wtorek, 23 lutego 2021

Trolejbusy w Valparaíso (2) – Pullman z 1952 roku i model De Agostini

 

Pora na drugą część materiału o najstarszym eksploatowanym liniowo taborze trolejbusowym na świecie (tu link do pierwszej). Ponownie zapraszam do portowego Valparaíso w Chile. 

Zgodnie z obietnicą prezentuję pojazd z roku 1952. Pullman Standard oznaczony numerem 721. Od nowości kursujący po Valparaíso i co ważne, nie przeszedł on modernizacji. Zatem to z zewnątrz stan oryginalny sprzed ponad 60-lat. We wnętrzu pewnie były jakieś ingerencje.

Samochód Google sfotografował ten niezwykły pojazd na ulicy Condell. Co ciekawe, Pullman był wtedy niesprawny. Przed nim ustawił się Mercedes-Benz 711, również własność Trolebuses de Chile S.A. – samochód wieżowy, a jednocześnie pogotowie techniczne. Pracownik techniczny spina oba pojazdy holem sztywnym. Najprawdopodobniej piękny klasyk zostanie przetransportowany do zajezdni przy ul. Van Buren.



Pullman Standard, 721, Trolebuses de Chile S.A.

Pullman Standard, 721, Trolebuses de Chile S.A.

Pullman Standard, 721, Trolebuses de Chile S.A.

Pullman Standard, 721, Trolebuses de Chile S.A.Pullman Standard, 721, Trolebuses de Chile S.A.

Pullman Standard, 721, Trolebuses de Chile S.A.Pullman Standard, 721, Trolebuses de Chile S.A.

Pullman Standard, 721, Trolebuses de Chile S.A.
Trolejbus Pullman Standard o numerze 721 na ulicy Condell. Awaria uniemożliwiła dalszą obsługę linii 802. Do pojazdu podczepia się techniczny Mercedes 711. Za trolejbusem biało-zielony autobus Busscar Micruss - tego typu pojazdy dość licznie kursują po Valparaíso. Lipiec 2015. Źródło: Google Street View.


Pullman Standard, 721; Mercedes-Benz 711; Trolebuses de Chile S.A.

Pullman Standard, 721; Mercedes-Benz 711; Trolebuses de Chile S.A.

Pullman Standard, 721; Mercedes-Benz 711; Trolebuses de Chile S.A.

Pullman Standard, 721; Mercedes-Benz 711; Trolebuses de Chile S.A.Pullman Standard, 721; Mercedes-Benz 711; Trolebuses de Chile S.A.

Pullman Standard, 721; Mercedes-Benz 711; Trolebuses de Chile S.A.
Wieżowy Mercedes-Benz 711 spinany holem sztywnym z Pullmanem #721, a za nimi autobus Busscar Micruss #110 na linii 214. Lipiec 2015. Źródło: Google Street View.


Valparaíso
Valparaíso. Czerwonym znacznikiem zaznaczono miejsce wykonania powyższych zdjęć Pullmana z 1952 roku: ul. Condell 1527.  Źródło: Google Maps.


Valparaíso
Inna mapa Valparaíso. Tym razem po lewej stronie rozwinięty dynamiczny rozkład jazdy dla ostatniego obsłużonego przez zepsutego Pullmana #721 przystanku o nazwie  „Condell - Pudeto”. Od podanych godzin odjazdów w Polsce jest o 4 godziny później. Jak widać jedyna linia trolejbusowa (nr 802) w Chile kursowała wówczas co 5 minut. Tamten rejon opanowały głównie autobusy, przede wszystkim te mniejszej pojemności, jak np. Marcopolo Senior, czy Busscar Micruss. Źródło: Google Maps. 19.02.2021 (piątek).


Publikacja w Blogu Transportowym pierwszego wpisu o trolejbusach w Valparaíso zbiegła się z podaną przez De Agostini informacją, że w jednym z kolejnych numerów kolekcji „Kultowe Autobusy PRL-u”, na początku 2021 roku będzie dostępny model Pullmana Standard. Malowany na zielono, więc na pewno z Valparaíso. Przyznam, że bardzo ucieszyła mnie ta wiadomość. 

Model ten już mam i polecam zakup, który wciąż jest możliwy przez Internet (zeszyt nr 69). Wygląda na to, że twórcy tej miniatury wzorowali się na wozie nr 814. Od prezentowanego powyżej #721 różni on się innymi bocznymi oknami. W rzeczywistości jest on starszy od #721, bo z roku 1947 i nadal pozostaje zachowany w stanie oryginalnym. Pierwotnie eksploatowany w Santiago (stolica Chile). 



Pullman Standard, „Kultowe Autobusy PRL-u”

Pullman Standard, „Kultowe Autobusy PRL-u”Pullman Standard, „Kultowe Autobusy PRL-u”
Model trolejbusu Pullman Standard, który ukazał się jako zeszyt nr 69 serii „Kultowe Autobusy PRL-u”. Tu jeszcze w wersji opakowanej. Wyprodukowano w Bangladeszu.


Model Pullmana #814 będzie bohaterem oddzielnego wpisu prezentującego niezwykłe trolejbusy z Chile. Wcześniej jednak pokażę kolejne egzemplarze udokumentowane przez Google. Tu link do tego materiału.



Blog Transportowy na Twitterze


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz