Inne
wysokopodłogowe wiedeńskie tramwaje to silnikowe E2. Do Wienner Linien
trafiały w latach 1978 – 1990, łącznie 122 egzemplarze. Obecnie jeżdżą
solo lub z doczepami C5 (z lat 1978 – 1995, łącznie dostarczono 117
egzemplarzy). Ich cechą charakterystyczną są wysuwane na przystankach
stopnie (dotyczy to także doczep C5). We wnętrzu zastosowano takie same
drewniane siedzenia jak w E1, ale ich układ nieco różni się. Debiut
liniowy pierwszego składu E2+C5 nastąpił 28 sierpnia 1978, na linii 6.
Poniżej kilka zdjęć przedstawiających te ciekawe pojazdy.
Skład
E2+C5 #4033+1433 jako linia D w stronę pętli Nußdorf. Tramwaj przeszedł
małą modernizację - otrzymał diodowe tablice kierunkowe. Nie jest to
jednak jakieś wyjątkowe rozwiązanie - tak unowocześniono także inne
E2+C5. Na zdjęciach skład przejeżdża przez Universitätsring, czyli obok
budynku austriackiego parlamentu. Wagony powstały w 1979 roku.
1.05.2012.
Wagony
E2+C5 #4016+1416 także jako linia D, lecz w przeciwnym kierunku, do
pętli Südbahnhof. Miejsce jak wyżej - Universitätsring. Oba pojazdy
powstały w 1978 roku. Po prawej stronie skład E1+C3 #4536+1200 (rocznik
1974 i 1960) na linii nr 2. 30.04.2012.
Skład
E2+C5 #4324+1479 na linii D. Przystanek „Rathausplatz/Burgtheater”
(czyli „Plac Ratuszowy/Teatr Zamkowy”), postój i odjazd. Wagon silnikowy
to rocznik 1990, a doczepa 1987. Z tego przystanku korzystają dwie
linie tramwajowe, nr 1 i prezentowana D. 30.04.2012.
Powyższy skład E2+C5 #4324+1479 na dalszym odcinku, pomiędzy przystankami „Rathausplatz/Burgtheater”, a „Schottentor”.
Wagony
E2 #4066 i C5 #1466 (prawdopodobnie) na linii 71, kierunek
Schwarzenbergplatz (obecnie trasa jest wydłużona do końcówki Börse).
Strassenbahnhaltestelle (czyli przystanek) przy skrzyżowaniu Rennweg z
Ungargasse. Wagon silnikowy to 1987 rocznik. Doczepa (przy założeniu, że
to #1466) jest o rok młodsza. 2.05.2012.
Rennweg
przed skrzyżowaniem z Ungargasse (widok w przeciwną stronę niż na
wcześniejszym zdjęciu). Do pętli Kaiserebersdorf zmierza linia 71, czyli
skład E2+C5. Wagon silnikowy to #4314 z 1986 roku. Numeru doczepnego
niestety nie ustaliłem. Tramwaj przed chwilą przejechał obok
Belwederegarten, czyli ogrodu zamku Belweder. Policjant chyba był
przekonany, że to on jest celem zdjęcia. 2.05.2012.
Dalszy
odcinek Rennweg (przemieszczając się w stronę Ringu). Linia 71 do
Kaiserebersdorfu, czyli skład E2+C5. Numeru doczepy nie ustaliłem, a
wagon silnikowy to #4316 z roku 1989. Tramwaje tej trasy w dzień roboczy
kursują co 5 - 8 minut. W soboty i święta też jeżdżą często, co 10
minut. 2.05.2012.
Przez
Wiedner Hauptstraße jedzie skład #4055+1455 na linii 62. Jest on już
u celu swej podróży. Za chwilę dojedzie do pętli Kärntner Ring, Oper,
czyli przy słynnej wiedeńskiej operze. 30.04.2012.
Linia
62 w przeciwnym kierunku, do pętli Lainz Wolkersbergenstraße. Obsługuje
ją skład #4064+1460. Początkowy odcinek trasy, czyli Wiedner
Hauptstraße, przystanek „Resselgasse”. Obok przejeżdża lokalny pociąg z
miejscowości Baden do centrum Wiednia. Jak już wcześniej pisałem, temat
Wiener Lokalbahnen omówię w późniejszym czasie. Linia 62 ma ciekawy
przebieg - za kilka przystanków zjedzie do dość długiego podziemnego
tunelu. 30.04.2012.
Prezentowana
już wcześniej słynna pętla Kärntner Ring, Oper. Trasę kończy tu linia
tramwajowa 62 oraz podmiejski pociąg do miejscowości Baden. Po
oddzielnych torach biegnących wzdłuż niewidocznej na zdjęciu jezdni (na
lewo od wagonów) jeżdżą także tramwaje linii D, 1 i 2, a obecnie także
71 (wówczas linia ta tędy nie jeździła). Obok składu E2+C5 #4053+1453 z
Wiener Linien stoi pociąg GT8+GT8 #4-124+4-102 z Wiener Lokalbahnen.
2.05.2012.
Universitätsring,
przystanek przy ratuszu. Mijanka dwóch składów E2+C5 na linii D.
Wagony #4003+1403 jadą do pętli Südbahnhof, a #4015+1415 do końcówki
Nußdorf. Elektroniczna tablica podaje ilość minut pozostałych do
przyjazdu tramwaju danej linii. Rozwiązanie dość powszechne na wielu
wiedeńskich przystankach. 30.04.2012.
Schwarzenbergplatz,
czyli piękne, wysokie budynki i tramwaj objeżdżający pomnik Karla
Philippa zu Schwarzenberga (austriacki książę, feldmarszałek,
dyplomata). Prezentowany już wcześniej skład E2+C5 #4324+1479 na linii D
do pętli Nußdorf. 30.04.2012.
Poprzednie części z tej serii: część 1, część 2, część 3.
Druga część filmu prezentującego wiedeńskie tramwaje:
Na
tym kończę tramwajową relację z Wiednia. Temat szynowych pojazdów
jeżdżących po austriackiej stolicy jeszcze powróci w Blogu
Transportowym. To jednak już w dziale Kolej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz