Dział „Ciężarówki” ostatnio został zdominowany przez informacje prasowe.
Czas więc to zmienić, dodając coś swojego. Będzie trochę historycznie,
choć we współczesnych realiach. Po Polsce wciąż jeszcze jeździ wiele
ciężarówek z okresu PRL-u, co bardzo mnie cieszy i gdy tylko nadarzy się
okazja, staram się je fotografować. Czasami pewne zdjęcia to efekt
przypadku, inne są następstwem zaplanowanej sesji, bo dany „eksponat”
stale parkuje w tym samym miejscu. Dziś ten drugi przypadek, choć na
koniec wpisu powrócę do tego pierwszego. Zatem zapraszam do Krakowa, w
okolicę al. Pokoju. Swoje stałe miejsce postoju ma tam Star 28
podnośnik. Pojazd niedawno przeszedł remont. To dobrze, bo jest szansa,
że jeszcze trochę pojeździ. Źle, bo ma dość dziwne kolory. Oto on:
Mam także zdjęcie tego pojazdu wykonane przed remontem. Niestety jakościowo jest takie sobie, bo byłem wówczas bez aparatu. Zatem mamy kwiecień 2008 roku:
Na Starze jest podany adres www – niestety taka strona nie istnieje. W
reklamie na pojeździe jego właściciel pisze, że ma także dźwigi. Przy
al. Pokoju ich niestety nie było, a szkoda, bo może to też takie ciekawe
historyki. Takie pojazdy (czyli historyki), ale z innych firm
nadjechały dosłownie po chwili i zupełnie niespodziewanie. Najpierw Star
200 hakowiec z krakowskiego MPO, przy którym aparat trochę mi wariował i
nie utrwaliłem go zbyt dobrze:
Tuż za nim nadjechała dość egzotyczna w Polsce zabudowa, czyli Kamaz (jaki to typ?) dźwig:
Przepalone niebo i szeroki kąt, ale Kamaz utrwalony. Tak wyglądał jego bok:
--------------------------------------------------------------
Na zakończenie jeszcze trochę historii. Samochód Star 28 był produkowany
w latach 1968 – 1989. Tak więc fotografowany podnośnik może mieć
najmniej 22 lata. Równolegle, lecz nieco krócej (1968 – 1983) powstawał
Star 29. Pojazd identyczny, ale napędzany silnikiem benzynowym (typu S47
o mocy 105 KM). W Starze 28 silnik diesla (typu S530A o mocy 100 KM).
Modele te były z założenia elementem pośrednim (ładny mi element
pośredni, który powstawał tyle lat) pomiędzy Starami 25 i 27, a
nowocześniejszym Starem 200. Co ciekawe, kabina modelu 28 i 29 powstała
we współpracy z francuską firmą Chausson. Na ówczesne (1968 r.) realia
była bardzo nowoczesna, zapewniając np. takie luksusy jak „regulowanie
położenia koła kierowniczego”, czy możliwość zainstalowania radia.
Wygląda bardzo porządnie, a praca na tej maszynie jest świetna.
OdpowiedzUsuń