piątek, 5 lutego 2021

Jelcz 317 z PZZ

 

Ciągnik siodłowy Jelcz 317 po raz ostatni (i jednocześnie po raz pierwszy) pojawił się w Blogu Transportowym dość dawno temu, bo w 2012 roku (tu link). Tamten pojazd niestety był fotografowany przez płot, więc nie mogłem pokazać go w całej okazałości. Bohater tego wpisu na szczęście jest doskonale widoczny. 

Został on sfotografowany w 1977 roku na terenie Młynu Białołęka w Warszawie. Nie jest to jednak dokumentacja fotograficzna mojego autorstwa. Korzystam z niesamowitych zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego. Pośród nich jest wiele materiałów dotyczących środków transportu.

Młyn Białołęka powstał w latach 70-tych ubiegłego wieku i niestety obecnie już nie funkcjonuje. Pozostała zabudowa wykorzystywana jest do innych celów. W roku 1977, w którym wykonano opisywane zdjęcie działał prężnie i wręcz wzorcowo, korzystając z transportu samochodowego, kolejowego i wodnego. Jego pracę udokumentowała Grażyna Rutowska (1946-2002) - fotoreporterka i dziennikarka.

Jelcz 317 należy do (zgodnie z napisem na drzwiach) Okręgowego Przedsiębiorstwa Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego „PZZ” w Warszawie. Jego rejestracja to 9564-?X (przedostatnia litera niestety nie jest czytelna, dla Warszawy powinna być „W”). W roku 1976 obowiązywały już nowe wzory tablic rejestracyjnych, więc to rocznik z zakresu 1970 – 1976. Skąd ten wniosek? Ponieważ produkcja seryjna Jelcza 317 rozpoczęła się w roku 1971, a trochę wcześniej, w roku 1970 była seria próbna 10 egzemplarzy, jak podaje Wojciech Połomski, autor serii książek o historii Jelcza, które bardzo polecam.

Na temat Jelczy 317 w różnych źródłach dostępnych jest dość sporo informacji. Natomiast o dołączonej do omawianego ciągnika siodłowego naczepie MN 171 nie znalazłem niczego. Natrafiłem jedynie na ogłoszenie o sprzedaży takiego pojazdu zamieszczone w „Tygodniku Płockim”, nr 41 (851) z dnia 9 października 1988. Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego „PZZ” w Płocku oferowało w nim pośród innych pojazdów naczepę „MN 171 M (zbiornikowa do ciągnika Jelcz) r. pr. 75 nr rej. PLS 409S zuż. 75% nr podw. 031 cena wyw. 1180.450 zł”. Użytkownikiem był Zespół Spichrzy i Młynów w Kutnie.

Stąd wniosek, że podstawowym (a może jedynym) użytkownikiem tych naczep były przedsiębiorstwa PZZ. Niestety nie ustaliłem producenta.



Jelcz 317, naczepa MN 171, PZZ, Narodowe Archiwum Cyfrowe

Jelcz 317, naczepa MN 171, PZZ, Narodowe Archiwum Cyfrowe
Jelcz 317 z naczepą zbiornikową do przewozu zboża MN 171 w trakcie załadunku na terenie Młynu Białołęka. Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe.


Jelcz 317, naczepa MN 171, PZZ, Narodowe Archiwum CyfroweJelcz 317, naczepa MN 171, PZZ, Narodowe Archiwum Cyfrowe

Jelcz 317, naczepa MN 171, PZZ, Narodowe Archiwum Cyfrowe
Zbliżenia na fragmenty tego niezwykłego zestawu. Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe.


Na terenie młyna w warszawskiej Białołęce pani Grażyna Rutowska sfotografowała także inne ciężarówki, np. Stara 200. Tę część zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego pokażę w terminie późniejszym. 


Wpisy poświęcone ciężarówkom


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz