Przy ul. Życzkowskiego w Krakowie, za jednym z budynków, na fragmencie toru ustawiono historyczny wagon towarowy. Pełni on funkcję pomnika techniki.
Przyznam, że jest on dość słabo widoczny z ulicy. Jego fragment dostrzegłem przypadkowo. Przy wagonie nie ma żadnych informacji na jego temat. Dopiero po dłuższym przeszukiwaniu Internetu trafiłem na stronę firmy Radionika, która oferuje urządzenia i systemy radiokomunikacyjne dla kolejnictwa. To na niej znalazłem informacje o renowacji tego zabytkowego pojazdu.
Wagon – pomnik ustawiono za budynkiem, w którym mieści się siedziba Radioniki. Jak podano na stronie firmy, to Verbandsbauart A2. Rocznik nieokreślony w 100%, najprawdopodobniej 1928. Wyprodukowany w Niemczech i do końca drugiej wojny światowej eksploatowany przez tamtejszą kolej. Jak podaje Radionika: „Z pewnością, szczególnie podczas wojny, wagon nie służył wyłącznie do przewozu zwierząt czy towarów ogólnego zapotrzebowania”, stąd można wnioskować, że w jego historii pojawiały się transporty ludzi do obozów koncentracyjnych. Tu link do materiału o tej tematyce.
Po wojnie opisywany wagon trafił do PKP. W roku 1976 zakończono jego eksploatację jako pojazdu doczepnego, ale nadal służył przewoźnikowi – stał się magazynem w lokomotywowni Piotrków Trybunalski. Pod koniec lat 80-tych trafił do Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei i przez kolejne lata oczekiwał na renowację.
To czekanie trwało aż do roku 2016. Wtedy Radionika podjęła się trudnego zadania odrestaurowania wagonu. Działania te przeprowadzono w oparciu o oryginalną dokumentację. Prace trwały ponad rok. Więcej informacji o wagonie na stronie Radioniki pod tym linkiem.
nr 133 389 PKP.
Dostęp do wagonu nie jest utrudniony. Można bez problemu do niego dotrzeć z ul. Życzkowskiego (przy budynku nr 12). Ponieważ tuż przy nim zlokalizowano parking, najlepiej ten piękny pomnik techniki oglądać w dni wolne od pracy, gdy parkuje tam mniej pojazdów.
Verbandsbauart to ogólna nazwa wagonów towarowych budowanych dla kolei niemieckich. Dokładnie dla Związku Niemieckich Kolei Państwowych (Der Deutsche Staatsbahnwagenverband - DWV). Pod oznaczeniem A2 funkcjonowały dwuosiowe wagony kryte. Powstało ich około 150 tysięcy egzemplarzy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz