Wracam do ubiegłorocznych kieleckich targów TransExpo. Po prezentacji autobusów Otokar (tu link do tego materiału) pora na polską markę Pilea.
Warto przypomnieć, że należy ona do Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP), a dokładnie do jej spółki zależnej ARP E-Vehicles. We wrześniu 2020 nabyła ona prawa do realizowanego przez firmę Rafako projektu konstrukcyjno-technologicznego dotyczącego innowacyjnego autobusu elektrycznego. Powstały w jego ramach pojazd był wcześniej prezentowany pod nazwą Rafko E-bus. Jego targowa premiera odbyła się w Sosnowcu, w kwietniu 2019, o czym pisałem tutaj.
Po przejęciu projektu przez ARP E-Vehicles powstała nowa marka Pilea. Początkowo z modelem 8,6E będącym następcą (kontynuacją) autobusu Rafko E-bus. Następnie do oferty dodano model 10E. To właśnie ten drugi, dłuższy pojazd pokazano w Kielcach.
Ma on długość 10 m, szerokość 2,46 m i wysokość 3,15 m. Oto, co na jego temat pisze producent: „Niskopodłogowy na całej długości (bez stopni poprzecznych). Charakteryzuje się większą liczbą miejsc siedzących, w wersji szkolnej zabiera na pokład 72 osób, w tym 37 na miejscach siedzących i spełnia surowe wymogi dla autobusu szkolnego w rozumieniu art. 2 pkt 41 a Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Opcjonalnie wyposażony w baterie o pojemności umożliwiające przebieg nawet do ponad 400 km na jednym ładowaniu.”
Zaprezentowany na targach autobus był w późniejszym czasie testowany przez różnych przewoźników (np. KM Szczecinek, Gryf Żukowo) oraz towarzyszył wyścigowi kolarskiemu Tour de Pologne, pojawiając się np. w Krakowie.
Pilea10E zaprezentowana w trakcie targów TransExpo 2022. 12.10.2022.
Niestety dość szybko autobus przysłonięto różnymi elementami wyposażenia stoiska.
Pilea10E - wnętrze autobusu.
Oprócz modelu Pilea 10E, na stoisku ARP E-Vehicles zaprezentowano jeszcze jeden autobus. Nie był on dostępny od początku targów. To premierowy model 12E. Początkowo ukryty pod białym materiałem.
W oczekiwaniu na premierę. Najnowszy autobus ARP E-Vehicles jeszcze ukryty przed odwiedzającymi targi.
Na godzinę 12:30 oficjalnie zapowiedziano premierę nowego autobusu ARP E-Vehicles. Wydarzenie to przyciągnęło wielu zainteresowanych, dlatego jeszcze przed podaną porą przy stoisku zrobiło się tłoczno. Warto było się tam pojawić, bo dla zwiedzających przygotowano ciekawy program dotyczący wprowadzenia nowego produktu.
Wydarzenie to prowadził znany z telewizji Tomasz Kammel, który chociażby opowiadał o historii marki Pilea.
Nowy autobus ukazał się w całej okazałości w trakcie mini koncertu tria elektrycznego Cosmic Sound. Nie zabrakło również obsypującego pojazd konfetti. Było zatem przedstawienie, którego zdecydowanie brakuje w trakcie innych wydarzeń ogłaszanych jako premiery.
Przed wyznaczoną godziną premiery przy stoisku ARP E-Vehicles zgromadziło się sporo osób.
Premiera autobusu Pilea 12E. Prowadził ją Tomasz Kammel. Zasłaniający nowy pojazd materiał opadł w trakcie mini koncertu tria elektrycznego Cosmic Sound. Posypało się wówczas konfetti. Była to zatem wyjątkowa premiera - zrealizowana w stary, dobry sposób, czyli pokazujemy nowy produkt z wielką pompą.
Dane autobusu Pilea 12E podane przez producenta:
- maksymalna pojemność baterii - 550 kWh,
- zestaw akumulatorów może obejmować osiem paków baterii, ulokowanych zarówno w podłodze i wieży (4), jak i na dachu (4),
- zasięg do 500 km,
- pojemność pasażerska wynosi 77 - 108 pasażerów, w zależności od pojemność baterii,
- przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych - wyposażony w rampę oraz układ przyklęku,
- niskopodłogowy na całej długości, bez stopni poprzecznych,
- ekonomiczny w eksploatacji i obsłudze dzięki zasilaniu elektrycznemu oraz systemowi odzyskiwania energii - koszty energii mogą być niższe nawet o 70% w stosunku do autobusu z silnikiem Diesla,
- wyposażony w dodatkowe udogodnienia zapewniające komfort i bezpieczeństwo pasażerom takie jak ładowarki USB umożliwiające doładowanie telefonu, elektroniczne tablice informacyjne, system monitoringu wizyjnego, łączność Wi-Fi, klimatyzację, system gaszenia pożarów oraz własną ładowarkę pokładową.
Już po premierze. Pilea 12E w całej okazałości.
Fragment przedniej części wnętrza premierowego autobusu Pilea 12E.
Warto jeszcze dodać, że pierwsze autobusy Pilea już zostały sprzedane. Przykładowo dwa egzemplarze modelu 8,6E kursują po Gminie Bełchatów.
Nabywcę także znalazł prototypowy autobus Rafko E-bus, który jest obecnie własnością MZK Konin (nr taborowy 332).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz