Co roku na terenie województwa śląskiego odbywa się wielkie święto zabytków techniki. Jego nazwa to Industriada. Edycja 2024 (wyjątkowa, bo już piętnasta) miała miejsce w sobotę, 1 czerwca.
Jednym z miejsc, do których zapraszano zwiedzających była stacja Bytom Karb Wąskotorowy. To obecna baza Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. W Blogu Transportowym jakiś czas temu pisałem o tej ciekawej wąskotorówce, przedstawiając lokomotywę Lyd1-309. Tu link do tego materiału.
Na stacji nie brakowało przeróżnych atrakcji. Również takich niezwiązanych z transportem, np. występ orkiestry górniczej. Przede wszystkim jednak na gości czekał tabor wąskotorowy. Wagony, lokomotywy. Pięknie odrestaurowane i te wciąż czekające na swój czas powrotu do dawnej świetności. Bez wątpienia największą gwiazdą był parowóz. To wyprodukowany w Chrzanowie TKb27-2002 „Ryś” z 1950 roku. Od nowości eksploatowany przez Zakłady Cynkowe „Szopienice” w Katowicach. Po wyłączeniu z ruchu na szczęście nie został złomowany, tylko stał się pomnikiem – w roku 1984 ustawiono go na terenie zakładu. W 1996 roku parowóz zmienił lokalizację, trafiając na stację Rudy, która znajdowała się na obszarze rozległej sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Z dostępnych w Internecie informacji wynika, że od 2000 roku rozpoczęły się różne elementy renowacji parowozu. Finalnie w roku 2019 trafił on do swojej obecnej lokalizacji, czyli na stację Bytom Karb Wąskotorowy. Remont kapitalny zakończył się w grudniu 2021. Od tamtego czasu TKb27-2002 prowadzi pociągi uruchamiane przez Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. W dniu Industriady była to relacja do Bytomia Wąskotorowego.
Pociągi specjalne były uruchamiane także w relacji do Tarnowskich Gór. Ich obsługę zapewniała lokomotywa Lxd2-374. Rocznik 1981. Od początku eksploatowana na sieci GKW. Naprawa główna została przeprowadzona w 2013 roku w Nowym Sączu.
Odwiedzający stację mogli podziwiać także innego „Rumuna”. Pięknym lakierem błyszczała lokomotywa Lxd2-352. Można ją było oglądać dosłownie z wszystkich stron, również od spodu (specjalnie ustawiono ją na kanale rewizyjnym). To rocznik 1967. W latach 1968 – 1990 maszyna przypisana do stacji Rudy, a następnie do obecnej lokalizacji, czyli Bytom Karb Wąskotorowy. Tu warto dodać, że jest to najstarsza czynna i istniejąca lokomotywa tej serii.
Dwie pozostałe Lxd2 czekały na odwiedzających w hali lokomotywowni. Pierwsza z nich to maszyna o numerze 364. Oznaczenia lokomotywy stojącej za nią niestety nie ustaliłem.
Lxd2-364 to 1971 rocznik. Od początku na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych, z przydziałem do stacji Bytom Karb Wąskotorowy.
Parowóz „Ryś” i „Rumuna” nr 374 udokumentowałem także w wersji dynamicznej. Na poniższym filmie zobaczycie manewry parowozu, a następnie jego wyjazd na peron ze składem, który zabierze uczestników Industriady do stacji Bytom Wąskotorowy.
Kolejna scena to odjazd pociągu z parowozem do Bytomia Wąskotorowego – lokomotywa pcha wagony. Tu pojawił się denerwujący mały dron. Potem ponownie zobaczycie ten sam skład. Już po powrocie, w trakcie wjazdu na tory w rejonie lokomotywowni.
Na koniec rusza Lxd2-374, która podstawia na peron pociąg do Tarnowskich Gór.
Ciąg dalszy relacji z Industriady 2024 na stacji Bytom Karb Wąskotorowy zamieszczę w Blogu Transportowym już wkrótce.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz