W dziale Wodne pisałem już o promach w Pireusie i o małym stateczku pływającym po Odrze w Kędzierzynie-Koźlu.
Teraz
zapraszam do Darłowa. To zachodniopomorskie miasteczko dobrze
znane turystom. Wodne środki transportu występują tam dość licznie.
Przede wszystkim są to kutry rybackie. To zresztą nic dziwnego, bo kutry
to wszakże coś normalnego i powszechnego nad morzem. Szczególnie w
Darłowie zawsze było ich dużo. Były więc państwowe (np. duże rufowce
B410 z firmy „Kuter”) i prywatne jednostki. Wszystkie pod polską
banderą. „Kuter” przestał istnieć, rufowce przeszły w prywatne ręce, ale
nadal w Darłowie było dużo polskich kutrów. Przez kilka lat nie
gościłem nad polskim morzem i w końcu w czerwcu 2012 przyjechałem do
Darłowa, a konkretnie do jego nadmorskiej części, czyli Darłówka.
Spacerując przy tamtejszym kanale portowym (rzeka Wieprza) nie sposób
nie oglądać kutrów. I tu pojawia się niespodzianka. Niekoniecznie
pozytywna. Jest sporo kutrów, ale pod obcą banderą. Nasze sprzęty
trafiły na złom, a do Darłowa (i pewnie do innych bałtyckich portów
rybackich) przypływają zagraniczni rybacy, korzystający ze starych ex
niemieckich lub skandynawskich kutrów.
Z
jednej strony takie „obce” kutry to ciekawe urozmaicenie nadmorskiej
codzienności, z drugiej jednak boli, że nasi rybacy nie mają pracy, a
inni, z tak daleka przypływają i w Polsce zarabiają. Nie to jest jednak
tematyką bloga, tylko środki transportu. Zatem poniżej mały fotoreportaż
o kutrach w Darłowie. Wszystkie zdjęcia wykonałem na początku czerwca
2012.
Kuter Lipton EK-9725 z Estonii, z małej miejscowości Dirhami. Rocznik 1970, zwodowany w Niemczech.
Kuter
Seewolf NC 309 z Niemiec. Zwodowany w niemieckim Bremerhaven w 1985
roku. Od 19.04.1999 jego macierzystym portem jest Cuxhaven.
Kuter Westbank SAS 110 z Niemiec. Rocznik 1990.
Kuter Herry EK-9714 z Estonii, dokładnie z Talina. Ex Niemcy, zbudowany w 1974 roku. Jednostka właśnie wypływa z Darłówka.
Kuter Gaisma LVR-0696 z łotewskiej Rygi. Rocznik 1984.
Kuter
Hanna EK-9723 z Estonii, z małej miejscowości o nazwie Nasva. Rocznik
1961, zwodowany w Holandii. Najprawdopodobniej już wtedy trafił do
Danii, do miejscowości Bogö, której nazwa jest widoczna na dziobie.
Kuter Predaine LVR 0837, czyli kolejny gość z estońskiej Rygi.
Kuter Amazon EK-9702 z Estonii, Nasva. Zwodowany w 1961 roku w Norwegii.
Kuter Hoglande LVR-0738 z Łotwy, z Rygi. Zwodowany w 1983 roku w rosyjskiej Sosnovce.
Pośród tych zagranicznych jednostek były także polskie. Jednak znacznie mniejsze i nie tak liczne.
Niemiecki kuter SAS 211 w otoczeniu mniejszych polskich jednostek (z Darłowa): DAR-10 i DAR-16. Za nim inni goście z zagranicy.
Kuter DAR-169. Rocznik 1975, od początku w Darłowie, początkowo jako własność Przedsiębiorstwa Połowów i Usług Rybackich „Kuter”.
DAR-16 wypływa w morze. To najstarszy kuter zaprezentowany w tym wpisie. Rocznik 1952. Zbudowany w Stoczni Szczecińskiej, typ KS-06. Zaczynał pod nazwą Jubilat (nie wiem, w jakiej miejscowości), a później stał się kołobrzeskim KOŁ-41.
Kuter DAR-15 w klasycznym, zielonym malowaniu. To
typ K-15. Rocznik 1958, zwodowany przez Stocznię Szczecińską. Połowy
zaczął jako DZI-47 z Dziwnowa, aby później stać się WŁA-144 z
Władysławowa.
Darłowskie kutry mają także niestandardowe malowanie. DAR-47 udaje rekina. Jednostka
ta ma dość bogatą historię. Została zbudowana w roku 1957 w Stoczni
Szczecińskiej (typ K-15). Najpierw jej macierzystym portem było
Władysławowo (WŁA-68), potem kuter trafił do Kołobrzegu (KOŁ-68) i do
Gdańska Górek Zachodnich (jako ZAG-9).
Niektóre
darłowskie kutry nie mają standardowych oznaczeń DAR-XX. Ten ma imię:
North Star. Według Polskiego Rejestru Statków to rocznik 1958, zwodowany
w Niemczech.
Do Darłowa przypływają także kutry z
innych polskich miejscowości. Ich cel to Stocznia Darłowo, która
wykonuje różnego typu remonty. Trafiają do niej również jednostki o
innym przeznaczeniu, np. holowniki.
Kuter UST-160 z Ustki na terenie darłowskiej stoczni. Za nim widać fragment małego JAR-30 z Jarosławca. UST-160 to dawny DAR-39. Zbudowany w roku 1967 przez Szczecińską Stocznię Remontową.
Gość ze Świnoujścia, czyli ŚWI-9. W tle podniesiony WŁA-207 z Władysławowa (typ B-25s/A, rocznik 1974, zbudowany w Stoczni Ustka).
Przy stoczni przycumował także GDA-24 z Gdańska. To kuter typu KB-21, ex ŁEB-5 z Łeby. Rocznik 1985, zwodowany w Stoczni Wisła z Gdańska.
Z Kołobrzegu przypłynął holownik Karol. Według
Polskiego Rejestru Statków został on zwodowany w październiku 1974 w
Tczewie, w tamtejszej Tczewskiej Stoczni Rzecznej. To typ HG-300.
Dzień dobry , ma Pan może zdjęcie kutra Dar- 315 ?
OdpowiedzUsuńNiestety nie. Pozdrawiam.
Usuń