W czwartek, 19 października 2017 na krakowskie ulice wyruszył kolejny testowy autobus. To Solaris Urbino 12,9 Hybrid, którego sprawdzanie na liniach podmiejskich rozpoczęło MPK Kraków.
Jak już wcześniej pisałem (link), przewoźnik ten w ostatnich miesiącach testuje różne pojazdy. Tym razem wybór padł na autobus używany. To rocznik 2014. Wyprodukowany dla norweskiego przewoźnika Tide Buss z miejscowości Bergen. Otrzymał tam numer taborowy 3209. Solaris ten wraz z innymi autobusami tego typu obsługiwał linie w ramach sieci połączeń Vestfold Kollektivtrafikk. Kursował np. na trasie nr 172 w relacji Ringkollen – Sandefjord – Mosserød – Åbol. W roku 2017 Solarisy te wycofano z eksploatacji. Zostały one zastąpione innymi hybrydami: Scania CityWide.
Egzemplarz, który trafił do Krakowa został przydzielony do zajezdni Bieńczyce. Otrzymał tam tymczasowy numer taborowy BH100. Pojazd ma nadal oryginalne, biało-zielone barwy oraz niektóre norweskie napisy. Oprócz tego, że jest hybrydą i ma nietypową długość (12,9 m), jego cechą charakterystyczną jest ilość wejść. Tylko dwa, w układzie: 1-2-0. W przypadku linii miejskich, w krakowskich realiach byłby to problem, znacznie utrudniający szybką wymianę pasażerów na przystankach. Dlatego testowa hybryda trafiła na linie aglomeracyjne, gdzie większość pasażerów podróżuje na dłuższej odległości, a w związku z tym brak trzecich drzwi nie jest aż tak uciążliwy.
Podstawowym zadaniem hybrydowego testera jest obsługa linii 222 (do miejscowości Słomniki, gdzie przejazd w jedną stronę trwa 48 minut) i 232 (do miejscowości Goszcza, przejazd w jedną stronę 38 minut) z pętli Czyżyny Dworzec. Tam też udało mi się go sfotografować w sobotę, 4 listopada 2017.
Solaris Urbino 12,9 Hybrid wjeżdża na pętlę Czyżyny Dworzec, kończąc kurs linii 222 z miejscowości Słomniki. 4.11.2017.
Postój na przystanku dla wysiadających.
Testowa hybryda po zakończeniu kursu na linii 222 odjechała do zajezdni Bieńczyce.
Solarisy Urbino 12,9 Hybrid z Tide Buss zostały w 2017 roku zastąpione hybrydowymi Scaniami CityWide. Google kilka z nich sfotografowało w lipcu 2017. Tu Scania #3163 obsługująca linię 172, na której wcześniej kursowały Solarisy. Møllers Gate w miejscowości Sandefjord. Fot. Google Street View.
Testy Solarisa Urbino 12,9 Hybrid są jednymi z dłuższych, bo trwają już blisko dwa miesiące. Czy jest to zapowiedź zakupu tego typu autobusów?
Przypomina mi to sytuację z lat ubiegłych, gdy na testy do MPK Kraków trafiła używana przegubowa Castrosua CS-40 City. Później został ogłoszony przetarg i ostatecznie przewoźnik kupił sześć egzemplarzy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz