poniedziałek, 18 lipca 2016

EU8N – więcej nie będzie


15 lipca 2016 krakowskie MPK ogłosiło, że został zakończony jeden z największych projektów modernizacji taboru tramwajowego w historii przedsiębiorstwa. Dokładnie chodzi o przerabianie wiedeńskich wagonów typu E6 na EU8N, których w latach 2010 – 2016 powstało łącznie 40 egzemplarzy. Na ich temat pisałem np. w październiku 2010 (link). 

Pierwotnie dwuczłonowe i dwukierunkowe, po przeprowadzanych pracach stawały się dłuższe o część środkową – niskopodłogową, fabrycznie nową (łącznie cały pojazd o długości ponad 26 metrów) – oraz jednokierunkowe. W każdym wagonie montowano także klimatyzację.

Wszystkie EU8N zgromadzono w zajezdni Nowa Huta, oznaczając je jako #30XX, a po wprowadzonej w czerwcu 2015 nowej numeracji jako #HL4XX. Obecnie kursują praktycznie po całym Krakowie, np. na takich liniach jak 1 (Wzgórza Krzesławickie – Salwator, tylko w soboty, niedziele i święta), 2 (Cmentarz Rakowicki – Salwator), 5 (Wzgórza Krzesławickie – Krowodrza Górka), czy 20 (Mały Płaszów – Cichy Kącik).

Poniżej kilka zdjęć prezentujących przykładowe wagony EU8N.


EU8N, MPK Kraków
EU8N #HL417 jako linia nr 6 w stronę pętli Salwator przejeżdża przez ul. Franciszkańską, zbliżając się do przystanku „Filharmonia”. Po lewej stronie budynek kurii krakowskiej ze słynnym, tzw. „oknem papieskim”.  31.01.2016.


EU8N, MPK Kraków

EU8N, MPK Kraków
Pierwszy wagon EU8N, czyli #HL401, ex #3012 powstały z dawnego E6 #4926 z 1981 roku. Linia nr 1 w stronę Wzgórz Krzesławickich. Postój na przystanku „Filharmonia” przy ul. Zwierzynieckiej oraz w trakcie przejazdu przez ul. Franciszkańską. 31.01.2016.


EU8N, MPK Kraków
EU8N #3025 (po zmianie oznaczeń #HL414) jako linia 24 w stronę Bronowic odjeżdża z przystanku „Basztowa LOT” przy ul. Basztowej. Obecnie zmieniono jego nazwę na „Stary Kleparz”. 10.05.2014.


EU8N, MPK Kraków
Wagon #3009, czyli obecny #HL429. Rocznik 1984. Do Krakowa nie trafił bezpośrednio z Wiednia. W latach 2008 - 2013 kursował po holenderskim mieście Utrecht. Na EU8N przerobiono go dopiero w 2014 roku. Na zdjęciu jako linia nr 1 do Wzgórz Krzesławickich opuszcza pl. Wszystkich Świętych. 15.06.2014.


EU8N, MPK Kraków
Dawny #3035, a obecny #HL424 powstał na bazie E6 #4903 z 1979 roku. Przebudowano go w 2011 roku. Na zdjęciu w trakcie obsługi linii 20 w stronę Małego Płaszowa. Ulica Basztowa. 14.12.2013.


EU8N, MPK Kraków
Wagon #3011 to obecny #HL427. Rocznik 1979, także z kilkuletnim epizodem w Holandii. Na EU8N przebudowany w roku 2012. Ulica św. Wawrzyńca, przystanek końcowo-początkowy „Dajwór” dla czasowej linii 79 do pętli Dworzec Towarowy. 13.08.2014.


EU8N, MPK Kraków
Na wagonach EU8N pojawiają się już reklamy. Zaczęło się od prezentowanego na zdjęciu #HL432, który promował 140-lecie istnienia komunikacji miejskiej w Krakowie oraz 50-lecie zajezdni tramwajowej Nowa Huta. Przejazd z ul. Zwierzynieckiej w Franciszkańską. 31.01.2016.


EU8N, MPK Kraków
Pętla Cmentarz Rakowicki i EU8N #3028 (obecny #HL417). Linia nr 5 docierała tu tylko czasowo. 14.12.2013.


EU8N, MPK Kraków
Pochmurny i bardzo nieprzyjemny dzień. Od strony ronda Grzegórzeckiego na rondo Mogilskie wjeżdżają EU8N #3015 (linia 20) i #3018 (czasowa linia 75). 1.02.2014.


Warto jeszcze dodać, że pierwszy sprowadzony z Wiednia do Krakowa wagon E6 zanim został przerobiony na EU8N kursował liniowo po stolicy Małopolski, w wersji oryginalnej. Film przedstawiający go w trakcie obsługi czasowej linii 72 dostępny pod tym linkiem.


Wpisy poświęcone autobusom

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz