Jak już pisałem (link) wrześniowe
obchody 120-lecia komunikacji miejskiej w Ostrawie były niezwykłym
wydarzeniem. Swoistym rajem dla miłośników transportu. Tym wpisem
zaczynam obszerniejszą relację z tej niesamowitej imprezy. Na początek
trolejbusy.
Ten
środek transportu 13 września 2014 był prezentowany tylko na terenie
warsztatów Martinov. W pobliżu nie przebiega żadna linia trolejbusowa,
ale na terenie zakładu, dokładnie wokół niego, jest rozwieszona sieć
trakcyjna. Możliwa była więc prezentacja statyczna i dynamiczna tego
typu taboru. Łącznie pokazano trzy historyczne trolejbusy. Były to:
Škoda 9Tr, Škoda 8Tr z doczepką B40 oraz Tatra T400/IIIA. Pierwszy z
wymienionych nie jeździł, a dwa pozostałe kursowały na przemian co pół
godziny, co dawało łączny 15 minutowy takt. Te krótkie przejażdżki
cieszyły się wyjątkowym powodzeniem. W przypadku Škody 8Tr dodatkową
atrakcją była możliwość podróżowania w przyczepce.
Zaraz
przy wejściu na teren zakładu ustawiony był statyczny element
trolejbusowej ekspozycji. To Škoda 9Tr #82. Rocznik 1977, z ruchu
liniowego wycofana w roku 1988. Te Czechosłowackie trolejbusy były
produkowane w latach 1960 – 1982. Łącznie powstało ich ponad 7400
egzemplarzy. Większość produkcji trafiła na eksport, głównie do
ówczesnego ZSRR. Ostrawską komunikację miejską obsługiwało 75
przedstawicielek modelu 9Tr, które były dostarczane w latach 1962 –
1981, w tym 14 egzemplarzy w wersji dwudrzwiowej. Ostatni regularny
liniowy przejazd Škody 9Tr po ostrawskich ulicach odbył się 20 maja
1997. Nie wszystkie wycofywane egzemplarze kasowano. Część z nich
została sprzedana i co ciekawe, niektóre „dziewiątki” nadal są
eksploatowane. W Internecie znajdziemy np. zdjęcia z ukraińskiego miasta
Równe, po którym wciąż kursują ex ostrawskie 9Tr.
Prezentowany
#82 ma dość ciekawą historię, bo jak podaje na swojej stronie Dopravni
Podnik Ostrava, to egzemplarz, który miał pierwotnie trafić do Kabulu w
Afganistanie. Pojazd pozostał jednak w Czechosłowacji. W roku 1988
został wycofany z ruchu liniowego i stał się wozem szkoleniowym. Jednak
już dwa lata później zaczął pełnić funkcję pojazdu historycznego, mimo
iż jeszcze przez 7 lat Škody 9Tr były eksploatowane liniowo.
Ponieważ
„dziewiątkę” ustawiono tuż przy wejściu, wciąż była oblegana przez
zwiedzających. Wykonanie zdjęcia bez osób w kadrze było więc dość sporym
wyzwaniem. Oto historyczna Škoda 9Tr #82:
Prezentacja
jeżdżących po terenie zakładu trolejbusów w dalszej części relacji.
Przy okazji zapraszam do przejrzenia czeskiej strony o trolejbusach w
Kabulu. Dobrze, że Škoda #82 tam nie trafiła – link.
Na
koniec jeszcze zdjęcie fragmentu wnętrza historycznej 9Tr, a dokładniej
oznaczenie miejsca dla kocarka, czyli wózka dziecięcego (uwielbiam
język czeski). Tak to wygląda:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz