czwartek, 8 grudnia 2016

Ikarusy na TransExpo 2016 (2)


Wracam do tematu autobusów Ikarus zaprezentowanych w Kielcach, w trakcie TransExpo 2016. Przedstawiłem już 50% tej ekspozycji, czyli dwa pojazdy serii 400 (link), teraz pora na drugą połowę - dwa egzemplarze serii 200. To modele 280.70E i 260.59E.

Ikarus 280.70E to rocznik 1995. Od nowości eksploatowany przez MPK Łódź (pod różnymi numerami taborowymi: 2552, 3552 i na koniec 1552). W 2016 roku zmienił właściciela, trafiając do MZK Koszalin. Żółto-czerwony przegubowiec został tam przemalowany w obecne barwy oraz otrzymał nowy, koszaliński numer: 1107. Wcześniej, w latach 1990 – 2004 tak oznaczony był Ikarus 280.26, który później został sprzedany do PKM Bytom. „Nowego” przegubowca przewoźnik nabył z przeznaczeniem na pojazd historyczny. Nie odpowiada on jednak koszalińskim realiom, gdyż taki model Ikarusa w mieście tym nie był eksploatowany. Dobrze jednak, że kolejny Ikarus został uratowany.

Pojazd ten ma na sobie napisy WPKM, czyli skrót od Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, które istniało w latach 1977 – 1992. W jego skład wchodziły oddziały w Koszalinie, Szczecinku, Kołobrzegu i Białogardzie. Moim zdaniem najciekawszym epizodem w historii WPKM Koszalin była komunikacja miejska w Darłowie. Dokładnie jedna, nienumerowana linia, która w sezonie letnim obsługiwała relację Darłówko Strona Zachodnia – Darłowo – Darłówko Strona Wschodnia. W związku z tym z Koszalina na cały okres wakacji, a czasami jeszcze przed ich rozpoczęciem był delegowany jeden autobus, który garażował na terenie darłowskiej bazy PKS. W latach 80-tych standardowo był to Jelcz PR-110. Pamiętam, że przez jeden rok (1990, może 1991) trasę tę obsługiwał Ikarus 280. Chyba był to jedyny przegubowiec, który kursował po tym mieście. Może za jakiś czas trochę powspominam i napiszę więcej o komunikacji miejskiej w Darłowie, z której miałem okazję wiele razy korzystać.


Ikarus 280.70E, MZK Koszalin, TransExpo 2016

Ikarus 280.70E, MZK Koszalin, TransExpo 2016

Ikarus 280.70E, MZK Koszalin, TransExpo 2016

Ikarus 280.70E, MZK Koszalin, TransExpo 2016

Ikarus 280.70E, MZK Koszalin, TransExpo 2016
Historyczny przegubowiec z Koszalina, czyli Ikarus 280.70E.


Ikarus 280.70E, MZK Koszalin, TransExpo 2016

Ikarus 280.70E, MZK Koszalin, TransExpo 2016

Ikarus 280.70E, MZK Koszalin, TransExpo 2016
Wnętrze koszalińskiego Ikarusa.


W Kielcach zaprezentowano także Ikarusa 260.59E z PKM Czechowice-Dziedzice. Rocznik 1997, zmontowany w Mikołowie ze sprowadzonych z Węgier elementów. Według źródeł internetowych, jest to ostatni fabrycznie nowy (w tym przypadku powstały w ramach montażu przemysłowego) Ikarus serii 200 sprzedany w Polsce. Jak poinformowano mnie w PKM Czechowice-Dziedzice,  autobus ten ma być zachowany jako historyczny. Obecnie jest nadal eksploatowany, ale już tylko pełniąc funkcję taboru rezerwowego.


Ikarus 260.59E, PKM Czechowice-Dziedzice, TransExpo 2016

Ikarus 260.59E, PKM Czechowice-Dziedzice, TransExpo 2016

Ikarus 260.59E, PKM Czechowice-Dziedzice, TransExpo 2016

Ikarus 260.59E, PKM Czechowice-Dziedzice, TransExpo 2016
Przyszły zabytek, czyli Ikarus 260.59E z PKM Czechowice-Dziedzice. 


Ikarus 260.59E, PKM Czechowice-Dziedzice, TransExpo 2016

Ikarus 260.59E, PKM Czechowice-Dziedzice, TransExpo 2016
Wnętrze Ikarusa z Czechowic-Dziedzic.


Ikarus 260.59E, PKM Czechowice-Dziedzice, TransExpo 2016
Stanowisko pracy kierowcy krótkiego Ikarusa.


Kasownik R&G Mielec
Detal wnętrza Ikarusa 260, czyli kasownik R&G Mielec. Na nim charakterystyczna naklejka, której treść wynika z faktu, że autobusy PKM Czechowice-Dziedzice jeżdżą także do Bielska-Białej i korzystają z tych samych przystanków, co tamtejsze MZK.


Ikarus 260.59E, PKM Czechowice-Dziedzice, TransExpo 2016
„Potykacz” ze zdjęciami i dodatkowymi informacjami o czechowickim Ikarusie, obok którego stał ustawiony.


III Wystawie Zabytkowe Autobusy towarzyszyły także prelekcje poświęcone Ikarusom. Warto było choć na chwilę przysiąść i posłuchać różnych historii na temat tych węgierskich pojazdów.

Oprócz pięknych Ikarusów w hali D pokazano także różne historyczne eksponaty. Np. słynny kasownik Krak, czy tablice kierunkowe używane w autobusach PKS Kielce.


Kasownik Krak

Kasownik Krak
Kultowy kasownik Krak.


Tablice kierunkowe

Tablice kierunkowe
Historyczne już tablice kierunkowe PKS Kielce.


Tablice kierunkowe
Tablice kierunkowe PKS Kłodzko.


Ikarusy utrwaliłem także na nagraniu filmowym. Prezentowałem je już w jednym ze wcześniejszych wpisów, ale dla tych pięknych pojazdów warto zobaczyć ten materiał ponownie.




Następnym razem zaprezentuję ekspozycję firmy SOR. Tu link.


Zamów bezpłatny newsletter

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz