Pod koniec marca pisałem o dostawie nowych Solarisów do Krakowa, a wśród nich pojazdu z fabrycznym numerem 10001 (link).
Wspomniałem wówczas o egzemplarzu, który otrzymał fabryczny numer
10000. To autobus ostatnio bardzo modnego i popularnego rodzaju, czyli
elektryczny. Dokładnie Solaris Urbino 12 electric.
Pojazd
ten został sprzedany do Niemiec, do przewoźnika o nazwie Rheinbahn z
Dusseldorfu. W jego flocie zobaczymy także inne Solarisy, ale już z
tradycyjnym, spalinowym napędem: Urbino 12 i Urbino 18, te drugie także w
wersji hybrydowej. „Dziesięciotysięcznik” trafi do Dusseldorfu wraz z
innym Urbino 12 electric. Oba pojazdy będą wyposażone w system ładowania
plug-in i będą posiadały akumulatory o pojemności 210 kWh. Dodatkowo
będą przystosowane do zamontowania na dachu pantografu – do szybkiego
ładowania kontaktowego.
Solaris nr 10000, czyli Urbino 12 electric dla Rheinbahn Dusseldorf.
Elektryczne
Solarisy trafiają także do innych niemieckich przewoźników. W czwartek,
27 marca 2014 w Brunszwiku oficjalnie zaprezentowano ładowanego
indukcyjnie Solarisa Urbino 12 electric. To pierwszy z pięciu
egzemplarzy, które jeszcze w tym roku zostaną dostarczone do
Braunschweiger Verkehrs AG. Po prezentacji autobus wykonał dwa przejazdy
po trasie specjalnej, a następnie rozpoczął obsługę ogólnodostępnej
linii M19. To trasa okrężna zaczynająca i kończąca kursy na pętli
Hauptbahnhof, przez Ost-Ring i West-Ring. Czas przejazdu 34 minuty, a
częstotliwość odjazdów nawet co 10 minut (dni robocze).
Na
czym polega ładowanie indukcyjne w Solarisach dla Brunszwiku? Pod
podłogą zamontowano specjalne urządzenie, które pobiera bezdotykowo
energię z ładowarek umieszczonych w infrastrukturze przystankowej.
Autobus jest więc dość często doładowywany, dlatego też możliwe było
zamontowanie małych baterii, które nie zajmują zbyt wiele miejsca.
Prezentowany 12-metrowy model ma baterie o pojemności 60 kWh. Większe
zostaną zamontowane w czterech kolejnych Solarisach dla Brunszwiku. Będą
to baterie o pojemności 90 kWh. Nie trafią one jednak do modelu Urbino
12 electric, ale do jego przegubowych odpowiedników (Urbino 18
electric). Tu warto dodać, że będą to pierwsze elektryczne przegubowce
wyprodukowane przez Solarisa. System indukcyjnego ładowania o nazwie
PRIMOVE dostarczyła firma Bombardier, która podaje na swojej stronie, że
to pierwsze takie rozwiązanie na świecie. Żaden inny przewoźnik jeszcze
nie rozpoczął eksploatacji autobusów z systemem indukcyjnego ładowania.
Co ciekawe, proces ładowania baterii nie wydłuży czasu przejazdu. Trwa
to zaledwie kilka sekund. Elementy systemu PRIMOVE są umieszczone na
pętli Hauptbahnhof i wybranych przystankach. Części naziemne zostały
odpowiednio wkomponowane w zabudowę przystankową, stając się np.
nośnikiem reklam.
Solaris
Urbino 12 electric dla Braunschweiger Verkehrs AG z systemem
indukcyjnego ładowania PRIMOVE firmy Bombardier. Oficjalna prezentacja
27.03.2014.
Ten sam Solaris Urbino 12 electric w trakcie obsługi linii M19. 27.03.2014.
System indukcyjnego ładowania PRIMOVE firmy Bombardier, schemat działania.
Krótki film prezentujący działanie systemu PRIMOVE:
Zakup
pięciu elektrycznych Solarisów przez Braunschweiger Verkehrs AG to
element projektu o nazwie „emil”. Tłumacząc ten skrót na język polski
otrzymamy: „elektromobilność poprzez indukcyjne ładowanie”. Pierwszy
etap tego projektu zakłada obsługę wspomnianej linii M19 wyłącznie
taborem elektrycznym ładowanym indukcyjnie. „Emil” jest realizowany
przez firmę Bombardier, Braunschweiger Verkehrs AG i brunszwicką
politechnikę. Być może do jego obsługi zostanie dokupiony jeszcze jeden
Solaris. Zawarta umowa daje taką dodatkową możliwość.
Elektryczny
Solaris trafi także do Szwecji, do miejscowości Västerås. Będzie to
model Urbino 12 electric, ale wyróżniający się innymi rozwiązaniami.
System ładowania jak dla Dusseldorfu, czyli plug-in, ale pojemność
baterii mniejsza, wynosząca 160 kWh. Sama bateria zostanie podzielona na
cztery moduły, dzięki czemu nacisk na obie osie zostanie równomiernie
rozłożony. Dwa moduły (każdy po 40 kWh) trafią na dach autobusu i tyle
samo na jego koniec, po lewej stronie. Swoistą ciekawostką jest
wyposażenie elektrycznego Solarisa w gazowe ogrzewanie. Piec gazowy
będzie zasilany z dwóch umieszczonych na dachu butli.
Jeszcze
inne rozwiązanie będzie zastosowane w elektrycznych Solarisach dla
Hamburga. Trafią tam dwa modele Urbino 18,75 electric z wodorowym
ogniwem paliwowym, które zwiększa zasięg pojazdu. Te najdłuższe w
ofercie Solarisa autobusy będą wyposażone w baterie o pojemności 120
kWh. Do ich ładowania posłużą wspomniane wodorowe ogniwa paliwowe, które
dostarczy firma Ballard. Moc ogniw to 101 kilowatów. Mam nadzieję, że
za jakiś czas Solaris poda więcej informacji na ten temat.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz