Wracam do ubiegłorocznego materiału dotyczącego dojazdu na targi Czech Raildays 2018 z Krakowa. Pisałem wówczas o autobusach (tu link). Teraz pora na pociągi. Po dotarciu na stację Ostrava-Svinov był to mój kolejny środek transportu. Targi odbywają się przy ulicy Mariánskohorskiej, czyli w bezpośrednim sąsiedztwie głównego dworca kolejowego. Można tam dojechać komunikacją miejską i pociągiem. Ta druga opcja okazała się atrakcyjniejsza czasowo i cenowo oraz ciekawa taborowo. Niestety za spisywanie tego tekstu zabrałem się z pewnym opóźnieniem i nie mogę porównać ubiegłorocznych cen biletów na odcinku Ostrava-Svinov - Ostrava hl.n., natomiast obecnie, czyli na czerwiec 2019 bilet kolejowy dla tej relacji (na pociąg osobowy) kosztuje 17 koron, czyli 2,83 zł. Przejazd trwa 7 minut.
Tramwaj (np. linii 8) odcinek ten pokonuje w rozkładowym czasie ponad 20 minut. Konieczny jest zatem zakup biletu na 30 minut za 20 koron (cena od 1 września 2018), czyli w przeliczeniu za 3,33 zł. Cenowo różnica zatem niewielka, ale czasowo spora, zwłaszcza że do przystanku tramwajowego ze stacji Ostrava-Svinov trzeba trochę przejść.
Jak już pisałem, autobus Leo Express z Krakowa (linia ze Lwowa) dowiózł mnie pod dworzec Ostrava-Svinov o godzinie 10:50, czyli blisko z godzinnym opóźnieniem. Do najbliższego pociągu w stronę targów miałem 20 minut. Wystarczająco, aby kupić bilet i zrobić kilka zdjęć.
Przy jednym z peronów stał już podstawiony mój pociąg. Osobowy nr 2935 relacji Ostrava-Svinov (11:10) - Mosty u Jablunkova (Mosty koło Jabłonkowa) na 12:55 przez Bohumín (11:25/26) i Třinec (Trzyniec) na 12:27. Oznaczenie tej trasy w systemie ODIS to S2. Jego standardowa obsługa to trójczłonowy piętrowy ezt serii 471, czyli CityElefant. W tym przypadku była to jednostka nr 082, którą nazwano „Terezka”.
CityElefant nr 082 przewoźnika České dráhy jako linia S2 podstawiony na stacji początkowej Ostrava-Svinov. Odjazdy z częstotliwością co godzinę. Długość trasy 72 km. 19.06.2018.
Za peronami stały dwa składy z elektrowozami. Z pasażerskim złożonym ze słowackich wagonów oczekiwała Škoda 65E1 Kolei Czeskich oznaczona jako 150 222-8. Rocznik 1978. W podróż wyruszy dopiero za kilka godzin, o 16:42 jako międzynarodowy rychlík nr 347 „Detvan“ w relacji Ostrava-Svinov - Český Těšín (Czeski Cieszyn) [17:33/34] – Čadca (18:05/07) – Žilina (18:32/54) - Banská Bystrica (20:26/29) - Zvolen osobná stanica (20:53). Lokomotywa 150 222-8 poprowadzi go do stacji Žilina. Na dalszym odcinku skład przejmie słowacka spalinówka serii 757.
Obok „Detvana“ na możliwość jazdy oczekiwał Siemens Vectron z czeskiej firmy Unipetrol Doprava (należąca do Grupy Orlen). Maszynę tę oznaczono jako 383 051-0. Świeżynka, rocznik 2018.
Wracam jednak do podróży CityElefantem. Obowiązkowo zająłem miejsce na piętrze, które było wyłącznie do mojej dyspozycji.
W drodze do Ostravy hl.n. mój pociąg miał jeden postój. Warto o nim wspomnieć, bo to w przypadku kolei rozwiązanie nietypowe, choć w Czechach popularne. Był to postój na przystanku „na żądanie” Ostrava-Mariánské Hory.
Ze stacji Ostravy hl.n. pieszo, około 10 minutowym spacerem dotarłem na teren targowy. Pełna relacja z targów Czech Raildays 2018 pod tym linkiem.
Obok „Detvana“ na możliwość jazdy oczekiwał Siemens Vectron z czeskiej firmy Unipetrol Doprava (należąca do Grupy Orlen). Maszynę tę oznaczono jako 383 051-0. Świeżynka, rocznik 2018.
Siemens Vectron i Škoda 65E1 za peronami stacji Ostrava-Svinov.
Wnętrze górnego pokładu CityElefanta nr 082.
CityElefant nr 082 na stacji Ostrava hl.n.
Polski akcent na głównym ostrawskim dworcu kolejowym. ET22-668 z PKP Cargo.
Ze stacji Ostravy hl.n. pieszo, około 10 minutowym spacerem dotarłem na teren targowy. Pełna relacja z targów Czech Raildays 2018 pod tym linkiem.
Wychodząc z obszaru wystawienniczego można było oglądać ruch pociągów na linii w stronę stacji Ostrava střed, o której pisałem tutaj.
Bezpośrednio od strony terenów targowych odstawiono dwa elektrowozy. Pierwszy to Siemens EuroSprinter (nazywany także Taurus) przewoźnika AWT. Oznaczono go jako 183 714-5. Rocznik 2011.
Za nim stała inna wersja EuroSprintera. Pomalowana na czarno maszyna oznakowana jako ES64F4-154. Rocznik 2009. Własność firmy MRCE, która specjalizuje się w leasingu taboru kolejowego.
Maszyna ta była wynajmowana np. przez PKP Intercity i PKP Cargo (kursowała pod oznaczeniem EU45-154).
Równolegle do widocznych z parkingu targowego bocznych peronów stacji Ostrava hl.n. stały odstawione wagony towarowe. Niektóre wyglądały na nieużywane, mocno zniszczone. Szczególnie zielone cysterny.
Nie były to jednak ostatnie kolejowe atrakcje tego dnia. Spory materiał filmowy i fotograficzny powstał jeszcze na stacji Ostrava-Svinov.
Bezpośrednio od strony terenów targowych odstawiono dwa elektrowozy. Pierwszy to Siemens EuroSprinter (nazywany także Taurus) przewoźnika AWT. Oznaczono go jako 183 714-5. Rocznik 2011.
Za nim stała inna wersja EuroSprintera. Pomalowana na czarno maszyna oznakowana jako ES64F4-154. Rocznik 2009. Własność firmy MRCE, która specjalizuje się w leasingu taboru kolejowego.
Maszyna ta była wynajmowana np. przez PKP Intercity i PKP Cargo (kursowała pod oznaczeniem EU45-154).
Siemens EuroSprinter.
Równolegle do widocznych z parkingu targowego bocznych peronów stacji Ostrava hl.n. stały odstawione wagony towarowe. Niektóre wyglądały na nieużywane, mocno zniszczone. Szczególnie zielone cysterny.
Wagony odstawione w części towarowej stacji Ostrava hl.n. W tle pierwszego zdjęcia lokomotywa 754 081-8.
Parking przy targach był bardzo dobrą miejscówką do oglądania i ewentualnej dokumentacji przejeżdżającego taboru, z której korzystało wiele osób odwiedzających Czech Raildays 2018. Ze względu na liczne słupy i inne „przeszkadzacze” ograniczyłem się do nagrywania filmu. Zobaczycie na nim pociąg prywatnego przewoźnika RegioJet nr IC 1014 relacji Havirov (14:07) – Praha hl.n. (17:52). Prowadzi go Škoda 99E2 oznaczona jako 162 117-6. Rocznik 1991. Odkupiona od włoskiego przewoźnika Ferrovie Nord z Mediolanu.
Następnie przejeżdża rychlík nr 1127 w relacji Olomouc hlavní nádraží (11:04) – Bruntál (12:23/26) – Krnov (12:51/13:06) - Opava východ (13:33/37) - Ostrava střed (14:15). Tworzy go biało-niebieski wagon motorowy serii 843, biało-czerwony wagon doczepny serii Btn753 i biało-niebieski sterowniczy serii Bftn791.
Kolejny pociąg nadjechał już po kilku minutach. To prowadzony „brejlovcem” osobowy nr 3158 relacji Ostrava hl.n. (14:21) - Frýdek-Místek (14:55/59) - Frýdlant nad Ostravicí (15:12). Lokomotywa serii 754, której numeru niestety nie ustaliłem.
Następny bohater nagrania to manewrujący „brejlovec”, czyli 754 081-8. Pisałem już o nim w tym materiale.
Spalinówka docelowo podpięła się do składu osobowego nr 3138 relacji Ostrava hl.n. (14:51) - Frýdek-Místek (15:25/29) - Frýdlant nad Ostravicí (15:42/46) - Frenštát pod Radhoštěm město (16:13). To właśnie z tym pociągiem widać ją w następnej scenie. Odjazd ze stacji Ostrava hl.n. nagrywany z pierwszego wagonu.
Wysiadłem na przystanku Ostrava-Stodolní, gdzie powstała końcowa część filmu, czyli odjazd 754 081-8 i przejazd luzem lokomotyw AWT serii 740 (pierwsza to 740 551-7).
Przyznam, że przejazd pociągiem wagonowym prowadzonym przez lokomotywę spalinową był dla mnie prawdziwą „kolejową wisienką na torcie”. Ostatni raz takim składem jechałem bardzo dawno temu, chyba jeszcze w latach 90-tych, pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem, a Świdnicą.
„Brejlovec” nr 754 081-8 na stacji Ostrava hl.n. gotowy do odjazdu z pociągiem osobowym nr 3138 w kierunku: Frenštát pod Radhoštěm město. Ta trasa w systemie ODIS ma nr S6. Do pokonania odległość 48 km. W chwili wykonania zdjęcia lokomotywa miała zgaszony silnik. Został uruchomiony bezpośrednio przed odjazdem. Linia S6 kursuje z maksymalną częstotliwością co 30 minut, w różnych wariantach (inne stacje końcowe, najdłuższa wersja do miejscowości Valašské Meziříčí, odległość 72 km).
Wnętrze pierwszego wagonu pociągu nr 3138. To seria Bdtee286.
Lokomotywa 754 081-8 właśnie wyruszyła ze stacji Ostrava hl.n. Po prawej stronie stojący przy wyjściu z terenów targowych Siemens EuroSprinter z AWT.
Nim wsiadłem do składu prowadzonego „brejlovcem” sfotografowałem pociąg osobowy nr 3058 relacji Ostrava hl.n. (14:49) - Studénka (15:11/16) - Mošnov,Ostrava Airport (15:24). W systemie ODIS to linia S4. Obsługiwała go dwuczłonowa Škoda 7Ev nazywana RegioPanter. Własność przewoźnika České dráhy. Pojazd oznaczony jako 650 008-6.
Lokomotywa 740 551-7 z AWT (+ inna 740) przejeżdżają przez przystanek Ostrava-Stodolní.
Nie były to jednak ostatnie kolejowe atrakcje tego dnia. Spory materiał filmowy i fotograficzny powstał jeszcze na stacji Ostrava-Svinov.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz