wtorek, 15 marca 2022

Autobusy z Costa del Sol (3) – jeszcze o Sunsundegui

 

Ostatnio rozpocząłem prezentację autobusów marki Sunsundegui kursujących po Costa del Sol, głównie w rejonie Malagi. Tu link do tego materiału. Wracam jeszcze do solowej wersji modelu Astral.



Sunsundegui Astral, Portillo, Consorcio de Transporte Metropolitano del Área de Málaga

Sunsundegui Astral, Portillo, Consorcio de Transporte Metropolitano del Área de Málaga
Sunsundegui Astral #5749 z firmy Portillo (w ramach Consorcio de Transporte Metropolitano del Área de Málaga) obsługuje linię M-121 w relacji Mijas Pueblo - Benalmádena Costa - Torremolinos. Pojazd udokumentowałem w Benalmadenie na Avenida Federico García obok Parque de la Paloma. To park zamieszkały przez różnego rodzaju zwierzęta domowe, z przewagą ptactwa, które przez tę ulicę lubi przechodzić na sąsiednie drzewa. 19.06.2017.


Sunsundegui Astral w okolicach Malagi były eksploatowane także w wersji trójosiowej, jednoczłonowej (długość 14,7 m).



Sunsundegui Astral, Portillo, Consorcio de Transporte Metropolitano del Área de Málaga

Sunsundegui Astral, Portillo, Consorcio de Transporte Metropolitano del Área de Málaga
„Deskorolka” czyli trójosiowa wersja Sunsundegui Astral. Tu pojazd o oznaczeniu 5767 w trakcie obsługi linii M-120 w relacji Fuengirola - Torremolinos. Av. Antonio Machado w Benalmadenie. Rejon przystanku „Antonio Machado”. Na dolnym zdjęciu widoczne nowe, małe rondo. Znaki zasłonięte, więc jeszcze nieczynne. Być może nigdy nie zostało otwarte, bo na fotografiach z późniejszego okresu  prezentowanych przez Google już go nie było. To element utrudniający przejazd licznym autobusom turystycznym wyjeżdżającym z  av. de la Telefónica, gdzie znajdują się hotele. 12.06.2017.


Sunsundegui Astral, Portillo, Consorcio de Transporte Metropolitano del Área de Málaga
Powyższy Astral #5767 udokumentowany 45 minut później. Już w trakcie powrotu do Fuengiroli. Benalmadena, przystanek w rejonie portu jachtowego. 12.06.2017.


Sunsundegui Astral, Portillo, Consorcio de Transporte Metropolitano del Área de Málaga
Inny trójosiowy Sunsundegui Astral z firmy Portillo, ale także w trakcie obsługi linii M-120, tu w relacji Torremolinos - Fuengirola. To pojazd o oznaczeniu 5766. Benalmadena, przebiegająca wzdłuż wybrzeża av. Antonio Machado. 10.06.2017.


Moim zdaniem najciekawsi przedstawiciele modelu Astral to przegubowce. W czerwcu 2017 nie widziałem ich zbyt wiele, ale na szczęście jedno ze spotkań z 18-metrowcem (dokładnie 18,75 m) zaowocowało oprócz zdjęć nagranym filmem.


Sunsundegui Astral, Portillo, Consorcio de Transporte Metropolitano del Área de Málaga
Przegubowy przedstawiciel rodziny Astral. Tu egzemplarz o oznaczeniu 5712. Na pierwszym członie minimalnie przysłonięte reklamą malowanie firmowe firmy Portillo, a na przyczepie obowiązkowe zielone barwy Transportes Públicos de Andalucía (Transport Publiczny Andaluzji). Autobus stoi na głównym przystanku w miejscowości Fuengirola. Niedługo rozpocznie on kurs linii M-220 do Marbelli. 17.06.2017.


Sunsundegui Astral, Portillo, Consorcio de Transporte Metropolitano del Área de Málaga
Powyższy Astral #5712 na linii M-220 już rozpoczął kurs do Marbelli, która jest znana między innymi z portu jachtowego, uznawanego za jeden z najładniejszych (nie widziałem, więc nie wypowiem się)
i najdroższych na świecie. Odjazd z przystanku początkowego w centrum Fuengiroli. 17.06.2017. Oprócz 18-metrowych Astrali, innym rodzajem przegubowca kursującym w ramach Consorcio de Transporte Metropolitano del Área de Málaga (Regionalne Konsorcjum Transportu Metropolitalnego Obszaru Malaga) były wówczas tylko autobusy Castrosua Magnus.E.


Sunsundegui Astral, Portillo, Transportes Públicos de Andalucía
Przegubowy Sunsundegui Astral #5711 jako linia M-220 w relacji Marbella - Fuengirola. Droga N-340 w rejonie Marbelli. Zdjęcie wykonane z jadącego autobusu. 15.06.2017.


Sunsundegui Astral, Portillo, Transportes Públicos de Andalucía
Dworzec autobusowy w Marbelli. Tu między innymi zaczyna i kończy trasę linia M-220 do Fuengiroli. Na pierwszym planie obsługujący ją przegubowy Sunsundegui Astral #5708. Zdjęcie wykonałem z autobusu do miejscowości La Línea de la Concepción. 15.06.2017.


Sunsundegui Astral, Portillo, Transportes Públicos de Andalucía
Benalmadena, av. Antonio Machado. Przegubowy Sunsundegui Astral #5709 jedzie bez pasażerów - przejazd techniczny. To była wieczorna pora, więc najprawdopodobniej wracał z linii do bazy. Przegubowe Astrale kursowały po Costa del Sol w układzie drzwi 1-0-2-0. 18.06.2017.


Tak przegubowy Sunsundegui Astral #5712 prezentował się w ruchu. Autobus odjeżdża z pętli (dworca) Estación de Autobuses de Fuengirola, rozpoczynając kolejny kurs linii M-220 relacji Fuengirola – Marbella. Przed nim przejeżdża Castrosua CS-40 Magnus #5669 na linii 38 do miejscowego parku wodnego Aquamijas. 17.06.2017.




Oprócz modelu Astral w ramach Consorcio de Transporte Metropolitano del Área de Málaga kursowały także autobusy Sunsundegui Sideral 2000.


Sunsundegui Sideral 2000, Portillo, Transportes Públicos de Andalucía

Sunsundegui Sideral 2000, Portillo, Transportes Públicos de Andalucía
Sunsundegui Sideral 2000 z firmy Portillo w trakcie obsługi prezentowanej na początku tego wpisu linii M-121 do Mijas. Av. de la Estación, przystanek przy stacji Benálmadena - Arroyo de la Miel kolejki podmiejskiej Cercanías Málaga (linia C-1). Pojazd o oznaczeniu 5746 w charakterystycznej reklamie parku wodnego. 9.06.2017. 


Sunsundegui Sideral 2000, Portillo, Transportes Públicos de Andalucía
Inny Sunsundegui Sideral 2000. Tym razem pojazd o oznaczeniu 5748, udokumentowany w Benalmadenie na av. Antonio Machado, przy wylocie av. de la Telefónica. Autobus przewozi pasażerów, ale zgodnie z informacją na tablicy kierunkowej nie obsługuje linii regularnej (sin servicio - nie ma usługi). 16.06.2017. Przykład malowania zakładowego firmy Portillo (Grupa Avanza) połączonego z obowiązkowym zielonym tyłem Transportes Públicos de Andalucía.


Skąd się wzięła marka Sunsundegui? Przyznam, że początkowe elementy tej nazwy zawsze kojarzyły mi się ze słońcem. Jednak w języku hiszpańskim słońce to „sol”, a nie „sun”. 

Sunsundegui to w rzeczywistości nazwisko założyciela firmy - José Sunsundegui. Pan ten w roku 1944 rozpoczął działalność w branży kolejowej, w miejscowości Irún przy granicy z Francją. Podstawą dochodów były remonty taboru. Początkowo wagonów, a w miarę zdobywania doświadczenia również parowozów. Wtedy firma przeniosła się do miejscowości Alsasua, gdzie ma siedzibę do dzisiaj. 

Kiedy hiszpański przewoźnik kolejowy zaczął remontować tabor w swoich warsztatach, firma Sunsundegui musiała rozpocząć inną działalność. Od roku 1960 remontowano samochody osobowe i dostawcze.

Pierwszy autobus został wyprodukowany dopiero w 1987 roku. To Sunsundegui Korinto. Następnie pojawiały się modele Stylo, Vardi, Vardino, Interstylo i Sideral. Ten ostatni w roku 2000 został zastąpiony nowszą wersją, Sideral 2000. Potem ofertę rozszerzono o prezentowane w tym wpisie Astrale. Obecna oferta Sunsundegui obejmuje cztery modele: Sc5, Sc7, Sb3 i Sb3 Go dostępne w różnych wersjach.



Sunsundegui Sb3Sunsundegui Sb3
Sunsundegui Sb3, przegubowy przedstawiciel najnowszej oferty tego hiszpańskiego producenta. Fragment folderu promocyjnego. Źródło: www.sunsundegui.com.


W następnej części prezentacji autobusów z Costa del Sol pojawi się efekt współpracy indyjsko-hiszpańskiej, czyli Tata Hispano.


Pierwszy materiał o autobusach z Costa del Sol.



Blog Transportowy na Twitterze


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz