Dodatkowe informacje

poniedziałek, 26 stycznia 2015

MZK Tychy w Oświęcimiu



Dnia 1 stycznia 2015 Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach uruchomił nową linię autobusową nr 686. To jedno z następstw wycofania się PKSiS Oświęcim z obsługi linii o numeracji 5xx. W Blogu Transportowym publikowałem już artykuł na ten temat (listopad 2014, tu link). Wówczas dostępne źródła podawały jednak inny przebieg planowanej trasy 686. Dotyczyło to Tychów, gdzie autobusy miały mieć pętlę przy zajezdni trolejbusowo-autobusowej (przystanek „Tychy Nexteer”). Ostatecznie relację wydłużono do końcówki Szpital Wojewódzki. W Oświęcimiu autobusy kończą trasę na pl. Kościuszki, czyli na pętli Oświęcim Miasto.

Tyska komunikacja miejska powróciła do Oświęcimia po wieloletniej przerwie. Nim rozpoczęła się „era pięćsetek”, docierała tam linia 0 (lub literkowa „O”, jak Oświęcim – osobiście nie widziałem, a źródła podają przeróżne wersje, ale miejscowi zawsze mówili „zerówka”), a jeszcze wcześniej, w latach 80-tych (tu cytuję Leszka Matulę, za Phototrans.eu) trasa nr 685.

Niestety częstotliwość nowej linii nie jest zbyt imponująca. W dzień roboczy 686 do Oświęcimia dociera tylko 11 kursami. Pierwszy na pl. Kościuszki jest o 5:33, a ostatni o 23:13. Dwa poranne przejazdy na terenie Oświęcimia mają wydłużoną trasę, czyli nie jadą najkrótszą opcją przez ul. Konarskiego, ale przez Powstańców Śląskich (dworzec kolejowy), Wyzwolenia, Więźniów Oświęcimia, Obozową, Orłowskiego, Legionów i Dąbrowskiego. Do Tychów autobusy wracają przez Konarskiego. Dwa wydłużone kursy w stronę przeciwną realizowane są po południu (o 14:00 i 15:10), a na rozkładzie jazdy oznacza je informacja: kurs przez Zasole I. W soboty i święta 686 do Oświęcimia dociera tylko cztery razy. Pierwszy kurs dojeżdża do pętli o 4:44, a ostatni o 18:27.  Bogatsza oferta przewozowa dotyczy krótszego odcinka omawianej linii, czyli od pętli Tychy Szpital Wojewódzki do końcówki Zabrzeg Pętla (tuż przed Oświęcimiem). Tu w dzień roboczy jadą aż 24 pary kursów (wliczając także te do i z Oświęcimia). W soboty, niedziele i święta jest już skromniej, bo tylko 6 par, czyli raptem o dwie więcej niż w całej relacji.

Dość specyficzne są bardzo długie postoje na pl. Kościuszki w Oświęcimiu. Przykładowo autobus przyjeżdżający o 11:47 w drogę powrotną wyruszy dopiero o 12:35, a kurs z 13:15 o 14:00. Ciekawy jest też przykład pierwszego odjazdu z Oświęcimia w dzień roboczy (o 4:58). Nie jest to przejazd powrotny, bo jak już pisałem 686 najwcześniej z Tychów dociera o 5:33, wracając o 6:20. Podobnie jest z ostatnim kursem do Oświęcimia. Zgodnie z rozkładem jazdy na pętlę dociera o 23:13 i nie ma już wtedy odjazdu do Tychów. Mamy zatem dwie opcje: długie (Tychy – Oświęcim, Oświęcim – Tychy)   przejazdy na pusto lub nocowanie autobusu w Oświęcimiu. W tej sprawie skontaktowałem się z PKM Tychy, czyli przewoźnikiem obsługującym tę trasę. Na e-maila odpowiedział Ryszard Cichy. Wyjaśnił mi on, że zgodnie z dostarczonym przez MZK rozkładem jazdy, autobus linii 686 odjeżdżający z Oświęcimia o godzinie 4:58 do przystanku początkowego dojeżdża z zajezdni na pusto. Również bez pasażerów wykonywany jest zjazd do zajezdni po dotarciu do Oświęcimia na 23:13.

Na linię 686 PKM Tychy wysyła różny tabor. Osobiście trafiłem tylko na dwa pojazdy. Pierwszy w malowaniu dość specyficznym – biały, podkładowy. To MAZ 103 o numerze taborowym 365. Pojazd nowy (rocznik 2014), ale konstrukcyjnie stary, bo to licencyjny odpowiednik Neoplana N4016 z lat 90-tych. Poniżej ten białoruski autobus sfotografowany 14 stycznia 2015.


MAZ 103, PKM Tychy, Oświęcim

Ulica Dąbrowskiego. MAZ kończy kurs z Tychów (z godziny 10:50), odjeżdżając z przystanku „Oświęcim Dąbrowskiego Kościół”. W tle Autosan H7-10.02 prywatnego przewoźnika i Solaris Urbino 8,9 LE #82 z MZK Oświęcim.


MAZ 103, PKM Tychy, Oświęcim

MAZ 103, PKM Tychy, Oświęcim

Plac Kościuszki. MAZ z PKM Tychy oczekuje na kurs powrotny. To czekanie jeszcze trochę potrwa, bo jest godzina 11:50, a odjazd wyznaczono na 12:35. 


MAZ 103, PKM Tychy, Oświęcim

Wreszcie koniec długiego postoju. MAZ #365 wraca do Tychów - odjazd z pl. Kościuszki. W tym miejscu na kolejne kursy oczekują także autobusy MZK Oświęcim.


MAZ 103, PKM Tychy, Oświęcim

MAZ 103, PKM Tychy, Oświęcim

Przystanek początkowy „Oświęcim Miasto”. Wsiadło około 10 osób, a ponieważ wszystkie kupowały bilet u kierowcy, trwało to trochę czasu. Warto zwrócić uwagę na przestrzeganie zasady wsiadania pierwszymi drzwiami - tylko to wejście było otwarte.


MAZ 103, PKM Tychy, Oświęcim

Kurs z godziny 12:35 już rozpoczęty. To opcja z pominięciem przystanku „Plac Nobla” w Bieruniu. Następny odjazd linii 686 o godzinie 14:00. Będzie to wariant przez oświęcimski dworzec kolejowy.

Nagrałem także krótki film. MAZ rusza z przystanku „Oświęcim Dąbrowskiego Kościół”. Później zobaczycie przejazd z pl. Kościuszki na przystanek początkowy „Oświęcim Miasto” i odjazd do Tychów:




Tego dnia utrwaliłem także Solarisa Urbino 12 #347. To rocznik 2009, od nowości w PKM Tychy. Autobus obsługiwał kurs dojeżdżający do Oświęcimia na 13:15. Powrót o 14:00 przez dworzec PKP.


Solaris Urbino 12, PKM Tychy, Oświęcim
 
Solaris #347 odjeżdża z przystanku „Stacja BP” przy ul. Konarskiego. W tle żółty Jelcz 120M #44 z MZK Oświęcim.

Powyższe zdjęcie to screen z filmu, który zaprezentuję już niedługo, wracając do tematu linii 686.

Link do zdjęcia prezentującego Jelcza M-11 z PKM Tychy w Oświęcimiu. Lata 90-te.


Blog Transportowy na You Tube, kanał Lukaszowo

Blog Transportowy na Facebooku


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz