Od 2012 roku krakowską komunikację
miejską obsługują dwa nietypowe autobusy. Pod względem taborowym nie ma w
nich niczego dziwnego, bo to popularne w mieście Solarisy Urbino 18. Od
innych przedstawicieli tego typu taboru wyróżnia je bardzo nietypowe
malowanie. Są biało-zielone, a cała reszta krakowskich autobusów
miejskich biało-niebieska (MPK Kraków) lub żółta (Mobilis). Te
nietypowe dla Krakowa barwy to kolory Białegostoku. Właśnie z tamtego
miasta Solarisy zostały sprowadzone.
Eksploatuje je firma Mobilis, która
obsługuje linie nr 152, 178, 301 i 304. Po przeprowadzonej w listopadzie
2012 roku tzw. małej remarszrutyzacji okazało się, że przewoźnik nie ma
wystarczającej liczby autobusów przegubowych – dotychczas 10
egzemplarzy Solarisów Urbino 18. Wypożyczono więc dwa pojazdy z
Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Białymstoku. Oba z
2004 r., u właściciela oznaczone jako 896 i 897, a w Krakowie
przenumerowane na MR911 i MR912. Pojazdy na stałe obsługują linię 178
(Mistrzejowice – Pod Fortem).
Biało-zielone Solarisy są już mocno
wyeksploatowane, co niestety widać w trakcie podróży nimi. Autobusy te
nie mają klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej, więc w trakcie ciepłych
dni nie powinny kursować po mieście. Jeżeli nie zostaną zastąpione innym
taborem, to przypuszczalnie na linie wyjadą z tablicą „Autobus
rezerwowy”. Taką praktykę stosował Mobilis na początku swojej
działalności w Krakowie, gdy braki taborowe uzupełniały pozbawione
klimatyzacji pojazdy z Bydgoszczy.
Co ciekawe, opisywane Solarisy w 2008 r.
także były wypożyczone. Wówczas z Białegostoku trafiły do firmy
Omnitech z Żor. Przewoźnik ten wykorzystywał je do obsługi linii na
zlecenie KZK GOP.
Wypożyczony z Białegostoku #MR911 przejeżdża z ul. Wiślickiej w Stella-Sawickiego. 16.02.2013.
Od niedawna po Krakowie jeździ Autosan A1010M. Ten miejski autobus w
stolicy Małopolski to całkowita egzotyka, bo pojazdy tego typu nie były
tu eksploatowane. Jednak nie każdy może podróżować tym ciekawym
autobusem. Został on kupiony nie w celu przewozu pasażerów, lecz jako
nauka jazdy. Jest własnością Ośrodka Szkolenia Kierowców Codex.
Autosan A1010M na al. 29 Listopada w Krakowie. 16.02.2013.
Ten wyprodukowany w 2003 roku autobus ma dość ciekawą historię. Swoją
pracę przewozową rozpoczął w Gdańsku, jako pojazd obsługujący linię
dowozową do marketu Auchan. W roku 2005 został sprzedany do Elbudu z
Jaworzna. Początkowo obsługiwał komunikację miejską w Jaworznie (linia
307), a później pojawił się w sieci ZKKM Chrzanów. I tak do roku 2012,
kiedy trafił do Krakowa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz