Dnia
1 stycznia 2015 Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach uruchomił nową
linię autobusową nr 686. To jedno z następstw wycofania się PKSiS
Oświęcim z obsługi linii o numeracji 5xx. W Blogu Transportowym
publikowałem już artykuł na ten temat (listopad 2014, tu link). Wówczas
dostępne źródła podawały jednak inny przebieg planowanej trasy 686.
Dotyczyło to Tychów, gdzie autobusy miały mieć pętlę przy zajezdni
trolejbusowo-autobusowej (przystanek „Tychy Nexteer”). Ostatecznie
relację wydłużono do końcówki Szpital Wojewódzki. W Oświęcimiu autobusy
kończą trasę na pl. Kościuszki, czyli na pętli Oświęcim Miasto.
Tyska
komunikacja miejska powróciła do Oświęcimia po wieloletniej przerwie.
Nim rozpoczęła się „era pięćsetek”, docierała tam linia 0 (lub literkowa
„O”, jak Oświęcim – osobiście nie widziałem, a źródła podają przeróżne
wersje, ale miejscowi zawsze mówili „zerówka”), a jeszcze wcześniej, w
latach 80-tych (tu cytuję Leszka Matulę, za Phototrans.eu) trasa nr 685.
Niestety
częstotliwość nowej linii nie jest zbyt imponująca. W dzień roboczy 686
do Oświęcimia dociera tylko 11 kursami. Pierwszy na pl. Kościuszki jest
o 5:33, a ostatni o 23:13. Dwa poranne przejazdy na terenie Oświęcimia
mają wydłużoną trasę, czyli nie jadą najkrótszą opcją przez ul.
Konarskiego, ale przez Powstańców Śląskich (dworzec kolejowy),
Wyzwolenia, Więźniów Oświęcimia, Obozową, Orłowskiego, Legionów i
Dąbrowskiego. Do Tychów autobusy wracają przez Konarskiego. Dwa
wydłużone kursy w stronę przeciwną realizowane są po południu (o 14:00 i
15:10), a na rozkładzie jazdy oznacza je informacja: kurs przez Zasole
I. W soboty i święta 686 do Oświęcimia dociera tylko cztery razy.
Pierwszy kurs dojeżdża do pętli o 4:44, a ostatni o 18:27. Bogatsza
oferta przewozowa dotyczy krótszego odcinka omawianej linii, czyli od
pętli Tychy Szpital Wojewódzki do końcówki Zabrzeg Pętla (tuż przed
Oświęcimiem). Tu w dzień roboczy jadą aż 24 pary kursów (wliczając także
te do i z Oświęcimia). W soboty, niedziele i święta jest już skromniej,
bo tylko 6 par, czyli raptem o dwie więcej niż w całej relacji.
Dość
specyficzne są bardzo długie postoje na pl. Kościuszki w Oświęcimiu.
Przykładowo autobus przyjeżdżający o 11:47 w drogę powrotną wyruszy
dopiero o 12:35, a kurs z 13:15 o 14:00. Ciekawy jest też przykład
pierwszego odjazdu z Oświęcimia w dzień roboczy (o 4:58). Nie jest to
przejazd powrotny, bo jak już pisałem 686 najwcześniej z Tychów dociera o
5:33, wracając o 6:20. Podobnie jest z ostatnim kursem do Oświęcimia.
Zgodnie z rozkładem jazdy na pętlę dociera o 23:13 i nie ma już wtedy
odjazdu do Tychów. Mamy zatem dwie opcje: długie (Tychy – Oświęcim,
Oświęcim – Tychy) przejazdy na pusto lub nocowanie autobusu w
Oświęcimiu. W tej sprawie skontaktowałem się z PKM Tychy, czyli
przewoźnikiem obsługującym tę trasę. Na e-maila odpowiedział Ryszard
Cichy. Wyjaśnił mi on, że zgodnie z dostarczonym przez MZK rozkładem
jazdy, autobus linii 686 odjeżdżający z Oświęcimia o godzinie 4:58 do
przystanku początkowego dojeżdża z zajezdni na pusto. Również bez
pasażerów wykonywany jest zjazd do zajezdni po dotarciu do Oświęcimia na
23:13.
Na
linię 686 PKM Tychy wysyła różny tabor. Osobiście trafiłem tylko na dwa
pojazdy. Pierwszy w malowaniu dość specyficznym – biały, podkładowy. To
MAZ 103 o numerze taborowym 365. Pojazd nowy (rocznik 2014), ale
konstrukcyjnie stary, bo to licencyjny odpowiednik Neoplana N4016 z lat
90-tych. Poniżej ten białoruski autobus sfotografowany 14 stycznia 2015.
Ulica
Dąbrowskiego. MAZ kończy kurs z Tychów (z godziny 10:50), odjeżdżając z
przystanku „Oświęcim Dąbrowskiego Kościół”. W tle Autosan H7-10.02
prywatnego przewoźnika i Solaris Urbino 8,9 LE #82 z MZK Oświęcim.
Plac
Kościuszki. MAZ z PKM Tychy oczekuje na kurs powrotny. To czekanie
jeszcze trochę potrwa, bo jest godzina 11:50, a odjazd wyznaczono na
12:35.
Wreszcie
koniec długiego postoju. MAZ #365 wraca do Tychów - odjazd z pl.
Kościuszki. W tym miejscu na kolejne kursy oczekują także autobusy MZK
Oświęcim.
Przystanek początkowy „Oświęcim Miasto”. Wsiadło około 10 osób, a ponieważ wszystkie kupowały bilet u kierowcy, trwało to trochę czasu. Warto zwrócić uwagę na przestrzeganie zasady wsiadania pierwszymi drzwiami - tylko to wejście było otwarte.
Kurs
z godziny 12:35 już rozpoczęty. To opcja z pominięciem przystanku „Plac
Nobla” w Bieruniu. Następny odjazd linii 686 o godzinie 14:00. Będzie
to wariant przez oświęcimski dworzec kolejowy.
Nagrałem
także krótki film. MAZ rusza z przystanku „Oświęcim Dąbrowskiego
Kościół”. Później zobaczycie przejazd z pl. Kościuszki na przystanek
początkowy „Oświęcim Miasto” i odjazd do Tychów:
Tego dnia
utrwaliłem także Solarisa Urbino 12 #347. To rocznik 2009, od nowości w
PKM Tychy. Autobus obsługiwał kurs dojeżdżający do Oświęcimia na 13:15.
Powrót o 14:00 przez dworzec PKP.
Solaris #347 odjeżdża z przystanku „Stacja BP” przy ul. Konarskiego. W tle żółty Jelcz 120M #44 z MZK Oświęcim.
Powyższe zdjęcie to screen z filmu, który zaprezentuję już niedługo, wracając do tematu linii 686.
Link do zdjęcia prezentującego Jelcza M-11 z PKM Tychy w Oświęcimiu. Lata 90-te.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz