych miejscowości. To strefa A. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest zakup biletu 24 godzinnego za 115 koron (około 42 zł). Pozwala on na nieograniczoną ilość przejazdów w strefie A autobusami, tramwajami i promami. Jeżeli planujemy dłuższy pobyt, to warto kupić bilet 3-dniowy za 230 koron (około 84 zł). Nie ma biletu na 48 godzin.

Ewentualnie można zdecydować się na bilety jednorazowe za 36 koron (około 13 zł). Taki bilet jest ważny przez 90 minut. 

Bilety można kupować w stacjonarnych punktach sprzedaży, w pojazdach (bilet zostaje zapisany na karcie płatniczej – jedna karta, jeden bilet) oraz korzystając z bezpłatnej aplikacji ToGo. Osobiście polecam to ostatnie rozwiązanie. Bilety przez aplikację kupujemy szybko (ważne, aby jeszcze przed wyjazdem do aplikacji podpiąć kartę płatniczą/kredytową) i cały czas mamy podgląd na informację, jaki czas pozostał do końca ważności biletu. Aplikacja ma też wiele przydatnych funkcji, np. podaje bieżące odjazdy z najbliższego przystanku. Po wybraniu danego kursu, wyświetla się cała jego trasa z podanymi godzinami. To rozwiązanie jest szczególnie przydatne, np. w trakcie podróży po archipelagu. 



ToGo, VästtrafikToGo, Västtrafik
Przykładowe screeny aplikacji ToGo dla połączeń w sieci Västtrafik. Po lewej bieżący rozkład wybranego rejsu linii 283 do Brännö Rödsten. Po prawej ekran kupowania biletów - wybrana opcja dobowego na strefę A za 115 koron.


Bezpośredni dojazd z centrum miasta do przystani promowej Saltholmens Brygga zapewnia kończąca trasę w jej pobliżu linia tramwajowa nr 11 (w okresie letnim jest tam także wydłużana linia nr 9). Można także dojechać autobusem linii 114 z pętli Brunnsparken.

Miasto Göteborg pojawi się w Blogu Transportowym jeszcze wiele razy. Na pewno powrócę do tematu promów pływających w ramach komunikacji miejskiej. Będą to np. jednostki obsługujące centrum miasta.



Blog Transportowy na Facebooku


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz